Een persoonlijke SWOT-analyse is een manier waarop je je persoonlijke sterktes, zwaktes, kansen en valkuilen voor jezelf in kaart kunt brengen.
Met een persoonlijke SWOT-analyse brengt u in beeld waar u goed in bent en wat u kunt verbeteren. Maar het laat ook zien waar uw kansen en bedreigingen liggen op de arbeidsmarkt. Deze informatie kunt u goed gebruiken als u op zoek bent naar een nieuwe baan.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse, zodat je bedrijf kan groeien.
Met een SWOT-analyse som je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een situatie, bedrijf of organisatie op, bijvoorbeeld voor de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.
Voorbeelden kansen (opportunities) in een SWOT analyse
Groeiende economie. Nieuwe technologische ontwikkelingen die aansluiten bij de activiteiten van het bedrijf. Nieuwe subsidies. Concurrentie die het moeilijk heeft.
Voorbeelden van kansen in de SWOT-analyse zijn: Groeiende vraag naar kennis van bijvoorbeeld afslanken. Gunstige veranderingen in de wet (bedrijf krijgt komend jaar subsidie) Concurrentie staat onder druk en heeft het zwaar.
Een SWOT kan heel subjectief gebruikt worden en de objectiviteit ervan is moeilijk meetbaar. Men kan eigen sterkten meer benadrukken dan zwakten en bedreigingen. Zo wordt – vaak onbedoeld – een fout beeld geschetst van de bedrijfssituatie. Een SWOT kan heel gemakkelijk de blinde vlekken van het management bevestigen.
Deze methode is in de jaren 1960/ 1970 mede ontwikkeld door Albert Humphrey, op basis van onderzoek van datagegevens van de top 500 bedrijven in de Verenigde Staten.
In je SWOT-analyse heb je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een situatie, bedrijf of organisatie opgesomd. De confrontatiematrix verbindt deze vervolgens. De interne analyse (sterktes en zwaktes) wordt hierbij tegenover de externe analyse (bedreigingen en kansen) gezet.
Voor een sterkte-zwakteanalyse maak je een overzicht van je sterke en je zwakke punten .Daarnaast som je de belangrijkste kansen op en besteed je aandacht aan de zaken die jou kunnen belemmeren in het behalen van je doel.
Wat zijn mijn sterke punten? De term sterke punten zegt het eigenlijk al: dit zijn positieve eigenschappen, oftewel, dingen waar jij goed in bent. Dan hebben we het niet over goed kunnen tekenen (dat is dan weer een vaardigheid), maar bijvoorbeeld wel over creatief zijn.
Achtergrond van de SWOT-analyse
Het model stamt al uit 1964 en het is ontwikkeld door chemieconcern Dupont. Men zegt dat de basis van de SWOT nog veel eerder is gelegd, namelijk ergens in de jaren '40 van de vorige eeuw. Een bedrijfskundig model met de Verenigde Staten van Amerika als bakermat.
De SWOT-analyse brengt de sterktes en zwaktes van je school in kaart en laat zien wat de externe kansen en bedreigingen zijn.
Een confrontatiematrix is een handige tool die je helpt bij het kiezen van de beste strategie voor je bedrijf. Je gebruikt hem om te zien hoe de sterke en zwakke punten uit een SWOT-analyse opkomen tegen de kansen en bedreigingen in de markt. Dit doe je door ze tegenover elkaar te zetten in een tabel.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
Threats (bedreigingen)
In de markt zijn er op ieder moment tal van bedreigingen waardoor de huidige bedrijfsstrategie onder druk kan komen te staan. Voorbeelden hiervan zijn: T1 de totale markt zakt in. T2 de concurrentie neemt toe.
Sterke en zwakke kanten gaan over de binnenkant van organisatie; kansen en bedreigingen gaan over de buitenkant van de organisatie; Zorg dat wat je opschrijft zo concreet mogelijk is.
De term 'sterkte-zwakte-analyse' is geen officiële benaming van een marketingmodel. De term is namelijk in de praktijk ontstaan en inmiddels uitgegroeid tot een begrip. Dat komt doordat de sterkte zwakte analyse een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de SWOT-analyse, dat wel een bekend marketingmodel is.
Het SFA-model bestaat uit: Suitability, Feasibility en Acceptability. In het Nederlands; geschiktheid, haalbaarheid en acceptatie. Onder elke invalshoek vallen verschillende criteria. Dit zijn vragen waar je een puntenscore aan moet geven.
De verbeterstrategie biedt duidelijkheid over waar de organisatie naartoe wil op het gebied van continu verbeteren, welke veranderingen nodig zijn en hoe deze veranderingen bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelen. Daarmee is de verbeterstrategie direct verbonden aan de strategie van de organisatie.
Het FOETSJE-model wordt gebruikt om de strategische opties die uit de SWOT-analyse naar voren komen te toetsen op haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Met behulp van het FOETSJE-model kun je een keuze voor een bepaalde strategische optie onderbouwen.
Een SWOT analyse maak je als onderdeel van deze strategische planning. De operationele uitwerking naar een marketingplan die daaruit volgt, beslaat een periode van één tot drie jaar. In de praktijk wordt de SWOT vaak in een operationeel marketingplan uitgevoerd, maar daar hoort de SWOT analyse eigenlijk niet thuis.