Voorgloeien is eigenlijk het voorverwarmen van de dieselmotor.
Functie van een gloeibougie
Een bougie voor een dieselmotor bestaat uit hard, koolstofhoudend staal. Hij wordt met elektrische spanning tot gloeien gebracht. Wanneer het injectiesysteem het diesel-luchtmengsel in de verbrandingskamer spuit, ontbrandt dit al bij lage motortemperatuur.
Als de motor gelopen heeft en nog warm is , is voorgloeien tijdens starten meestal niet nodig. Voorgloeien is dus niet altijd nodig. Direct ingespoten diesels hebben een hogere compressiedruk zodat de gecomprimeerde lucht heet genoeg wordt om de ingespoten brandstof te laten ontbranden.
Voorgloeilampje
Als de buitentemperatuur lager is dan acht graden, moeten dieselmotoren voorgloeien voordat je ze start. Het lampje gaat weer uit als de motor genoeg is verwarmd. Mocht het lampje tijdens het rijden aangaan dan kan de auto in noodloop gaan. Het kiest dan een stand die het meest veilig is.
Gloeibougies behoeven alleen maar tijdens het starten ingeschakeld te worden; de tijdsduur is afhankelijk van de motor en de temperatuur. Deze handeling wordt voorgloeien genoemd. Meer recent vinden gloeibougies ook toepassing in pelletkachels.
De tijd die nodig is voor “voorgloeien” is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Zo hadden dieselmotoren in de jaren 80 nog 15 seconden nodig om voor te verwarmen, terwijl dit tegenwoordig nog maar enkele seconden duurt.
Een indirect ingespoten dieselmotor heeft altijd gloeibougies nodig om een koude start te kunnen maken. Een direct ingespoten dieselmotor kan bij buitentemperaturen boven de 10 °C ook zonder gloeibougies starten, maar stoot dan veel meer schadelijke stoffen uit, waaronder roet.
Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Autogarages rekenen tussen de 100 en 200 euro voor het vervangen van gloeibougies. Uiteraard afhankelijk van hoeveel bougies er vervangen moeten worden. En welke kwaliteit bougies je kies.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Moderne motor binnen enkele minuten warm
Duurde het opwarmen van een dieselmotor vroeger wel een half uur of meer; de moderne diesel is al binnen enkele minuten op bedrijfstemperatuur.
Bij een direct gekoelde motor moet de temperatuur onder de 65 graden blijven om geen ketelsteenafzetting te krijgen. Als je dus een direct gekoelde motor hebt zit je goed.
Een diesel bougie bestaat niet.
Dieselmotoren zijn zogenaamde zelfontbrandingsmotoren. De druk en temperatuur zijn zo hoog dat het mengsel van brandstof en lucht uit zichzelf spontaan kan ontbranden. Wanneer de motor nog niet draait, is er van hoge druk en temperatuur nog geen sprake.
Verbod diesel- en benzineauto's in 2035 goedgekeurd door Europees Parlement. Het hing al een tijd in de lucht, maar sinds gisteren is het officieel. Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto's aangenomen.
Bij een dieselmotor wordt door middel van het inspuiten van de dieselbrandstof een verbranding tot stand gebracht. Daar door krijgt de dieselmotor de naam “zelfontbrander”. De hogedruk brandstofpomp zorgt voor de benodigde brandstofdruk. Voor deze verbranding is veel warmte nodig.
Gloeibougies hebben geen voorgeschreven vervangingsinterval en worden pas vervangen wanneer ze kapot zijn. Vervanging om de 60.000 km kan echter geen kwaad. Bij moderne auto's maken ze deel uit van de uitstootrelevante onderdelen en ze worden door de motorregeling bewaakt.
Als een gloeibougie na meer dan 60.000 km defect raakt, is het daarom raadzaam om alle gloeibougies te vervangen.
Defecte gloeibougies moet u vervangen; de componenten kunt u niet repareren. Aangezien dit slijtdelen zijn die relatief goedkoop zijn, dient u alle gloeibougies in de motor te vervangen. Het tweede defect treedt vaak op kort na de eerste defecte gloeibougie en de gloeibougies geven na elkaar hun functie op.
Een oranje dashboardlampje betekent een waarschuwing. Brandt het lampje oranje dan hoeft u de auto niet direct aan de kant van de weg te zetten, u kunt nog even doorrijden. Met doorrijden wordt hier bedoeld: rechtstreeks naar de garage of naar huis.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden. Als u de inhoud van uw brandstoftank en het verbruik van uw auto paraat heeft, kunt u uitrekenen wat voor uw auto geldt.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het waarschuwingslampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken. Vermogensverlies of verstoppingen van filters zijn meestal ook te wijten aan de diesel houdbaarheid.
Diesel Vlokken
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
Om starthulp te kunnen geven, is het belangrijk dat je goede startkabels gebruikt. Kies voor startkabels met een dikke koperen kern, zeker voor dieselmotoren.