O-ringen van Viton®, ook wel FKM genoemd, worden voornamelijk gebruikt voor afdichtingen in hydraulische systemen en de petrochemische industrie. Rubber ringen van Viton 80 Shore A worden vaak gebruikt bij toepassingen met oliën en hogere temperaturen, tegen temperaturen lager dan -20ºC is Viton slecht bestand.
De O-ring is de meest gebruikte afdichting en is verkrijgbaar in verschillende materiaalsoorten. Meestal zijn ze gemaakt van elastomeren (dit zijn rubberachtige en elastische kunststoffen). Het meest toegepaste materiaal voor O-ringen is NBR, ook wel nitrilrubber genoemd.
O-ring FKM - 51415
Viton® 51415 is een hoogwaardig fluorelastomeer, groen van kleur, dat zeer goed bestendig is tegen vele chemicaliën, olie, vet en brandstoffen, en door de hoge dichtheid tevens goed toepasbaar in vacuümtoepassingen.
Toepassing van de O-ring
De O-ring wordt als afdichting gebruikt in een groef die in de constructie wordt gefreesd of gedraaid. Door het indrukken van de (rubberen) O-ring wordt deze vervormd. Zo dicht een O-ring de twee delen op het deelvlak met elkaar af.
Door de o-ring om een meetkegel te leggen kan ook de juiste maat bepaald worden. De maten van een o-ring wordt als volgt aangeduid: Inwendige diameter x de snoerdikte (d1 x d2). Eventueel aangevuld met het type materiaal en hardheid.
NBR is een synthetisch polymeer en geschikt voor neutrale vloeistoffen zoals water of hydraulische olie bij temperaturen tot ongeveer 75°C. EPDM en FKM hebben meestal betere eigenschappen en het wordt aanbevolen om één van deze stoffen te kiezen in plaats van NBR.
VMQ (siliconen) is een groep van elastomere materialen gemaakt van siliconen, zuurstof, waterstof en koolstof. Extreem temperatuurbereik en lage temperatuurflexibiliteit zijn kenmerken van siliconencompounds. Als een groep hebben siliconen een slechte treksterkte, scheurbestendigheid en slijtvastheid.
Bij een X of O-ringenketting zijn de schakels met kleine rubber ringen afgedicht en gevuld met special vet. Vuil en vocht kunnen zo niet tussen de schakels komen waardoor de levensduur van een ketting flink langer wordt. Maar ook een O-ringenketting heeft onderhoud nodig.
Leg het rubber op een bakplaat of een hittebestendig oppervlak, verwijder het met een tang en leg het in een handdoek om af te koelen terwijl je controleert op krimp. Droge hitte werkt goed voor het krimpen van nieuw rubbermateriaal dat moet krimpen, maar niet voor oud rubber.
Past in een mofeind, waardoor een overgang naar metaal mogelijk is. Ook geschikt voor het PVC overgangsstuk.
Een uitzondering hierop is de motorcross, hierbij slijt het voortandwiel zo snel door het kleine aantal tanden t.o.v. van het grote achtertandwiel, dat vaak de ketting en het achtertandwiel 2 keer zo lang mee gaan als het voortandwiel.
Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Een goed product voor reguliere rijders is de Muc-Off All-Weather Chain Lube kettingspray. Voor nog geen 15 euro kan dit product van jou zijn. Ideaal voor de motorrijder die het hele jaar door rijdt, vooral voor woon – werk rijders en toerrijders die niet van de gewone wegen afwijken.
FKM (FPM, Viton®, Fluorel®) is bestand tegen minerale oliën en vetten, alifatische, aromatische en ook speciale gechloreerde koolwaterstoffen, benzine, dieselbrandstoffen, siliconenoliën en vetten. Het is geschikt voor hoogvacuümtoepassingen.
EPDM is bestand tegen glycol, hydraulische vloeistoffen en ozon- en uv-straling. Daarentegen is dit rubber niet bestand tegen aardolie, benzine, diesel, kerosine en propaan (gas).
NBR rubber
Door zijn slijtvaste eigenschappen gaat het nitrile rubber erg lang mee. Het is daarnaast erg goed bestand tegen vetten, oliën, smeermiddelen, koolwaterstoffen en een aantal verdunde zuren. Ook heeft het een goede hittebestendigheid, NBR kan namelijk gebruikt worden bij temperaturen tussen de -30°C en 120°C.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Natuurlijk rubber breekt af en hardt uit omdat hitte, oliën en zelfs gewoon zuurstof chemische reacties veroorzaken. Daarom is het beperken van blootstelling aan hitte, oliën en zuurstof een manier om het uitharden van rubberen voorwerpen te vertragen.
Zodra de temperatuur gaat dalen neemt de elektrische weerstand weer af omdat immers de atoomtrillingen qua amplitude kleiner gaan worden. Dat betekent ook dat het materiaal gaat krimpen. Ieder metaal heeft zijn eigen fysische eigenschappen en dat betekent dat het ene metaal veel meer of minder uitzet dan de andere.