Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
Op de vraag of cruisereizen slecht zijn voor het milieu is het korte antwoord ja. The Guardian heeft onderzoek gedaan en komt met resultaten dat zelfs een cruiseschip evenveel uitstoot aan Co2 gassen als 84.000 (duizend!) auto's.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Een cruise staat erom bekend dat het je veel dingen van de wereld laat zien. Tijdens een cruise worden veel verschillende plekken bezocht. Zo kan er van te voren worden gekeken naar het vaarschema. Maar het belangrijkste is het plezier en de ervaring die het schip biedt.
Tot slot nog de brandstof waar bijna alle cruiseschepen ter wereld op varen: zware stookolie. Dat is het restproduct dat overblijft als alle brandstoffen zoals diesel en benzine uit aardolie zijn gehaald. Stookolie is erg goedkoop, maar ook erg vervuilend.
Een directe vlucht belast het milieu minder.
Zeker voor continentale vluchten is een directe vlucht veelal geen probleem. Een vlucht zonder onnodige tussenlandingen geeft niet alleen minder geluidsoverlast ook het milieu wordt minder belast. Uiteraard is dit voor intercontinentale vluchten niet altijd mogelijk.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
De Harmony of the Seas is een bakbeest van 362 meter lang met 6 grote dieselmotoren, die op vol vermogen per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie verbranden van de meest vervuilende soort.
Wie veel en lang vliegt heeft meer kans op hartziekten, kanker, zicht- en hoorklachten en zelfs psychische problemen. Maar ook wie niet zo vaak de lucht in gaat, loopt risico, met name op kwaaltjes op de korte termijn. Zo heb je in een vliegtuig 100 keer zoveel kans om kou te vatten.
Vliegen is zwaar
Menselijke botten zijn niet stevig genoeg om mee te vliegen. Daarnaast hebben vogels en vleermuizen sterkere spieren. Vogels hebben flinke borstspieren waardoor ze hun vleugels lang en krachtig kunnen bewegen. Een vergroot borstbeen zorgt ervoor dat deze spieren stevig vastzitten.
Om bijvoorbeeld van Amsterdam naar Bali te komen, vlieg je 24.314 km over zee en land, dat kost 400.000 liter kerosine. Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren. Per persoon!
In een korte tijd veel bestemmingen
Soms kan je niet zo goed kiezen waar je heen wilt, want er is zoveel leuks te zien. Tijdens een cruise vakantie zie je in een korte tijd veel bestemmingen. De duur van de cruise verschilt. Je kunt al een cruise boeken voor 7 dagen, maar ook voor 21 dagen.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
Het bouwen van een groot cruiseschip duurt zeker 3 jaar en bestaat uit een aantal mijlpalen. Aan de hand van deze mijlpalen bekijken we in dit artikel hoe een cruiseschip gebouwd wordt.
Een schip met ruimte voor 2.000 tot 3.000 passagiers kost gemiddeld $ 555 miljoen. Als het cruiseschip 3.000 tot 4.000 passagiers wil huisvesten, kost het ongeveer $ 734 miljoen. Een schip met een capaciteit van 4.000 tot 5.000 passagiers kost de cruiselijn $ 937 miljoen.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Groen reizen met de trein of bus
Wist je dat je tot wel 90 procent CO2-uitstoot kunt besparen door met de trein te reizen? Ook busreizen worden steeds populairder, waarmee in vergelijking tot vliegen tot de helft aan CO2 uitgestoten wordt. Echt duurzaam reizen doe je dus met de trein of door in Nederland te blijven.
Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Metro's, trams, treinen en elektrische bussen zorgen voor minder CO2-uitstoot dan de oudere bussen die op fossiele brandstof rijden.