Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
In Nederland verbruiken automobilisten jaarlijks bijna 40 miljoen kubieke meter benzine, waarvan bijna ¾ diesel. Als we het hele wagenpark uitrusten met dieselmotoren, kunnen we de hoeveelheid verbrande benzine met 3 miljoen kubieke meter verminderen (wat neerkomt op een vermindering van 30%).
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Benzine bestaat uit de lichtere fractie van de distillatie en bevat koolwaterstofketens van 4 tot 12 koolstofatomen (C4 tot C12), is zeer vluchtig, heeft een lage viscositeit en heeft een laag kookpunt. Kerosine is de middenfractie van de distillatie en bestaat uit koolwaterstoffen met een lengte van C12 tot C16.
Bij het verbranden van kerosine komt niet alleen CO2 vrij – een belangrijk broeikasgas – maar ook andere stoffen, waaronder stikstofoxides (NOx). Chemische interacties tussen deze stikstofoxides en de atmosfeer leiden tot de vorming van fijnstof en ozon. Deze zijn beiden schadelijk voor de gezondheid van de mens.
Extra broeikaseffect
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
Per liter verbrande kerosine stoot een vliegtuig gemiddeld 2,5 kg CO2 uit. Bij een enkeltje naar New York stoot een vliegtuig dus gemiddeld 250.000 kg aan CO2 uit. Deze hoeveelheid CO2 staat gelijk aan de gemiddelde hoeveelheid CO2 die een bos van 10.000 bomen per jaar opneemt.
Petroleum is de volksnaam voor kerosine, de aardoliefractie met een kookpunt tussen circa 150 °C en 290 °C, net boven dat van benzine.
De luchtvaart heeft een uitzonderingspositie als het gaat om het betalen van belasting. Sinds 1946 is vliegen vrijgesteld van btw op tickets en accijns op kerosine. Vliegen zou belangrijk zijn voor het bewaren van de vrede in de wereld en moest daarom groeien.
Kerosine is een aardoliedestillaat dat verkregen wordt door fractionele destillatie tussen 150°C en 290°C. Als kerosine direct uit aardolie gedestilleerd wordt, moet de olie behandeld worden in een merox-eenheid of in een hydrotreater om het zwavelgehalte en de corrosiviteit te verlagen.
Het gebruik van aardgas geeft minder uitstoot van CO2 en vervuilende stoffen dan het gebruik van steenkool of olie. Wereldwijd raken de nu toegankelijke bronnen over naar schatting zestig jaar uitgeput.
Bij de klassieke verbrandingsmotoren komt er dan weer wel CO2 uit en hier is CNG duidelijk de beste. Deze kan tot wel 20% minder CO2 uitstoten. Kijken we naar recente motoren dan komt diesel hier op de 2e plaats en krijg je met benzine de ietwat verrassende verliezer.
Aardgas wordt in het algemeen gezien als de minst vervuilende van de fossiele brandstoffen. Dat komt omdat bij de verbranding van aardgas minder CO2 en andere schadelijke gassen vrijkomen dan bij olie of kolen. Daar staat tegenover dat aardgas voor het grootste deel bestaat uit methaan.
Dat is zonde, want aardgas is de 'schoonste' vorm van alle fossiele brandstoffen.
1. Tata Steel. Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft de twijfelachtige eer om Neerlands grootste vervuiler te zijn, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit. Vorig jaar stootte het bedrijf ruim 5,7 miljoen ton CO2 uit.
Diesel stoot minder CO2 uit dan benzine
Een daarvan is de CO2-uitstoot. Dit is geen punt van discussie want uitgebreid onderzoek toont aan dat sinds de Euro 2 norm uit 1996 dieselmotoren significant minder CO2-uitstoot hebben dan gelijkwaardige benzinemotoren (Nieuwenhuis, 2017).
Al jaren kritiek. Dat geldt onder meer voor de vrijstelling van accijns op vliegtuigbrandstof kerosine. In tegenstelling tot automobilisten hoeven vliegtuigmaatschappijen geen accijns te betalen over de brandstof die ze kopen. Dat is milieu- en consumentenorganisaties al jarenlang een doorn in het oog.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Is een petroleumkachel veilig? Bij een volledige verbranding (als er genoeg zuurstof is), is een petroleumkachel heel veilig. Daarnaast hebben petroleumkachels verschillende beveiligingen: Laag zuurstofgehalte: de kous of lont wordt automatisch gedoofd zodra het zuurstofgehalte in de ruimte te laag wordt.
Sommige mensen zeggen dat ze kerosine kunnen ruiken en denken daarbij dat die kerosine in de lucht geloosd is. Van vliegtuigen in Duitsland is inderdaad bewezen dat ze in de lucht kerosine lozen, maar voor Nederland is daar niets van bekend.
Verwarmen met een petroleumkachel is niet klimaatvriendelijk: de CO2-uitstoot wordt op deze manier meer dan 1,5 keer zo hoog als met de cv-ketel. Geen aanrader dus. Petroleum wordt ook verkocht onder de naam kachelbrandstof.
Ter vergelijking: met een vliegtuig dezelfde afstand afleggen als met een auto, draagt tot wel 4 keer meer bij aan het broeikaseffect. En in vergelijking met een treinreis is vliegen zelfs 7 tot 11 keer zo vervuilend!
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Het gaat daarbij alleen om de uitstoot van het bedrijf zelf: de CO2 die vliegtuigen produceren, wordt de vliegtuigmaatschappijen toegerekend en valt deels binnen een apart emissiesysteem, het luchtvaart-ETS . Volgens de emissieautoriteit bedroeg de uitstoot van Schiphol in 2021 ruim 13 duizend ton CO2.