Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
In 2024 gaat de Nederlandse overheid daarmee bijna 1 euro belasting per liter benzine aan accijns rekenen. Internationaal gezien zijn de accijnzen in Nederland erg hoog. Brandstofprijzen zijn nu al erg hoog. Automobilisten betalen 2,23 euro per liter benzine en 1,96 euro per liter diesel.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
De populairste tweedehands modellen
De Volkswagen Golf blijft in 2024 de meest gezochte occasion. Ook andere Volkswagen-modellen, zoals de Tiguan en Polo, blijven hoog in de ranglijsten staan.
De Tesla Model Y was in 2024 voor de tweede keer op rij de bestverkochte auto van Nederland.
De beste maanden om een nieuwe auto te kopen zijn vaak december en januari. In deze maanden willen dealers hun jaarafsluiting halen en zijn ze bereid extra kortingen te geven om hun voorraad te verminderen. Daarnaast biedt het einde van het jaar vaak fiscale voordelen voor bepaalde auto's.
Volgens ANWB expert Menno Neeteson is de verwachting voor 2024 dat we een gemiddelde pompprijs krijgen van tussen de 2,02 en 2,10 euro per liter benzine (euro 95 e10). De landelijke adviesprijs, zeg maar de 'snelweg-prijs', ligt doorgaans nog zo'n 16 cent per liter hoger.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.