De Golf GTE is de plug-in hybride hot hatch, en krijgt hetzelfde vermogen als de GTI. Echter komt er 150 pk uit de 1,4-liter benzinemotor, en het overige vermogen komt van de 85 kW sterke elektromotor. De GTE heeft dankzij die elektromotor zelfs 30 Nm extra koppel ten opzichte van de GTI.
Volkswagen Golf GTE (7%) blijkt sneller dan GTI!
Die laatste heeft 220 pk terwijl de plug-in Golf GTE een gecombineerd vermogen van 204 pk heeft. Het bekende sprintje naar de honderd moet de GTI (vijfdeurs) klaren in 6,5 seconden, terwijl de GTE daar met 7,6 seconden een ruime seconde meer voor nodig heeft.
De Golf kan geleverd worden als diesel (TDI), benzine (TSI), plug-inhybride (GTE), elektrisch aangedreven (e-Golf) of op aardgas (TGI BlueMotion).
Grand Turismo Injectie. Sinds de oer-GTI uit 1976 staat deze afkorting dankzij Volkswagen voor uitmuntend rijplezier in het compacte segment.
Qua milieusen presteert de Golf GTE duidelijk boven het gemiddelde. Met een volle acculading verbruikt de auto gedurende de eerste 100 km 3,3 liter benzine en 7,0 kWh aan elektrische energie. Als je vervolgens met een lege accu doorrijdt, loopt het verbruik op tot gemiddeld 5,1 l/100 km.
Brandstofverbruik. De Volkswagen Golf GTE kan met een volle accu en volle tank in totaal ongeveer 603 kilometer ver komen. Hiervan is dan ongeveer 39 kilometer volledig elektrisch.
De batterij van de GTE is 13 kWh groot en overtreft die van de vorige generatie van de Golf GTE ruimschoots, want die had maar een inhoud van 9 kWh. Het elektrisch rijbereik zou volgens VW in optimale omstandigheden 64 kilometer bedragen, maar in de praktijk kan je beter uitgaan van een kleine 50 kilometer.
Het gemiddelde verbruik: 7,4 l/100 km (CO2: 167 g/km). Voor maximaal rijplezier is de Golf GTI bovendien uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel en progressive steering.
Tegenwoordig heeft de Golf GTI meer dan het dubbele aan vermogen – een machtige 245 pk! De Golf 1 ging al in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Met zijn topsnelheid van 182 km/u maakte de Golf GTI snelheid toegankelijk voor het grote publiek, in een tijd waar standaard middenklassers met moeite de 160 km/u bereikten.
Motor. De Golf VI GTI heeft een nieuwe 2.0 TSI-motor met kettingaangedreven nokkenassen, directe inspuiting en een turbocompressor, goed voor in totaal 210 pk/280 Nm (240 km/h en 6,9 s tot 100 km/h).
Het snel en veilig opladen van de GTE kan met een 16 ampere / 3.7 kW laadstation waarmee de accu in maximaal 2,5 uur weer volledig is opgeladen. Ideale laadoplossing voor thuis van het Duitse merk Mennekes.
Waar je op moet letten bij een GTE is de SOH (state of health) van het accupakket.Verder of de DSG (DSG6 DQ400e) niet rare mankementen vertoont. Het elektrische gedeelte van een GTE zit in de DSG bak verwerkt. Als die stuk is, dan ga je dat goed voelen in je portemonnee.
Het is aan te raden om een GTE te kopen die op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gehad en waar dit goed gedocumenteerd is. Een belangrijke punt om op te letten is of de bakolie van de DSG automaat iedere 50.000 kilometer is vervangen. Wanneer men dit niet op tijd uitvoert kan dit tot flinke problemen lijden.
Er is echter wel een belangrijk verschil met 6 jaar geleden. Toen kostten een Golf GTE en een GTI (allebei met DSG-versnellingsbak) allebei rond de 37/38.000 euro. Anno 2021 kost een GTE 44.000 euro en een GTI bijna 52.000!
Ik rij zelf nu 4 jaar een GTE (ook lease), qua elektrisch kan ik ongeveer 30-35km er mee rijden. Ik rij heb er ooit 550-600km mee gereden op een volle tank + volle batterij. Er gaat 40 liter in een GTE, dus de benzinetank is vrij klein, maar ik vond het voor zo'n zware auto op zich niet slecht.
Kloppend hart van de Golf VII GTI is de nieuwste generatie direct ingespoten 2,0-liter EA888 viercilinder turbomotor (220 pk/350 Nm). De GTI Performance levert 10 pk extra. De Golf R heeft een hard- en softwarematig aangepast blok dat piekt bij 300 pk/380 Nm.
De krachtigste Golf ooit is gepresenteerd. De nieuwe Volkswagen Golf R haalt 235kW/320 pk uit een 2.0 TSI-benzinemotor, die gekoppeld is aan een DSG-automaat en 4 MOTION vierwielaandrijving met R-Performance Torque Vectoring.
De Golf GTI staat in Parijs als serieversie met 220 pk en als Performance GTI met 230 pk. De Golf BlueMotion Concept beschikt over een nieuwe, 110 pk sterke 1.6 TDI die een topsnelheid van 202 km/h oplevert. Het gemiddeld verbruik is één liter diesel per 31,25 km. Met volle tank (50 l) komt de actieradius op 1.562 km.
De Golf GTI van de zevende generatie is in beginsel een betrouwbare auto. Een Golf is trouwens immuun voor elke aanval op zijn reputatie en dat geldt nog sterker voor de GTI. Afgezien van de turbo, de koeling en een paar mogelijke waterlekkages valt de lijst met potentiële problemen mee.
Sportief. Afgetraind. Met een TSI-motor van 2.0 liter heeft de GTI een indrukwekkende 245 pk (180 KW), 15 pk meer dan z'n voorganger. Daarmee zit je al na 6,2 seconden op de 100 km per uur.
Volgens de redactie is de Golf GTE een plug-in hybride die je kunt rijden zoals jij dat wilt; zuinig als met een elektrische auto of sportief als met een GTI: "Bijna elke plug-in hybride is van nature zuinig én snel, dankzij de toevoeging van de elektromotor.
Accu's in elektrische auto's zijn namelijk ontworpen om lange afstanden mee te rijden. Waar de accu van je telefoon na een aantal jaar zijn vermogen verliest, behoudt de accu van jouw elektrische auto jaren zijn kracht. Daarom zit er op de elektrische accu van Volkswagen standaard 8 jaar of 160.000 kilometer garantie.
1.4 TSI GTE
De personenauto heeft een topsnelheid van 217 km per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 7,6 seconden. Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 1,5 liter per 100 km en hij weegt 1499 kg. De APK is geldig tot 24-02-2024 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 125,58 per kwartaal.