Duitsland heeft zo veel méér te bieden dan alleen geweldige auto's, knusse Biergartens en prachtige kastelen. Dit land in het hart van Europa heeft ook een hoge levensstandaard en metropool-achtige steden als Berlijn en München duiken regelmatig op in de top tien van 's werelds prettigste steden om in te wonen.
Daarnaast staat Duitsland natuurlijk bekend om zijn Nürburgring, de Zoo van Berlijn, Fantasialand, Europark Duitsland, het Oktoberfest en de vele kerstmarkten die er ieder jaar gehouden worden. Duitsland is bij veel toeristen erg geliefd om zijn prachtige natuurgebieden.
De traditionele Duitse keuken staat op drie pijlers: worst, zuurkool en bier. Worsten zijn een onderwerp van nationale trots; zuurkool in de Duitse keuken is het hoofd voor alles; het bier is zo lekker dat toeristen van over de hele wereld naar het jaarlijkse bierfestival van het Oktoberfest komen.
De zakencultuur in Duitsland is formeler dan in Nederland. Traditioneel hechten Duitsers aan de beleefdheidsvorm 'Sie'. Gebruik van voornamen en tutoyeren is onbeleefd. In sectoren waar jongeren werken zijn er wel lossere omgangsvormen.
Duitse gasten zijn vaak dol op verhalen uit de regio. Ze willen meer weten over 'Land und Leute' en niet alleen de grote dagattracties in de buurt bezoeken. Duitsers waarderen het als je probeert in het Duits te communiceren.
Duitsers willen alles graag heel goed doen en stellen hoge eisen aan zichzelf en hun omgeving. Daarom zijn ook in Nederland veel Duitse producten populair. “Made in Germany” producten zijn misschien wat duurder, maar gaan niet zo snel stuk.
Duitsers houden van humor. Ze zien overal de satirische kanten van, zitten vol kwinkslagen, droogkomische opmerkingen, grappen en grollen en vertellen elkaar moppen. Kortom, ze lachen veel en graag, Deze ervaring heeft niet iedereen.
In Duitsland wordt Alman gebruikt voor een autochtone, stereotiepe Duitser. Ook deutscher Michel wordt gebruikt om de stereotiepe Noord-Duitser met slaapmuts aan te duiden. Met Seppl wordt dan weer de Zuid-Duitser en Oostenrijker in bijvoorbeeld korte Lederhose aangeduid.
Dit bestaat over het algemeen uit één of meer van de vele soorten brood en de heerlijke verse broodjes. Als beleg is er jam, vleeswaren, kaas en hardgekookte eieren. Bij het ontbijt wordt koffie of thee gedronken. Tegenwoordig eten veel Duitsers ook yoghurt of kwark met cornflakes of muesli.
De Duitse maaltijden zijn meestal geen lichte maaltijden. In het weekend wordt vaak eerst soep gegeten, daarna aardappelen, vlees en groente. Aan de kust worden ook veel visgerechten gegeten. Als er een ”toetje” genomen wordt, dan is dat vaak yoghurt of fruit.
Een typisch Duitse snack is toch wel het Haribo snoep. In 1922 werden de o zo bekende gummibeertjes op de markt gebracht en die hebben Haribo zo gigantisch groot gemaakt. Tot op vandaag zijn de beertjes nog steeds een van hun best verkochte producten en zijn er natuurlijk talloze nieuwe soorten snoep bij gekomen.
In Duitsland zijn bier en schnitzel net zo traditioneel als pizza Italiaans is en baguette Frans is. Sauerbraten wordt door veel Duitsers gezien als een echt Duits gerecht, misschien wel hét nationale gerecht uit Duitsland.
Duitsland is een land gelegen in Centraal-Europa. Officieel heet het land Bondsrepubliek Duitsland. Het is een parlementaire republiek. De totale oppervlakte van Duitsland bedraagt 357.121 km² waarvan ruim twee procent uit water bestaat door de aanwezige rivieren, kanalen en meren.
Om er brood van te kunnen maken, gebruiken de Duitsers een speciaal zuurdesem. Dat levert het stevige, voedzame en lang houdbare brood op, dat onze oosterburen graag eten. Van de Noord-Duitse Pumpernickel tot het Zuid-Duitse Schwarzwälderbrot.
Je zou het misschien niet geloven, maar Duitsers hebben een geweldig gevoel voor humor en zijn dol op lachen. Het punt is gewoon dat niet-Duitsers vaak niet begrijpen wat er zo grappig is. De Duitse humor is gebaseerd op lompe, schijnbaar serieuze opmerkingen, die grappig worden door hun context.
Nederlanders schelden hoofdzakelijk met geslachtsdelen en ziektes. Duitsers houden meer van uitwerpselen. Letterlijk vertalen gaat wat scheldwoorden betreft dus niet op. Wie gevariëerd wil vloeken, zal de gewoon woorden moeten stampen.
Gevraagd naar de meest opvallende kenmerken van de Duitsers werden vooral het overheersende karakter (71 procent) en de arrogantie (60 procent) van onze oosterburen genoemd. In vergelijking daarmee komen de Belgen er met vriendelijkheid en humor (60 procent) aanzienlijk beter vanaf.
Jullie hebben het vast al wel een keer gehoord: Duitsers hebben geen humor, zijn gierig, arrogant, willen nooit Engels praten wanneer ze in Nederland zijn, zijn erg van de regeltjes en hiërarchie en tegelijkertijd zijn ze ook enorm beleefd. Daarnaast heb je natuurlijk ook bratwurst, bier, lederhose, auto's.
'Hoe noem je een oude sneeuwpop? Water.
Bier is in Duitsland wel het meest populaire drankje. De Duitsers drinken hun eerste biertje vaak al rond lunchtijd, in de weekend soms al eerder.
De meerderheid in Duitsland is lid van een kerk terwijl slechts een derde van de mensen zegt religieus te zijn. Ter vergelijking; in Nederland betitelt 26% zichzelf als gelovig. Wie in Duitsland kerklid is, betaalt verplicht kerkbelasting. Een systeem waar 84% van de Duitsers op tegen is.
Duitsers houden van eenvoudige en directe communicatie. Het is dus relatief makkelijk om uw zakelijke doelen en wensen al bij het eerste gesprek op tafel te leggen. Bedenk ook dat communicatie vooral non-verbaal plaatsvindt, dus door houding, intonatie en gezichtsuitdrukking.