Ontwikkeling van je kindIn de kleutertijd kunnen en willen kinderen steeds meer zelf doen. Zichzelf aankleden, zichzelf wassen, en eten zonder hulp gaat steeds beter. Veel kleuters vinden het leuk om te helpen bij taakjes in huis. En ze voelen zich bij het gezin horen.
Je kind is leergierig en kan trots laten weten welke kleuren hij kent en hoever hij kan tellen. Hij 'tekent' zijn naam graag, soms met letters in spiegelbeeld. Hij vraagt je de oren van het hoofd met 'waarom dit' en 'waarom dat'. Kinderen van 4 jaar hebben moeite met tijdsbesef en opeenvolgende gebeurtenissen.
Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Nieuwsgierigheid, creativiteit, verbeeldingskracht, spelend in het leven staan, zijn belangrijke aspecten waardoor en waarmee je je cognitief ontwikkelt. Hier moet de lesgever op inspelen. Kleuters zijn (bijna) allemaal nieuwsgierig, ze willen weten hoe de wereld in elkaar zit.
De meeste kinderen op deze leeftijd gaan steeds actiever op zoek naar contact met anderen. Dat contact is heel belangrijk. Kleuters zijn meestal erg op zichzelf gericht, ze kunnen zich niet zo goed inleven in anderen. Door samen te spelen, leren ze met elkaar omgaan en rekening houden met elkaar.
Tussen de leeftijd van 5 en 6 jaar kan uw kind:
Begin andere kinderen uit te sluiten tijdens het spelen, aangezien er vaste vriendschappen ontstaan . Ze kunnen neigen naar vriendschappen met kinderen van hetzelfde geslacht. Ze kunnen ook een sterke behoefte voelen om geaccepteerd te worden door hun leeftijdsgenoten en het gevoel dat ze 'buitengesloten' worden, kan hen van streek maken.
Kleuters gaan zelf initiatief nemen om activiteiten te ondernemen en ontdekken. Ze bedenken samen ideeën voor spel en komen voor zichzelf op. In de klas leren ze samenwerken, opdrachten maken en zich voor iets langere tijd te concentreren. Ze leren om zich steeds beter aan afspraken en regels te houden.
Hoe groot is de spanningsboog van een kleuter. Om te kunnen luisteren naar een uitleg van iemand anders, of dat nu de juf is of een klasgenoot, moet een kleuter toch minstens vijf tot 10 minuten concentratie op kunnen brengen. Een kind van zes jaar, moet gemakkelijk 10 minuten geconcentreerd bezig kunnen zijn.
Als je kind 4 of 5 jaar is, kan het al wat grotere taakjes zelfstandig oppakken. Denk aan speelgoed opruimen, plantjes water geven of de was ophangen. Het belangrijk dat je je kind wel aanmoedigt om dit te gaan doen, omdat kinderen op deze leeftijd nog geen eigen initiatief nemen.
Mijlpalen kind van 6 jaar kan:
op een gegeven moment tellen in stapjes van 2, 5 of 10. leert tellen tot 100, splitsen (het getal in 2 delen verdelen), verdubbelen en halveren. op een analoge klok klokkijken (hele en halve uren) en heeft begrip voor geld en kan een simpele som oplossen met € 1 en € 2.
Niet alleen kan uw kind eenvoudige vragen gemakkelijk en logisch beantwoorden, maar het zou ook beter in staat moeten zijn om gevoelens te uiten . De meeste kinderen van deze leeftijd vinden het leuk om te zingen, te rijmen en woorden te verzinnen. Ze zijn energiek, dwaas en soms luidruchtig en vervelend.
Vanaf vier jaar
Je kind gaat nu ook de buitenwereld tekenen, zoals huizen en bomen. Ook de zon wordt veel getekend, vaak met een lachend gezichtje erin. Hij krijgt oog voor zijn omgeving.
Hoogbegaafde kleuters kun je herkennen aan de volgende hoogbegaafdheid kenmerken; een groot taalvermogen, veel doorvragen, oog voor details, interesse hebben in onderwerpen die eigenlijk nog niet bij hun leeftijd horen en vaak trekken deze kinderen naar volwassenen/oudere kinderen toe.
Ook qua ontwikkeling zijn kinderen op deze leeftijd nog niet toegerust om anderen en zichzelf te begrijpen zoals volwassenen dat wel kunnen . Vaak is het moeilijk voor hen om te weten wat ze voelen en als ze moe zijn, honger hebben etc. maakt dat het nog moeilijker.
Corrigeer je kind op een korte, duidelijke, maar rustige manier. Dus zonder boos te worden. Ga naar je kind toe, maak contact door te knielen, oogcontact te maken of je kind aan te tikken en geef de grens aan:“Slaan doen we niet, dat doet pijn” of “Bijten mag niet, dat doet pijn”.
Goed voelen
Als je kind zich goed voelt, zie je dat je kind nieuwsgierig, levenslustig, tevreden, ontspannen en evenwichtig is. En dat je kind zelfvertrouwen uitstraalt en doorzettingsvermogen heeft. Hoe je kind dit laat zien, is afhankelijk van de leeftijd, het karakter en de manier waarop je kind is opgevoed.
Gemiddeld kunnen kinderen 2 tot 5 minuten per levensjaar aan tafel zitten. Bijvoorbeeld, een 3-jarige kan 6 tot 15 minuten stilzitten, een 5-jarige kan 10 tot 25 minuten stilzitten en rond de leeftijd van 7 jaar kunnen kinderen ongeveer 15 tot 35 minuten stilzitten.
Druk gedrag, ook wel hyperactief gedrag genoemd. Veel rondrennen, klimmen, friemelen aan kleding. Moeite met rustig spelen, stilzitten of ontspannen. Ondoordacht gedrag, ook wel impulsief gedrag genoemd.
Een kind van 4 jaar kan goed zijn evenwicht bewaren en kan hinkelen. Hij kan een kleine bal vangen en hij begint te oefenen met activiteiten als fietsen (zonder zijwieltjes) en rolschaatsen. Hij vindt het erg leuk om te rennen, te springen en te klimmen.