Tuimelen wil zeggen dat de nokkenas de uitlaatkleppen net gesloten heeft en op het punt staat om de inlaatkleppen te openen. Op het moment dat cilinder 1 op tuimelen staat, betekent dat dat deze aan het begin van de inlaatslag staat. De zuiger van cilinder 1 staat dan dus bovenaan.
Wanneer dit nodig is, is afhankelijk van het merk en het type motor. Ter illustratie zijn er modellen waarbij de klepspeling elke 10.000 km gecontroleerd moet worden, maar er zijn er ook modellen waarbij de klepspeling pas bij 24.000 km of zelfs 40.000 km voor het eerst gecontroleerd hoeft te worden.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Meestal is een monteur een a twee uur bezig. Een monteur kost 55 tot 125 euro per uur. Ga je naar de dealer om de kleppen te stellen dan kun je rekenen op 150 tot 175 euro per uur.
Er moet goed gelet worden op het punt wanneer de kleppen op “tuimelen” staan. Tuimelen wil zeggen dat de nokkenas de uitlaatkleppen net gesloten heeft en op het punt staat om de inlaatkleppen te openen. Op het moment dat cilinder 1 op tuimelen staat, betekent dat dat deze aan het begin van de inlaatslag staat.
De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren. Is dit in orde, kan het probleem in (vervuiling van) de klepstoters zitten. Vaak is vervangen dan de oplossing, maar dat is vrij kostbaar.
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan.
Kleppen in een verbrandingsmotor zorgen voor het inlaten van het brandstof/luchtmengsel, of de lucht (bij dieselmotoren) en het afvoeren van verbrandingsgassen uit de cilinders.
Een klepveer is een veer die wordt gebruikt om een klep van een verbrandingsmotor te sluiten.
Een klepschotel die oververhit raakt, verbrandt op den duur.
Het voordeel van klepoverlap is dat de snelheid van de binnenstromende lucht verhoogd wordt bij het openen van de inlaatklep, wat resulteert in een hogere vullingsgraad.
Grote onderhoudsbeurt.
Naast de kleine onderhoudsbeurt is eens in de twee jaar of elke 24.000 kilometer ook groot onderhoud nodig. Je motor wordt hierbij op cruciale delen gecontroleerd/vervangen/afgesteld. Alle vloeistoffen worden vervangen en al het afstelwerk wordt gedaan, dit voor optimaal en veilig rijplezier.
Onder een kleine beurt valt voornamelijk het controleren van de motor (lichten, lagers, bandenspanning, ketting, scharnierpunten etc.) en vervangen van vloeistoffen en de oliefilter. De prijs van een kleine onderhoudsbeurt is daarom relatief laag.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Zwevend' betekent: in de lucht hangend. Wat doet het? - een stelsel van twee tegengesteld gewonden klepveren. Als er sprake is van zwevende kleppen, staan er kleppen halfopen als ze gesloten zouden moeten zijn.
Gereedschap. Je hebt voor het stellen van de kleppen afhankelijk welk systeem nodig een steeksleutel, schroevendraaier, ratel dop en een voelermaat. Maatvoering. De klepspeling moet afgesteld worden bij koude of warme motor door middel van een voelermaatje.
Variabele kleptiming verstelt de nokkenas op de benodigde positie bij het toerental waar de motor op draait. In de afbeelding zijn twee kleppendiagrammen te zien. Het linker kleppendiagram toont de “normale” situatie zonder verstelling, de rechter na het verstellen van zowel de inlaat- als de uitlaatnokkenas.
De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat. Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd.
Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass. Hierdoor wordt de uitlaat aanzienlijk luider met een druk op de knop.
Kosten voor een hydraulische klepstoter
Een nieuwe hydraulische klepstoter van een merkfabrikant zoals FEBI BILSTEIN kost zelfs voor een dure auto zoals Mercedes-Benz slechts 10 euro. Ook bij een grote motor met zes of acht cilinders heeft u minder dan honderd euro aan kosten voor alle vervangingsonderdelen.
Dat tikken is gewoon metaal, hoofdzakelijk van de uitlaat, dat terug aan't afkoelen en aan't krimpen is. Dit maakt dan dat tikkend geluid. Elke auto waar goed mee doorgereden is (of lang mee gereden is) doet dit.
Een hydraulische klepstoter regelt de klepspeling met behulp van hydraulica. Bij een draaiende motor wordt de klepspeling voortdurend op nul gehouden door middel van de door de motor geleverde oliedruk.