'In' trimmen verlaagt de buitenboordmotor en laat meer van het onderwaterschip in het water zakken, vooral ter hoogte van de boeg. Dit is voordelig wanneer je direct in woelig water vaart, omdat het onderwaterschip dan beter door het water snijdt en een vlottere vaart mogelijk maakt.
Bij het trimmen van de buitenboordmotor wordt de positie van de boot – m.a.w. de hoek van de boeg in het water – aangepast. Dit kan helpen om het beste vaargedrag te krijgen door te compenseren voor vaartuigbelasting en zeecondities.
Voordeel: Als je je boot trimt op de juiste diepte, kom je sneller op kruissnelheid en kun je comfortabeler varen, met een zo laag mogelijk brandstofverbruik en de beste prestaties. Bovendien is trimmen standaard op alle G2-modellen zonder extra kosten!
Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen. Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen.
Het is gebruikelijk om jaarlijks of bij 50 vaaruren de buitenboordmotor een kleine onderhoudsbeurt te geven. Wij adviseren bij normaal gebruik eens in de 2-3 jaar of bij 100 vaaruren de motor een grote onderhoudsbeurt te geven.
'In' trimmen verlaagt de buitenboordmotor en laat meer van het onderwaterschip in het water zakken, vooral ter hoogte van de boeg. Dit is voordelig wanneer je direct in woelig water vaart, omdat het onderwaterschip dan beter door het water snijdt en een vlottere vaart mogelijk maakt.
De buitenboordmotor staat parallel aan de spiegel van de boot in een neutrale trimpositie. Positieve trim: De hoek van de motor is omhoog en de boeg van uw boot zal stijgen. Negatieve trim: De hoek van de motor is omlaag en de boeg van de boot zal zakken.
Trimmen betekent de stand van de motor optimaliseren. Dat doe je om het natte oppervlak van de boot te minimaliseren, zodat je de optimale snelheid kunt bereiken. Bij minimaal nat oppervlak heb je nog wel controle over de boot, maar heeft de romp een lage wrijvingsweerstand.
Trimmen is in de eerste plaats het verwijderen van de oude (dode) vacht en tevens het reguleren van een te overvloedige haargroei waar de hond last van kan hebben. Dat gebeurt door gebruik te maken van de verschillende trimtechnieken die er zijn. De trimtechnieken worden ook wel gebruikt om de vacht te modelleren.
De gerichte toetsing van interne modellen (targeted review of internal models – TRIM), die begin 2016 door de ECB is ingezet, is tot nu toe het meest omvangrijke door ECB-Bankentoezicht ondernomen project.
Stalen schepen worden makkelijk honderd jaar en ook houten schepen kunnen met goed onderhoud ontzettend oud worden.Bij polyester boten is dat anders.Die gaan na 20-25 jaar hard achteruit.
Je trimt de boot voor de balans, voor controle over de boot, voor optimale prestaties en voor het comfort van de mensen aan boord. Voordelen van goed trimmen zijn dat je het brandstofverbruik minimaliseert, de boot lekkerder vaart en je een hogere topsnelheid kunt halen.
Met een trimmeter kunt u snel aflezen of de hoek van uw motor goed staat in verhouding tot uw boot. Dat is belangrijk want als deze juist staat afgesteld vaart u soepeler, sneller, zuiniger en vooral ook veiliger. De trimmeter is multivolt dus zowel geschikt om aan te sluiten op 12 volt als 24 volt.
Voordelen 4-takt buitenboordmotoren
Ze zijn zuiniger doordat het brandstofverbruik lager ligt; Ze hebben minder trillingen tijdens het varen; Ze zijn milieuvriendelijker en voldoen aan de strenge emissie-eisen; Je kunt zuivere benzine tanken in plaats van mengsmering.
Uit de metingen kwam Mercury als 'stilste' motor uit de bus, met een maximaal geluidsniveau van 88 dB(A). Yamaha en Honda eindigden op een gedeelde tweede plaats met 91 dB(A), op de voet gevolgd door Suzuki met 92 dB(A).
Een 2-takt buitenboordmotor staat vooral bekend om het vermogen. De snelheid ligt hoger dan bij een 4-takt buitenboordmotor en ze trekken sneller op. Ook zijn ze feller dan de 4-takt motoren. Daarom is een 2-takt buitenboordmotor ideaal voor het accelereren met een boot.
3. Als het bouwjaar of model van uw buitenboordmotor niet te achter halen is, schat dan de leeftijd en kijk bij de tekeningen van het staartstuk (gearcase) of kap (cowling of engine cover) goed of uw motor er identiek uitziet.
Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten. Aan het eind van het seizoen doet u er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Het motorvermogen is erg belangrijk om naar te kijken als je een nieuwe buitenboordmotor gaat kopen. Meer pk's betekent meer vermogen en betere prestaties. Maar het hangt van je boot af welk motorvermogen geschikt is. Voor een klein rubberbootje is een buitenboordmotor met een enorm vermogen niet geschikt.
De staartolie moet jaarlijks vervangen worden. Dit is tevens een check of er geen water bij de olie is gekomen.
Controleer elk jaar de bougies van uw buitenboordmotor en vervang deze zonodig. Als een bougie erg vet of beschadigt is moet deze gereinigd cq vervangen worden.
Het beste is dan om Super 98 te (blijven) tanken. Als je de buitenboordmotor een paar maanden niet gebruikt, dan is E10 niet aan te raden. Deze brandstof trekt vocht aan waardoor er corrosie kan ontstaan.