Wat is transponeren in Excel?

Als u een werkblad hebt met gegevens in kolommen die u moet draaien om het in rijen te herschikken, gebruikt u de functie Transponeren . Hiermee kunt u snel gegevens overschakelen van kolommen naar rijen, of omgekeerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe werkt transponeren Excel?

De functie TRANSPONEREN geeft als resultaat een verticaal cellenbereik als een horizontaal bereik en andersom. De functie TRANSPONEREN moet worden ingevoerd als een matrixformule in een bereik dat hetzelfde aantal rijen en kolommen als het bronbereik kolommen en rijen heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Waarom werkt transponeren niet in Excel?

Als de gegevens zich in een Excel-tabel bevinden, is de functie Transponeren niet beschikbaar. U kunt de tabel eerst converteren naar een bereik met de knop Converteren naar bereik op het tabblad Tabel of u kunt de functie Transponeren gebruiken om de rijen en kolommen te draaien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe kolommen naar rijen omzetten?

Klik op de rechtermuisknop en kies voor Kopiëren; Ga nu in een lege cel staan en kies via de rechtermuisknop voor Plakken speciaal; Zet een vinkje bij Transponeren; U hoeft nu alleen nog maar op OK te klikken om de rijen en kolommen om te wisselen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rendement.nl

Hoe kolommen omdraaien in Excel?

Kolommen converteren naar rijen of rijen naar kolommen

Selecteer de doelcel (de eerste cel van de rij of kolom waarin u de gegevens wilt plakken) voor de rijen of kolommen die u wilt transponeren. Klik op het tabblad Start onder Bewerken op de pijl naast Plakken en klik vervolgens op Transponeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Excel - Gegevens transponeren

30 gerelateerde vragen gevonden

Hoe kantel je een tabel in Excel?

Het kan heel makkelijk in slechts 3 stappen:
  1. Selecteer en kopieer je tabel.
  2. Klik met je cursor op een lege cel waar je je nieuwe omgedraaide tabel wilt plaatsen.
  3. Ga naar het tabblad Start > Klik op het pijltje onder 'Plakken' > Kies voor de optie Transponeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op opatel.nl

Hoe iets verplaatsen in Excel?

Cellen verplaatsen door ze te slepen en neer te zetten
  1. Selecteer de cellen of het bereik met cellen die u wilt verplaatsen of kopiëren.
  2. Wijs de rand van de selectie aan.
  3. Wanneer de aanwijzer verandert in een aanwijzer waarmee u kunt verplaatsen. , sleept u de cel of het bereik met cellen naar een andere locatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe kolommen verplaatsen in draaitabel?

Velden anders rangschikken en verplaatsen
  1. Selecteer een draaitabel.
  2. Sleep in het tabblad 'Draaitabelopties' van de navigatiekolom 'Organiseer' een veld binnen een gedeelte om de volgorde van de velden te wijzigen, of sleep het veld naar een ander gedeelte. Je kunt ook snel kolom- en rijvelden omwisselen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.apple.com

Hoe wissel je de assen in Excel?

Klik ergens in de grafiek waarvan u de assen wilt weergeven of verbergen. Hiermee worden de Hulpmiddelen voor grafieken weergegeven, waarbij de tabbladen Ontwerp, Indeling en Opmaak beschikbaar komen. Klik op het tabblad Indeling in de groep Assen op Assen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe werkt transponeren?

Als je gaat transponeren zet je muziek over van de ene naar de andere toonsoort. Alle noten in het muziekstuk zet je evenveel omhoog of omlaag. Transponeren wordt veel gedaan bij vocale muziekstukken. Als de stem van de zanger of zangeres niet past bij het muziekstuk, dan wordt het stuk in een andere toonsoort gezet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gitaarlesvankoen.nl

Hoe maak je rijen en kolommen in Excel?

Eén rij invoegen: Klik met de rechtermuisknop op de hele rij waarboven u de nieuwe rij wilt invoegen en klik vervolgens op Rijen invoegen. Meerdere rijen invoegen: Selecteer hetzelfde aantal rijen waarboven u nieuwe rijen wilt toevoegen. Klik met de rechtermuisknop op de selectie en klik vervolgens op Rijen invoegen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Wat is Vlookup in Excel?

ZOEKEN (VLOOKUP in de Engelse versie van Excel) staat voor Verticaal Opzoeken. Deze functie laat Excel een bepaalde waarde opzoeken in een kolom (een zogenaamde tabel array), om de waarde van een cel in een andere kolom, maar uit dezelfde rij terug te geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op perfectxl.com

Hoe een draaitabel verplaatsen?

Mogelijk wilt u een draaitabel verplaatsen, zodat u werkbladcellen, rijen of kolommen op de huidige locatie van het rapport kunt invoegen. Klik op de draaitabel.Klik onder Hulpmiddelen voor draaitabellen op het tabblad Analyseren op Draaitabel verplaatsen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Is een kolom horizontaal of verticaal?

Een tabel bestaat uit rijen en kolommen. Bij een rij gaat het om de horizontale hokjes van links naar rechts. Bij een kolom gaat het om de verticale hokjes van boven naar beneden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rekenen-oefenen.nl

Waarom draaitabel gebruiken?

Een draaitabel is een krachtig hulpmiddel om gegevens te berekenen, samen te vatten en te analyseren om vergelijkingen, patronen en trends in uw gegevens te zien. Draaitabellen werken een beetje anders, afhankelijk van het platform dat u gebruikt om Excel uit te voeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Wat heb je aan een draaitabel?

Een draaitabel (Nederlandse vertaling van 'pivot table') in Excel is een 'uittreksel' of 'samenvatting' van jouw originele tabel met brongegevens. De draaitabel geeft je snel antwoord op eenvoudige vragen over je tabel, die je anders alleen met ingewikkelde formules zou kunnen beantwoorden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op perfectxl.com

Hoe maak je een mooie tabel in Excel?

Probeer het zelf
  1. Selecteer een cel in de gegevens.
  2. Selecteer Start en kies. Opmaak als tabel onder Stijlen.
  3. Kies een stijl voor de tabel.
  4. Bevestig of stel het celbereik in het dialoogvenster Tabel maken in.
  5. Markeer of de tabel kopteksten bevat en selecteer OK.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe moet je uitlijnen in Excel?

Een kolom of rij uitlijnen
  1. Selecteer de cellen die u wilt uitlijnen.
  2. Selecteer op het tabblad Start in de groep Uitlijning een horizontale uitlijningsoptie: Links uitlijnen. Centreren. Rechts uitlijnen.
  3. Selecteer op het tabblad Start in de groep Uitlijning een verticale uitlijningsoptie: Boven uitlijnen. Midden uitlijnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe in Excel tekst onder elkaar in 1 cel?

Een nieuwe tekstregel in een cel beginnen in Excel
  1. Dubbelklik op de cel waarin u een regeleinde wilt invoegen.
  2. Klik op de plek binnen de geselecteerde cel waar u een regeleinde wilt invoegen.
  3. Druk op Alt+Enter om het regeleinde in te voegen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Hoe heet VLOOKUP in het Nederlands?

Met de VLOOKUP (Nederlands: VERT.ZOEKEN) zoek je naar een waarde in een bepaalde kolom van een tabel, op basis van een gekozen waarde in de eerste kolom van dezelfde tabel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op perfectxl.com

Hoeveel functies zijn er in Excel?

Excel heeft er zo'n 480. Hieronder leest u uitleg van de meest gebruikte functies van Excel. Andere groepen zijn: * Rekenen met datums Zet bijvoorbeeld de feestdagen in een willekeurig jaar op een rij.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op exceltekstenuitleg.nl

Hoe werkt Hlookup?

HLOOKUP, of HORIZ. ZOEKEN in het Nederlands staat voor 'Horizontaal Opzoeken'. Deze functie laat Excel zoeken naar een bepaalde waarde in een rij (de zogenaamde 'tabel array'), om de waarde uit een andere rij, maar in dezelfde kolom terug te geven als resultaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op perfectxl.com

Wat is een veld in Excel?

Als in de afbeelding die Excel probeert op te halen bepaalde belangrijke informatie ontbreekt, kan deze niet worden weergegeven en resulteert dit in een #VELD! -fout. U verwijst naar een afbeelding van een gegevenstype dat geen afbeeldingsveld heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op support.microsoft.com

Populaire vragen

Volgende artikel  
Hoe ademen bij vernevelen?