Als u een werkblad hebt met gegevens in kolommen die u moet draaien om het in rijen te herschikken, gebruikt u de functie Transponeren . Hiermee kunt u snel gegevens overschakelen van kolommen naar rijen, of omgekeerd.
De functie TRANSPONEREN geeft als resultaat een verticaal cellenbereik als een horizontaal bereik en andersom. De functie TRANSPONEREN moet worden ingevoerd als een matrixformule in een bereik dat hetzelfde aantal rijen en kolommen als het bronbereik kolommen en rijen heeft.
Als de gegevens zich in een Excel-tabel bevinden, is de functie Transponeren niet beschikbaar. U kunt de tabel eerst converteren naar een bereik met de knop Converteren naar bereik op het tabblad Tabel of u kunt de functie Transponeren gebruiken om de rijen en kolommen te draaien.
Klik op de rechtermuisknop en kies voor Kopiëren; Ga nu in een lege cel staan en kies via de rechtermuisknop voor Plakken speciaal; Zet een vinkje bij Transponeren; U hoeft nu alleen nog maar op OK te klikken om de rijen en kolommen om te wisselen.
Kolommen converteren naar rijen of rijen naar kolommen
Selecteer de doelcel (de eerste cel van de rij of kolom waarin u de gegevens wilt plakken) voor de rijen of kolommen die u wilt transponeren. Klik op het tabblad Start onder Bewerken op de pijl naast Plakken en klik vervolgens op Transponeren.
Klik ergens in de grafiek waarvan u de assen wilt weergeven of verbergen. Hiermee worden de Hulpmiddelen voor grafieken weergegeven, waarbij de tabbladen Ontwerp, Indeling en Opmaak beschikbaar komen. Klik op het tabblad Indeling in de groep Assen op Assen.
Als je gaat transponeren zet je muziek over van de ene naar de andere toonsoort. Alle noten in het muziekstuk zet je evenveel omhoog of omlaag. Transponeren wordt veel gedaan bij vocale muziekstukken. Als de stem van de zanger of zangeres niet past bij het muziekstuk, dan wordt het stuk in een andere toonsoort gezet.
Eén rij invoegen: Klik met de rechtermuisknop op de hele rij waarboven u de nieuwe rij wilt invoegen en klik vervolgens op Rijen invoegen. Meerdere rijen invoegen: Selecteer hetzelfde aantal rijen waarboven u nieuwe rijen wilt toevoegen. Klik met de rechtermuisknop op de selectie en klik vervolgens op Rijen invoegen.
ZOEKEN (VLOOKUP in de Engelse versie van Excel) staat voor Verticaal Opzoeken. Deze functie laat Excel een bepaalde waarde opzoeken in een kolom (een zogenaamde tabel array), om de waarde van een cel in een andere kolom, maar uit dezelfde rij terug te geven.
Mogelijk wilt u een draaitabel verplaatsen, zodat u werkbladcellen, rijen of kolommen op de huidige locatie van het rapport kunt invoegen. Klik op de draaitabel.Klik onder Hulpmiddelen voor draaitabellen op het tabblad Analyseren op Draaitabel verplaatsen.
Een tabel bestaat uit rijen en kolommen. Bij een rij gaat het om de horizontale hokjes van links naar rechts. Bij een kolom gaat het om de verticale hokjes van boven naar beneden.
Een draaitabel is een krachtig hulpmiddel om gegevens te berekenen, samen te vatten en te analyseren om vergelijkingen, patronen en trends in uw gegevens te zien. Draaitabellen werken een beetje anders, afhankelijk van het platform dat u gebruikt om Excel uit te voeren.
Een draaitabel (Nederlandse vertaling van 'pivot table') in Excel is een 'uittreksel' of 'samenvatting' van jouw originele tabel met brongegevens. De draaitabel geeft je snel antwoord op eenvoudige vragen over je tabel, die je anders alleen met ingewikkelde formules zou kunnen beantwoorden.
Met de VLOOKUP (Nederlands: VERT.ZOEKEN) zoek je naar een waarde in een bepaalde kolom van een tabel, op basis van een gekozen waarde in de eerste kolom van dezelfde tabel.
Excel heeft er zo'n 480. Hieronder leest u uitleg van de meest gebruikte functies van Excel. Andere groepen zijn: * Rekenen met datums Zet bijvoorbeeld de feestdagen in een willekeurig jaar op een rij.
HLOOKUP, of HORIZ. ZOEKEN in het Nederlands staat voor 'Horizontaal Opzoeken'. Deze functie laat Excel zoeken naar een bepaalde waarde in een rij (de zogenaamde 'tabel array'), om de waarde uit een andere rij, maar in dezelfde kolom terug te geven als resultaat.
Als in de afbeelding die Excel probeert op te halen bepaalde belangrijke informatie ontbreekt, kan deze niet worden weergegeven en resulteert dit in een #VELD! -fout. U verwijst naar een afbeelding van een gegevenstype dat geen afbeeldingsveld heeft.