E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Bereik controleren
Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten. Controleer het bereik op de dekkingskaart.
Esim (of e-sim) is een afkorting van 'embedded sim', en is in het leven geroepen om als opvolger te dienen voor de wereldwijd gebruikte plastic simkaart. Een e-sim doet in feite hetzelfde, maar zit ingebouwd in je telefoon.
Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met het Vodafone 4G-netwerk.
Check of 4G aanstaat
Bij Android zet je dit aan onder Instellingen - Meer - Meer netwerken/verbindingen - Mobiel netwerk - Netwerk operators.
Ga hiervoor naar de Instellingen van je telefoon -> Mobiel netwerk -> Opties Mobiele data -> Gesprekken en data. Staat hier 4G? Schakel hier meteen VoLTE in, als dit nog niet actief is. Dit doe je door op Gesprekken en data te klikken en VoLTE aan te zetten.
Met netwerkmodus wordt bedoeld de instelling die bepaald of je op 2G, 3G, 4G of automatische keuze zit. Dit check je door op je telefoon naar instellingen te gaan, vervolgens mobiele netwerken en je ziet dan wat ik bedoel. Staat het ingesteld op automatisch dan zit je goed.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Mogelijk is 5G nog niet voor jouw abonnement geactiveerd. Tot slot kan het helpen om de vliegtuigmodus even kort aan te zetten, om 'm vervolgens weer uit te schakelen. Hierdoor kapt je toestel alle mobiele verbindingen kortstondig af om alles weer opnieuw op te starten. Deze optie werkt dus als een soort reset.
De E staat voor "EDGE", de maximale communicatiesnelheid van 2G.
EDGE. Het EDGE-netwerk (gsm) van je aanbieder is beschikbaar en de iPhone kan via dat netwerk verbinding maken met het internet. Zie Instellingen voor de mobiele verbinding weergeven of wijzigen op de iPhone. GPRS/1xRTT.
E-sim is een digitale simkaart en de opvolger van de fysieke simkaart die nu je in smartphone zit. Sommige providers gebruiken e-sim via een simkaart, terwijl anderen de digitale methode kiezen. E-sim is met name handig als je op reis gaat en een databundel van een lokale provider wil aanschaffen om te internetten.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Het Edge-venster is standaard verborgen in aan de rechterkant van Samsung Galaxy-telefoons en wordt gebruikt om snel toegang te krijgen tot onder andere favoriete apps, contacten of taken. Het is op te roepen door de handgreep, een soort lipje dat aangeeft waar Edge verborgen zit, naar links te vegen.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Ga op de iPhone naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data' en tik op 'Schakel LTE in' of 'Instellingen' > 'Mobiele Data' en tik op 'Schakel LTE in'.
Dat de toestellen hardwarematig klaar zijn voor 5G, betekent namelijk niet per se dat je al gebruik kunt maken van de 4G-opvolger. Bij de meeste 5G-telefoons heb je namelijk nog een software-update nodig.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Heb je wifi-problemen op je Android-telefoon of tablet, of valt de verbinding met je bluetooth-apparaten steeds weg? Dan kan het geen kwaad om je netwerkinstellingen in Android te resetten.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Bel naar 0800-1258 om je sim te laten activeren. Houd je simnummer, klantnummer en KvK-nummer bij de hand.
Roaming: uw mobiele telefoon in een ander EU-land gebruiken.