Om in te spelen op de GDPR-wetgeving lanceerde Google eerder hun Consent Mode (v1). Dit is een techniek die cookievoorkeuren van eindgebruikers verzameld en tracking tags dynamisch aanpast conform de voorkeuren van de gebruiker.
Consent Mode V2 breidde V1 uit door meer gedetailleerde controle over dataverzameling en -verwerking te bieden . Het introduceerde ook twee nieuwe parameters, ad_user_data en ad_personalization, om datagebruik voor advertenties en personalisatie te beheren.
Deze nieuwe update brengt belangrijke veranderingen met zich mee waar adverteerders en uitgevers zich bewust van moeten zijn. Het belangrijkste om op te merken: Het gebruik van Google Consent Mode v2 zal verplicht zijn voor alle websites die Google-services gebruiken . De deadline voor de implementatie van Google Consent Mode v2 is maart 2024.
Met de toestemmingsmodus wordt aangepast hoe uw Google-tag zich gedraagt, op basis van de toestemmingskeuzes van de klant . Als er toestemming wordt verleend, wordt de conversie normaal gerapporteerd. Als dat niet het geval is, herstelt de toestemmingsmodus de conversie met behulp van modellering.
De deadline voor deze implementatie was maart 2024. Zonder de implementatie van Consent Mode v2 krijgen adverteerders te maken met uitdagingen, zoals het onvermogen om gegevens over nieuwe gebruikers vast te leggen, wat gevolgen heeft voor de meting, rapportage, doelgroeplijst en remarketingmogelijkheden .
Zonder de toestemmingsmodus van Google worden er geen gegevens naar uw Google-advertentieplatforms verzonden . Dit betekent dat de mogelijkheden voor meting, rapportage, het creëren van doelgroepen en remarketing afnemen, wat leidt tot minder geoptimaliseerde marketingcampagnes.
De reden dat het nu een probleem is, is dat als u Consent Mode V2 niet implementeert, de gegevens niet worden doorgestuurd naar Google Analytics of Google Ads . Al uw volgende metingen en rapportages zullen onnauwkeurig zijn, omdat ze niet over volledige gegevens beschikken.
In januari 2024 werd bevestigd dat deze wijziging in de toestemmingsmodus ook vereist zou zijn voor bedrijven die in het VK actief zijn . In deze uitgebreide gids duiken we in de complexiteit van Google Consent Mode v2. Van het begrijpen van de kernfunctionaliteiten tot het schetsen van de stappen die moeten worden genomen om naleving te garanderen.
Met de toestemmingsmodus kunt u de cookie- of app-identificatiestatus van uw gebruikers communiceren aan Google . Tags passen hun gedrag aan en respecteren de keuzes van gebruikers. De toestemmingsmodus biedt geen toestemmingsbanner of widget. In plaats daarvan communiceert de toestemmingsmodus met uw banner om toestemming van de bezoeker te verkrijgen.
De toestemmingsmodus, die op 3 september 2020 in bètaversie werd gelanceerd, is een van de oplossingen van Google voor deze vereiste. * De functie werkt momenteel met tags en scripts voor Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads, Floodlight en Conversion Linker.
Ja, de Google Consent Mode is verplicht in 2024. Google heeft aangekondigd dat de implementatie van Google Consent Mode v2 verplicht is vanaf maart 2024 om de functies voor advertentiepersonalisatie te kunnen blijven gebruiken.
In tegenstelling tot de Basic Consent Mode is de Advanced Consent Mode optioneel . Met de Advanced Consent Mode kunnen website-eigenaren specifieke gedragingen voor tags en cookies definiëren op basis van verschillende toestemmingsstatussen.
Als een gebruiker uit de EER uw website of app gebruikt en u het gebruikersgedrag meet met Google-tags, moet u toestemmingskeuzes van de eindgebruiker doorgeven aan Google. Met de toestemmingsmodus kunt u aanpassen hoe uw Google-tags zich gedragen op basis van de interactie van de bezoeker met de toestemmingsbanner op uw website .
Bijgevolg zijn cookieloze pings geanonimiseerde en niet-identificeerbare Google Analytics-gebeurtenissen . Cookieloze pings, als onderdeel van reguliere HTTP/browsercommunicatie, kunnen de volgende informatie bevatten: user agent, schermresolutie, IP-adres. Let op: Google Analytics 4 slaat geen IP-adressen op of registreert deze.
Met de toestemmingsmodus kunt u de cookie- of app-identificatiestatus van uw gebruikers communiceren aan Google . Tags passen hun gedrag aan en respecteren de keuzes van gebruikers. De toestemmingsmodus biedt geen toestemmingsbanner of widget.
Waarom uw toestemming nodig is
De overheid wil het aantal kinderontvoeringen terugbrengen. Iemand die met een kind naar het buitenland reist, moet daarom kunnen bewijzen dat er toestemming is. Alle ouders die gezag hebben over het kind moeten toestemming geven.
Toestemming kan niet worden afgedwongen of gedwongen door geweld, bedreiging, misleiding of intimidatie . Toestemming kan niet worden gegeven door iemand die wilsonbekwaam is, zoals hieronder gedefinieerd. Toestemming kan niet worden aangenomen op basis van stilte, de afwezigheid van "nee" of "stop", het bestaan van een eerdere of huidige relatie, of eerdere seksuele activiteit.
Wat gebeurt er als ik het niet implementeer? Als u Consent Mode v2 na maart 2024 niet gebruikt, houden uw advertentieplatforms geen informatie bij over nieuwe gebruikers in de EER . Dit heeft invloed op uw doelgroeplijsten, gepersonaliseerde advertenties en nauwkeurigheid van metingen/rapportages in die regio.
Google Consent Mode v2 is de bijgewerkte versie van Google's toestemmingsmechanisme. Hiermee kunnen bedrijven de functionaliteit van Google-tags aanpassen op basis van toestemming van de gebruiker voor advertenties en analysecookies . Dit zorgt ervoor dat tracking voor advertentiecampagnes alleen plaatsvindt met toestemming van de gebruiker, zoals aangegeven via Consent Mode v2.
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer? Dan betaalt u ook invoerrechten.
De Google-toestemmingsmodus werd in 2020 gelanceerd en een van de grootste voordelen destijds was de mogelijkheid om gegevens te volgen en inzichten te verkrijgen, zelfs als gebruikers geen toestemming gaven.
Ja, Google Consent Mode v2 wordt vanaf maart 2024 verplicht voor alle websites die gebruikmaken van Google-services . Dit omvat services zoals Google Analytics en Google Ads. Websites moeten Google Consent Mode v2 vóór deze deadline implementeren om compliant te blijven.
In Google Analytics 4 kunt u automatisch gegevens markeren die zijn verzameld via uw Google-tag als toegestaan . Om standaardinstellingen voor toestemming in te schakelen, gaat u naar Beheer > Gegevensstromen > Webstroom > Toestemmingsinstellingen > Standaardinstellingen voor toestemming voor gegevensverzameling beheren > en selecteert u 'Ja'.
Consent Mode V2 breidde V1 uit door meer gedetailleerde controle over dataverzameling en -verwerking te bieden . Het introduceerde ook twee nieuwe parameters, ad_user_data en ad_personalization, om datagebruik voor advertenties en personalisatie te beheren.