Een naam is een woord of een combinatie van woorden waarmee personen, instellingen, dieren, planten en zaken op individueel niveau of op basis van groepskenmerken benoemd kunnen worden. Bij Lloyd's of London zijn Names particuliere personen die een risico op zich nemen tegen premiebetaling.
<ten name van> in, op, met de naam van
ten name van Vooral gebruikt in richtlijnen voor betalingen en gevolgd door (de naam van) een begunstigde bij een betaling.
Ter attentie van is een vaste combinatie met een oude naamvalsvorm. De betekenis is 'voor, bestemd voor'. De afkorting van ter attentie van is t.a.v. We schrijven t.a.v. zonder hoofdletter, tenzij de afkorting aan het begin van een zin of een tekstregel staat, bijvoorbeeld in een adressering.
De afkorting van door middel van is d.m.v., met puntjes.
Het is aan te bevelen om door middel van voluit te schrijven.
De afkortingen am en pm komen uit het Latijn: AM = ante meridiem: voor de middag. PM = post meridiem: na de middag.
De correct gespelde afkorting van de heer is dhr., met kleine letters en een punt. Alleen als de afkorting aan het begin van een zin of een adresregel staat, gebruiken we een hoofdletter. Het is aan te bevelen om de heer voluit te schrijven.
Voor de naam van de geadresseerde of de afdeling wordt vaak de afkorting t.a.v. ('ter attentie van') opgenomen, hoewel dat niet strikt noodzakelijk is. Als t.a.v. wel wordt vermeld, schrijf die afkorting dan met een hoofdletter.
Reacties. De (vermoedelijke) afdeling waar de persoon werkt die je aan zou moeten schrijven. Als het een "echte" motivatiebrief is (dus niet een huiswerkopdracht) bel je het bedrijf en vraag je de naam van de desbetreffende persoon. Dan ziet de ontvanger dat je moeite hebt gedaan.
De naam van de begunstigde die je moet invullen bij het overmaken van geld via internetbankieren wordt door banken niet gebruikt voor controle en afhandeling van de betaalopdracht. De naam wordt uitsluitend gebruikt voor administratieve doeleinden.
De tenaamstelling van een rekening is namelijk niet veel meer dan de naam van de eigenaar van een (zakelijke) bankrekening. Dat kan een persoon zijn, maar ook een bedrijf. Privérekeningen staan doorgaans op naam van particulieren, zakelijke rekeningen hebben als tenaamstelling een bedrijf.
Voor kaart + envelop t/m 20 gram is 1 postzegel nodig, voor kaarten t/m 50 gram 2 postzegels. Het aantal postzegels is gebaseerd op bezorging binnen Nederland. Voor bezorging naar andere landen wordt aangeraden de huidige PostNL tarieven te raadplegen.
In de meeste voorbeeld cv's die je online kunt vinden, staat het volledige adres inclusief straat, huisnummer en postcode, vermeld. Het hoort bij je persoonlijke gegevens en het staat wel zo volledig.
De volledige adressering van een brief of kaart binnen Nederland bestaat uit minimaal drie regels: de naam, straatnaam + huisnummer en last but not least de postcode en plaatsnaam!
Bij communicatie met een docent, assistent of administratief personeel gebruik je het beste een formele aanspreking zoals 'Geachte professor', 'Geachte mevrouw' of 'Geachte heer '. Als de ontvanger heeft aangegeven dat je zijn of haar voornaam mag gebruiken kan je 'Beste ....' als aanspreking gebruiken.
Antwoord. Volgens het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) komt er een komma na de aanhef. Volgens het Bureau voor Normalisatie in België is er na de aanhef geen leesteken nodig, maar kan er eventueel wel een komma geplaatst worden.
Als u de naam en het geslacht van de geadresseerde weet, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als u het geslacht niet weet, is onder meer Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.
T.a.v. (ter attentie van)
T.a.v. mag je weglaten. Vermeld je het toch dan beginnen met hoofdletter T en de heer of mevrouw met kleine letter.
Onder 'uw kenmerk' staat de code die de lezer in zijn brief heeft gebruikt. Onder 'ons kenmerk' staat de code van de organisatie die de brief schrijft en verzendt.
Voor een zakelijke brief gebruik je een passende aanspreking, zoals 'Geachte heer/mevrouw'. Je begint de eerste alinea met een hoofdletter en je begint nooit met 'ik'. In deze alinea geef je aan waarom je de brief schrijft. Hierna volgt de rest van je tekst.
In Nederland worden deze woorden klein geschreven wanneer de voornaam of de voorletters voorafgaan: de heer Jan van den Berg en mevrouw M. de Vries, maar met een hoofdletter als voornaam of voorletters ontbreken: de heer Van den Berg en mevrouw De Vries.
De namen van maanden worden met drie of vier letters afgekort. In lopende tekst schrijven we die afkortingen gewoonlijk met een punt, zoals we dat bij de meeste 'echte' afkortingen doen. Mei wordt niet afgekort en krijgt dus nooit een punt. jan., feb., mrt., apr., jun., jul., aug., sept., okt., nov., dec.
Als aanschrijftitel gebruiken we professor (net als doctor, meester, ingenieur en emeritus) nooit voluit: we korten het woord altijd af tot prof. Een universitaire titel als prof. staat immer voor een academische titel als dr., mr., ir. Naar goed gebruik wordt de afkorting prof.