Succesvol samenwerken is een gerecht van vijf ingrediënten die moeten samensmelten: (1) een gedeelde ambitie, (2) recht doen aan belangen, (3) een professionele organisatie, (4) de juiste groepsdynamiek en (5) het juiste proces.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Krachtige gesprekken voeren en goede vragen weten te stellen is cruciaal in het vormen van een succesvol team. Alleen door goed te kijken, open te luisteren en gedrag (zowel positief als negatief) met elkaar te benoemen, creëer je eenduidigheid en maak je het gezamenlijk streven duidelijk/herkenbaar.
Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. In samenwerken zit zowel een sociale als een cognitieve component. Het gaat om: verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen.
Door goede samenwerking neemt het vermogen om leiding te geven en nemen toe. Daarnaast wordt het onderlinge vertrouwen vergroot en in stand gehouden, wordt er effectiever gecommuniceerd, worden er effectievere besluiten genomen en is de manier van conflicthantering constructiever.
Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
Je bent gemotiveerder met leuke collega's
In een team waar je je thuisvoelt, weet je dat je sámen naar een doel toewerkt. Dat vergroot je motivatie en je betrokkenheid bij je organisatie. En dat werkt echt veel fijner dan wanneer je werk voelt als een moetje.
Samenwerkend leren houdt in dat leerlingen bij activiteiten of leertaken met elkaar samenwerken in groepjes die klein genoeg zijn om iedereen aan bod te laten komen in de uitvoering van een duidelijk omschreven collectieve taak. Scholen kunnen dit ook in samenwerking met bijvoorbeeld de buitenschoolse opvang vormgeven.
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Vormen van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie en geweld. U bent als werkgever wettelijk verplicht om ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen.
Een effectief team is een team waarin de teamleden prettig met elkaar communiceren en samenwerken en waarin zij werken aan het behalen van de gemeenschappelijke teamdoelen. De teamleden zijn vaak inhoudelijk deskundig en hebben bovendien een groot vermogen aan sociale teamvaardigheden.
Definitie en gedragsindicatoren samenwerken
Helpt anderen hun eigen doelen te bereiken. Stelt gezamenlijk belang boven het eigen belang. Levert een bijdrage, idee of voorstel voor een groepstaak, ook wanneer hij daar zelf geen voordeel bij heeft. Uit zich positief over prestaties van collega's.
Teamontwikkeling is veranderen op basis van inzicht van drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren, capaciteiten en competenties van een groep mensen die samenwerken. Teamontwikkeling kan een helder beeld geven van uw drijfveren en hoe deze zich verhouden ten opzichte van uw collega's.