Wat is stuurboordwal? Je spreekt alleen over stuur- of bakboordwal op een vaarweg. Dus, een rivier, kanaal of een betonde vaargeul. In principe is alle vaarwater rechts van het midden stuurboordwal.
5: Zeilboten onderling
Stuurboord wijkt voor bakboord. Dit betekent dat degene die zijn zeil aan bakboord heeft staan, voorrang heeft over degene die zijn zeil aan stuurboord heeft staan. Loef wijkt voor lij. Deze regel gaat op als zeilschepen elkaar kruisen en ze beiden het zeil over dezelfde boeg hebben staan.
Een klein zeilschip met het zeil over bakboord heeft voorrang op een klein zeilschip met het zeil over stuurboord. Varen ze met het zeil over dezelfde boeg, dan moet het loefwaartse schip voorrang verlenen aan het lijwaartse schip.
Degene aan stuurboordwal (rechts) gaat voor. Kleine schepen moeten voorrang verlenen aan grote schepen (groter dan 20m), passagiersschepen, veerponten en sleepboten. Beroepsvaart gaat voor pleziervaart. Zeilboten hebben voorrang, daarna kano's en roeiboten.
De boot mag niet sneller varen dan 13 kilometer per uur als je onder de 16 jaar oud bent. De boot mag ook niet langer zijn dan 7 meter zijn. In de praktijk komt dit vaak neer op een motor maximaal 2,5 PK.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
In het BPR staat in de hoofdregels nergens dat je verplicht stuurboordwal moet varen. Wel staat er in alle voorrangssituaties dat als je stuurboordwal vaart op een vaarwater, zijnde een rivier, kanaal of betonde vaargeul, andere vaart voorrang aan jou moet verlenen.
Met vaarbewijs 1 mag je op rivieren, kanalen en kleine meren varen. In Nederland bestaat dit uit bijna alle binnenlandse wateren zoals bijvoorbeeld de Rijn, de Lek en de IJssel. Let wel op, het IJsselmeer, het Markermeer en de Waddenzee zijn hiervan uitgezonderd.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
De richting van het vaarwater
Laterale betonning zijn de rode en groene boeien die je op een rij op ongeveer gelijke afstand in het water ziet liggen. De markering kan ook als een walbaken op de oever staan. Ze geven de richting en breedte van het vaarwater aan.
· Loef wijkt voor lij.
Deze regel gaat op als zeilschepen elkaar kruisen en ze beiden het zeil over dezelfde boeg hebben staan. Het schip dat aan de loefkant (waar de wind vandaan komt) ligt t.o.v. het andere schip, moet voorrang verlenen.
Net als bij een rood stoplicht geeft de rode kleur de stuurman aan dat hij geen vrije vaart heeft – een uitwijkmanoeuvre kan nodig zijn. Ziet de stuurman daarentegen een groen licht, dan kan hij met een gerust hart koers houden, want het andere schip moet voor hem uitwijken.
De termen "bakboord" en "stuurboord" komen uit het Oudnoors; dit is de Scandinavische taal van de middeleeuwen, die de Vikingen destijds spraken. De Vikingen stuurden hun houten schepen met een roeiriem, die aan het rechterboord was bevestigd. Dat was dus stuurboord.
Als je met je neus naar de punt van het schip staat zit baKboord linKs, en stuuRboord Rechts.
Betekenis boeien
De markering die de recreatievaargeul aangeeft is herkenbaar aan de rood-witte en groen-witte strepen. Op grotere wateren als de Waddenzee, Westerschelde en de Noordzee worden gele boeien gelegd om de recreatiegebieden aan te geven. Dit doen we in verband met internationale regelgeving.
Een 'Snel Schip' is een groot schip (>20m) dat sneller kan varen dan 40 km/uur Een 'snelle boot' is een snelle motorboot (<20m) die sneller kan dan 20 km/uur. De regel is: Een 'snel schip' moet aan alle overige schepen voorrang verlenen.
Niet bezeilde sector
Een zeilboot kan nooit pal tegen de wind in varen. Hij kan maximaal 45 graden aan de wind varen. De 'niet bezeilde sector' is dan ook 2 x 45 graden = 90 graden. Als een zeilboot toch een traject tegen de wind in wil varen, moet hij kruisen (laveren).
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot.
Dat de motor 9.9PK heeft in plaats van 10PK, is omdat vroeger vanaf 10PK een vaarbewijs verplicht was. Tegenwoordig is dat vanaf 20km/h, houdt daar dus rekening mee in de combinatie tussen boot en motor.
De Australian Spirit is momenteel het snelste schip ter wereld. Het is ontworpen door Ken Warby, die het in zijn achtertuin in Sydney heeft geassembleerd. Tijdens een spectaculaire testrit bedroeg de snelheid van het schip maar liefst 511 kilometer per uur.
Hoeveel pk je zonder vaarbewijs is afhankelijk van hoe zwaar je boot is. Het gaat namelijk niet om de aantal pk van een motor, maar om de maximale snelheid die je kan halen op het water. Als de boot niet harder kan dan 20 km/h per uur heb je geen vaarbewijs nodig.