Allereerst het operationeel niveau waarbij je op de korte termijn focust, het tactisch niveau waarbij je naar de middellange termijn kijkt en het strategisch niveau waarbij een lange termijnvisie centraal staat.
o Strategisch niveau ('leider geeft richting'): het strategisch niveau is het hoogste niveau. Binnen dit niveau werken leidinggevenden die direct leiding geven aan de actoren op het tactisch niveau, zoals schoolleiders en het bestuur. Op dit niveau wordt het schoolbeleid ontwikkeld.
Managementniveaus hebben een relatie met het niveau van besturing. In grotere organisatie kunnen we drie besturingsniveaus onderscheiden; Het strategisch niveau, het tactisch niveau en het operationeel niveau. Strategisch niveau (richten): Richten van de organisatie.
Op tactisch niveau gaat het vaak om zaken die op de middellange termijn spelen en waarbij positie of afdeling overschrijdend overleg nodig is. Bijvoorbeeld wanneer er bepaalde verbeteringen doorgevoerd moeten worden, een project plaatsvindt of wanneer processen anders moeten worden ingericht.
Op tactisch niveau werk je de strategische maatregelen uit in beheersbare processen. Denk hierbij aan protocollen voor taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, regels voor frequentie van meetings, enzovoorts.
Primaire processen worden ook wel operationele processen genoemd. Deze processen draaien om het einddoel van je onderneming en hebben te maken met de productie en verkoop van je product. Ze starten op het moment dat de bestelling binnenkomt tot de levering van het eindproduct.
Strategisch proces Het strategisch proces is het proces waarmee een organisatie tot een strategie komt. De eerste drie stappen in dit proces vormen samen het zogeheten strategie formuleringsproces; de twee stappen erna het invoerings- en het evaluatieproces.
Het strategisch niveau is het niveau waarop een land of een groep van landen nationale of multinationale veiligheidsdoelstellingen bepaalt en nationale, met inbegrip van militaire, machtsmiddelen inzet om deze te verwezenlijken.
Strategische doelstellingen hebben betrekking op de organisatie als geheel. Tactische doelstellingen hebben betrekking op het gebied van de afdelingen.Operationele doelstellingen hebben betrekking op de (individuele) invulling door de afdelingsmedewerkers.
Een verkoopplan of salesplan komt altijd voort uit strategische plannen van een organisatie en bieden een operationeel handvat om te bepalen hoe de doelstellingen behaald gaan worden.
Tactische vergaderingen richten zich op de middellange termijn. Met de visie van het strategische plan in de hand, bepaal je in dit overleg vooral hoe je deze visie waar gaat maken. Welk beleid is er nodig om je plan uit te voeren? Hoe gaan we dit nieuwe beleid monitoren?
Operationeel Management (OM), ofwel sturing en beheersing van het dagelijks werk, behandelt de uitwerking van strategische keuzes in de operationele planning. Dit wordt vastgelegd in uitvoeringsplannen voor deelgebieden als verkoop, productie, personeel en financiering.
Vanuit visie en strategie formuleren organisaties doelen voor de toekomst.Op basis daarvan werken teams aan de doelstellingen die invulling geven aan die visie. Het formuleren van zo'n visie is een bijzondere expertise, ook wel Strategic Management genoemd.
Algemeen vindt men dat 'Strategisch' gaat over de 'Lange Termijn', 'Operationeel' over de 'Korte Termijn' en 'Tactisch' er tussenin.
Tactisch management richt zich op het middellange termijnbeleid van een organisatie. Het gaat hierbij om het vertalen van de doelstellingen van de organisatie naar concrete plannen en acties op afdelings- of teamniveau.
Het is de belangrijkste vaardigheid is voor leidersucces; strategisch sterke leiders genieten veel vertrouwen en hebben veel invloed op anderen. Vervolgens biedt hij ook een raamwerk met drie kerngedragingen geïdentificeerd waar iemand die strategisch sterker wil worden aan kan werken: Acumen, Allocation en Action.
De operationele doelstellingen worden een soort van stappenplan op de weg naar de verwezenlijking van de strategische doelstelling. Hierbij zijn er twee mogelijkheden: de opsplitsing van de gewenste resultaten in kortere termijnen of het uittekenen van een echt stappenplan om de verwezenlijking te verzekeren.
In uw operationeel plan legt u uit welke acties uw team zal ondernemen om uw doelen binnen een bepaalde termijn te bereiken. Om een operationeel plan op te stellen, schetst u: De doelstellingen van uw team. De deliverables die met het operationeel plan zullen worden bereikt.
Tactische doelen zijn de brug tussen strategische en operatieve doelen: ze verbinden de meetbare, dagelijkse processen aan de doelen die gaan over het grote geheel. Het gaat dus over hoe je de dagelijkse werkzaamheden slimmer doet.
Een strategische doelstelling (SD) legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Een SD zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken.
De strategische competentie, een cluster van kennis, vaardigheden en attitudes. De strategische competentie is een cluster van: Kennis: zoals kennis over mogelijke strategieën die kunnen ingezet worden. Vaardigheden: zoals actievaardigheid en kunnen plannen.
De betekenis. Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Strategisch denken kun je definiëren als 'het vermogen om effectieve plannen te bedenken die aansluiten bij de doelstellingen van een organisatie binnen een bepaalde economische situatie'. Effectieve strategische denkers analyseren risico's en identificeren kansen.
Karakteristieken van een proces:
De output wordt opgeleverd aan de interne of externe klant. Een proces bestaat uit opeenvolgende processtappen die weer bestaan uit activiteiten en handelingen. Er zijn mensen/middelen nodig om het proces uit te voeren.