Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.
Sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling
Om bijvoorbeeld bepaalde sociale belangen te kunnen behartigen, maken kinderen gebruik van het uiten van emoties. Een kind kan bijvoorbeeld lachen en handkusjes geven om in de gratie te komen bij de ouder.
Het sociaal-affectieve aspect bestaat uit twee verschillende aspecten. Het sociale aspect en het affectieve aspect. Bij het sociale aspect gaat het erom hoe het kind omgaat met de mensen om hem heen. Het affectieve aspect betekent hoe het kind tijdens het omgaan met mensen, omgaat met de gevoelens die hij heeft.
Kinderen doorlopen fases in de ontwikkeling van het aangaan van relaties, het leren verplaatsen in en omgaan met anderen. Ze ontwikkelen zich in conflicthantering, het reflecteren op eigen gedrag, het maken van eigen keuzes, het vergroten van zelfvertrouwen en persoonlijke weerbaarheid binnen de groep.
De oorzaken van een afwijkende of vertraagde sociaal- emotionele ontwikkeling kunnen zeer divers en complex zijn, waardoor een volledige opsomming dan ook onmogelijk is, maar problemen op sociaal- emotioneel gebied kunnen mogelijk veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van een lichamelijke- of verstandelijke handicap ...
Algemeen. De wereld van kinderen van 4 tot 12 jaar wordt steeds groter. Doordat ze buitenshuis in contact komen met andere volwassenen, kinderen en leeftijdsgenoten, leren ze zichzelf steeds beter kennen. Ze gaan zichzelf vergelijken met anderen waardoor ze inzicht krijgen in waar ze goed in zijn.
Leerlingbegeleiding. Alle leerlingen met een sociaal-emotionele hulpvraag kunnen gebruik maken van leerlingbegeleiding. Ze hebben bijvoorbeeld vragen over rouwverwerking, studieproblemen, problemen in de thuissituatie, problemen met klasgenoten (sociale vaardigheden, pestproblematiek), of problemen met hun welbevinden.
Bij emotioneel volwassenheid sta je meer open voor aanwezig zijn bij de ervaring van dit moment, hoe die ook is en laat je je minder leiden door verlangen en afkeer. Het wordt dan niet nodig om hard van minder fijne gevoelens af te komen. Je ontwikkelt gelijkmoedigheid.
Sociaal-emotionele vaardigheden helpen ons omgaan met de sociale wereld om ons heen. 2 Voorbeelden van sociaal-emotionele vaardigheden zijn: weerbaar zijn, vriendschappen aangaan en onderhouden, en omgaan met lastige sociale situaties, zoals pesten.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan.
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten. Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Je kind moet zijn eigen gevoelens en die van een ander leren herkennen, begrijpen en er vervolgens goed mee leren omgaan. Door je kind het goede voorbeeld te geven, grenzen te stellen en zijn zelfvertrouwen te stimuleren, leg je thuis een stevige basis.
In dit proces leren kinderen bijvoorbeeld hoe ze hun eigen persoonlijke identiteit ontwikkelen, hoe ze een relatie met anderen opbouwen en hoe ze omgaan met verwachtingen van hun omgeving. Om dit allemaal goed te kunnen, is het belangrijk dat kinderen zich bewust worden van hun eigen invloed.
Kenmerken emotioneel onvolwassen gedrag
Je toont je niet graag kwetsbaar en schaamte wil je vermijden. Je ergert je continu aan anderen. Weigeren te bekennen dat je zelf ook iets fout hebt gedaan. Niet openstaan voor het leren van nieuwe dingen.
Hou je vast: volgens een nieuwe studie is een man pas emotioneel volwassen op een leeftijd van 43 jaar. Vrouwen daarentegen zouden op 32 al volledig volwassen zijn op dit gebied.
De emotionele ontwikkeling wil zeggen dat het kind leert om de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan. De sociaal-emotionele ontwikkeling is een van de vier ontwikkelingsgebieden, samen met de motorische ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en de morele ontwikkeling.
Onder emotionele veiligheid verstaan we een stabiele omgeving waarin liefde voelbaar is en waar gehandeld wordt volgens bepaalde principes. Emotionele veiligheid is noodzakelijk voor een optimale ontwikkeling van kinderen, zowel van persoonlijke als van sociale competenties.
De eerste vijf fasen, de bijhorende leeftijd van zich normaal ontwikkelende kinderen en de gevormde persoonlijkheidsstructuren zijn volgens Došen: 1. Adaptatiefase: 0 tot 6 maanden. Deze fase wordt gekenmerkt door fysiologische regulatie, sensorische integratie en integratie van structuur van ruimte, tijd en personen.
Dit kan en doet je kind: 2 – 3 jaar
Je peuter snapt door jouw lichaamstaal hoe jouw humeur is. Hij kan zich steeds beter inleven in de gevoelstoestand van anderen. Je peuter herkent kleuren en vormen en kan die ook sorteren.
Vanaf de leeftijd van 2 jaar speelt emotioneel begrip een grote rol in empathisch gedrag. Hoewel emotioneel begrip al langzaam ontwikkelt tijdens de eerste levensjaren, is het pas rond het derde levensjaar zodanig ontwikkeld dat gesproken kan worden van begrip.
Op deze leeftijd kan je kind erg snel reageren met bijvoorbeeld computerspelletjes ed. Ook met sporten of ergens in klimmen heeft je kind nu een goed inzicht in zijn/haar snelle handelen. Cognitieve ontwikkeling: Lezen en schrijven gaat nu steeds beter, terwijl rekenen moeilijker begint te lijken.