De benzine aangedreven GTI is sneller, heeft veel meer vermogen en maakt veel meer lawaai. De Volkswagen Golf GTD moet het met 184 pk doen, zeker niet weinig, terwijl de GTI 220 pk onder kap heeft. De GTD is echter een stuk stiller, maakt minder toeren en is daardoor een stuk zuiniger in termen van brandstofverbruik.
De dieselmotor in de GTD heeft nog meer trekkracht bij lage toeren, maar raakt iets vroeger buiten adem, terwijl de GTI-motor dan nog zeker 2.000 toeren doorgaat. Een kwestie van vlotter schakelen dus.
Volkswagen Golf GTE (7%) blijkt sneller dan GTI!
Die laatste heeft 220 pk terwijl de plug-in Golf GTE een gecombineerd vermogen van 204 pk heeft. Het bekende sprintje naar de honderd moet de GTI (vijfdeurs) klaren in 6,5 seconden, terwijl de GTE daar met 7,6 seconden een ruime seconde meer voor nodig heeft.
De GTE heeft dankzij die elektromotor zelfs 30 Nm extra koppel ten opzichte van de GTI. Volledig elektrisch is de actieradius 60 kilometer en kun je maximaal een snelheid van 130 km/h bereiken. De GTD krijgt eveneens meer vermogen dan de vorige; 200 pk. De oude GTD moet het doen met 'slechts' 184 pk.
Tegenwoordig heeft de Golf GTI meer dan het dubbele aan vermogen – een machtige 245 pk! De Golf 1 ging al in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Met zijn topsnelheid van 182 km/u maakte de Golf GTI snelheid toegankelijk voor het grote publiek, in een tijd waar standaard middenklassers met moeite de 160 km/u bereikten.
De krachtigste Golf ooit is gepresenteerd. De nieuwe Volkswagen Golf R haalt 235kW/320 pk uit een 2.0 TSI-benzinemotor, die gekoppeld is aan een DSG-automaat en 4 MOTION vierwielaandrijving met R-Performance Torque Vectoring.
In vergelijking met zijn voorganger is de GTI een stuk rapper. Oké, de topsnelheid is met 250 km/h onveranderd door de aanwezigheid van de bekende elektronische begrenzer, Volkswagen claimt op het eigen testcircuit Ehra fors snellere tijden te boeken en daaruit moet de GTI-kernwaarde blijken.
De rijprestaties en het verbruik van de nieuwe Golf GTD zijn indrukwekkend: met zijn 400 Nm koppel accelereert de 245 km/u snelle Volkswagen in slechts 7,1 seconden tot 100 km/u; daartegenover staat een gecombineerd NEDC-verbruik van slechts 4,4 l/100 km.
Al sinds 1982 staat de afkorting GTD bij Volkswagen voor 'Gran Turismo Diesel' en is ze synoniem voor sportief en tegelijk zuinig rijden. Voor het eerst sieren deze drie letters nu ook de Golf Variant, die net als de Golf GTD over een krachtige TDI-motor van 135 kW (184 pk) beschikt.
Re: mijn golf GTD en een aantal vragen
Bij rustig rijden kan dat oplopen tot 1000km. Gemiddeld rijd ik tussen de 1:17 en 1:20.
De nieuwe Golf GTI wordt aangedreven door een 2.0 TSI turbomotor met een vermogen van 180 kW/245 pk en een koppel van 370 Nm. Een automatische zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling is standaard. Hiermee vergt de acceleratie van 0-100 km/u slechts 6,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Motor. De Golf VI GTI heeft een nieuwe 2.0 TSI-motor met kettingaangedreven nokkenassen, directe inspuiting en een turbocompressor, goed voor in totaal 210 pk/280 Nm (240 km/h en 6,9 s tot 100 km/h).
Kloppend hart van de Golf VII GTI is de nieuwste generatie direct ingespoten 2,0-liter EA888 viercilinder turbomotor (220 pk/350 Nm). De GTI Performance levert 10 pk extra. De Golf R heeft een hard- en softwarematig aangepast blok dat piekt bij 300 pk/380 Nm.
Nieuw zijn de vermogens van de GTD (200 pk) en de GTE (245 pk).
De voorwielaangedreven auto heeft een dieselmotor en levert een maximum vermogen van 125 kW (170 pk) en een maximum koppel van 350 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 5,6 l/100km (1 op 17,9).
De voorwielaangedreven auto heeft een dieselmotor en levert een maximum vermogen van 135 kW (184 pk) en een maximum koppel van 380 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 4,4 l/100km (1 op 22,7).
De GTD, waarvan de eerste editie in 1982 verscheen, wordt een 2.0 TDI met 200 pk en 400 Nm, die uitsluitend leverbaar is met een zeventraps DSG. Met zijn Twin Dose SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met dubbele AdBlue-injectie wordt het volgens VW een van de schoonste TDI's ooit.
Gran turismo – meestal afgekort tot GT – is een type auto. Vanaf de beginjaren was een GT een wagen die gemaakt is om grote afstanden op hoge snelheid af te kunnen leggen. Het is een sportieve wagen, maar die in tegenstelling tot een echte sportwagen niet volledig gericht is op prestaties.
Volkswagen geeft voor z'n zuinigheidswonder XL1 een verbruik op van 1 op 111.
TDI (Turbocharged Direct Injection) is de naam van de dieselmotoren die door de Volkswagen Group is ontwikkeld, die zijn uitgerust met een turbolader en een systeem voor direct brandstofinjectie in de cilinders. De motoren onderscheiden zich door hun economische brandstofverbruik en hoge efficiëntie.
Er is echter een nog populairdere hatchback die veel krachtiger is dan de legendarische GTI – de Golf 7 R. Met 300 pk is het een serieuzere auto en dus komt deze met een hogere prijs. Echter, u kunt eenvoudig de GTI upgraden om de R-versie bij te houden en zelfs te overtreffen.
Feitje 1: GTI-motor met vier cilinders
De Golf 1 ging al in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Met zijn topsnelheid van 182 km/u maakte de Golf GTI snelheid toegankelijk voor het grote publiek, in een tijd waar standaard middenklassers met moeite de 160 km/u bereikten.
GTi staat voor Gran Turismo Iniezione. De term werd populair nadat Volkswagen hem in 1976 gebruikte als modelnaam voor een sportieve versie van de Volkswagen Golf met een vermogen van 110 pk.