Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Vliegtuig vliegt twee keer zo zuinig als auto
De winnaar, de vierpersoons Taurus G4, vloog 320 kilometer twee uur, waarbij het vliegtuig acht liter brandstofequivalent gebruikte. Dus per passagier per liter brandstof 160 kilometer afstand.
Personenauto's zijn het meest vervuilend.
Relatief gezien neemt de CO2-druk van vliegtuigen af op langere afstanden. Dat komt omdat dan het extra verbruik bij het starten en landen minder zwaar mee weegt. Toch blijft het relatief. Pas vanaf 1000 kilometer is het zo te bezien beter om te vliegen dan om in je eentje met de auto te gaan.
Minder autogebruik is ook goed voor het milieu. Reizen met de auto zorgt voor zo'n 12% van de klimaatbelasting van je huishouden. Dat is een flink aandeel! Door verbranding van benzine of diesel stoten auto's CO2 uit, wat bijdraagt aan klimaatverandering.
Volgens de DEFRA (Department of Energy, Food and Rural Affairs) zal een enkele passagier te voet die met een veerboot reist slechts 19 g CO2e per kilometer produceren, vergeleken met 154 g voor een gemiddelde passagier die met een vliegtuig reist op korte afstanden, een vermindering van 88% van hun CO2-voetafdruk op ...
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
De luchtvaart stootte 36 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2021. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2021 rond de 10 procent.
De zes grootste uitstoters (China, Verenigde Staten, EU27, India, Rusland en Japan) zijn momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 62% van alle broeikasgasuitstoot en spelen daarnaast ook een belangrijke rol in internationaal klimaatbeleid door hun politieke rol in de wereld en de economie.
Vol vliegtuig, trein of bus heeft minder klimaatimpact
Kies als het kan voor een directe vlucht. Alleen voor lange, intercontinentale vluchten kan een tussenlanding brandstof besparen. Charters en prijsvechters vervoeren per vliegtuig meer mensen; ze zijn daardoor per reiziger milieuvriendelijker dan lijnvluchten.
Energie is verantwoordelijk voor 77,01% van deze uitstoot in 2019. Hiervan maakt de uitstoot door vervoer ongeveer een derde uit. Uitstoot door landbouw draagt met 10,55% bij, industriële processen en productgebruik met 9,10% en het beheer van afval met 3,32%.
Op zich kan het vliegtuig tot 10 keer goedkoper zijn dan de auto!
In 2019 was de luchtvaart wereldwijd verantwoordelijk voor 1,39 Tg aan stikstofdepositie. Gemiddeld is dat iets minder dan 1,2% van de totale wereldwijde stikstofneerslag veroorzaakt door alle bronnen. Het precieze aandeel varieert: boven Azië is dat 0,66%, boven Europa 1,13% en boven Noord-Amerika 1,61%.
De luchtvaart staat garant voor ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2-emissies (broeikasgassen), maar dat cijfer vertelt slechts een deel van het verhaal.
De uitstoot van vliegen vergeleken met andere vervoersmiddelen. We gaan er even vanuit dat je met z'n tweeën op vakantie gaat. Met een vlucht naar Nice (Zuid-Frankrijk) stoot je 7,5 keer zoveel broeikasgassen uit als met de trein en ruim 6 keer zoveel als met de bus. Maar ook 2 keer zoveel als met de auto.
Vliegen is slecht voor het milieu. Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd.
Elk jaar 30 miljard ton CO2 in de atmosfeer
Wereldwijd zorgt de luchtvaart voor ongeveer 3 procent van die uitstoot, in Nederland zelfs voor 6 procent – het gevolg van de bovengemiddelde omvang van Schiphol. 3 procent, 6 procent, dat lijkt misschien niet veel. Maar het blijft niet bij die 3 procent.
"We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
Conclusie, is duurzaam vliegen mogelijk? Het korte antwoord is nee, duurzaam vliegen is niet mogelijk. Om echt duurzaam te zijn kun je het beste niet vliegen. Het lange antwoord is dat er wel zeker manieren zijn om ervoor te zorgen dat jouw vlucht minder impact heeft.
Tot 100% minder CO2 uitstoot bij reizen in NL (treinen NS op groen stroom), DE (langeafstandstreinen op groene stroom), CH (bijna alle treinen op stroom uit waterkracht), SE (alle treinen SJ op stroom uit waterkracht).
Over het algemeen blijft de trein - in termen van broeikasgasemissies - de meest milieuvriendelijke vorm van gemotoriseerd passagiersvervoer in Europa, in vergelijking met reizen per auto of vliegtuig.
De absolute vervuiling geeft heel andere cijfers. De zeventien grootste containerschepen stoten samen net zoveel zwaveloxiden uit als alle auto's die wereldwijd rondrijden. De scheepvaart zorgt voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De meeste schepen varen op goedkope bunkerolie.
Vliegtuigen produceren niet alleen meer CO2-uitstoot dan boten, maar ze stoten ook andere schadelijke emissies uit. Door goederen per boot te verzenden, kan een bedrijf dus bijdragen aan het verminderen van zijn ecologische voetafdruk.