On page SEO is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je op je websitepagina's uitvoert om beter vindbaar te worden. On page SEO gaat bijvoorbeeld over je content, je websitestructuur en interne links, maar ook technische aspecten zoals de snelheid en mobielvriendelijkheid van je website.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
Je bouwt je naamsbekendheid op en wordt zichtbaar voor een grotere groep potentiële klanten. Daarbij word je gezien als dé referentie voor jouw domein bij de doelgroep die je wil aanspreken. Meer online zichtbaarheid, een groter bereik en dus meer bezoekers en potentiële klanten. Dat is waarom SEO belangrijk is.
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
Om met SEO ('Search Engine Optimization', letterlijk: zoekmachineoptimalisatie) te beginnen heb je simpelweg een website nodig en je moet weten waarop je gevonden wilt worden. Heb je dit duidelijk voor ogen, dan kun je content gaan creëren.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
De voordelen van SEO
Werken aan SEO heeft een aantal voordelen ten opzichte van SEA. Hogere posities in de zoekmachine resultaten leveren ook op de lange termijn meer verkeer op. Dit verkeer blijft komen, want hoe beter je website het doet, hoe beter de posities worden.
Kosten SEO content:
€250 – €2500 per zoekwoorden onderzoek. €150 – €1500 per concurrentie onderzoek. €0,02 – €2 per woord, €25 – €250 per uur of €10 – €2000 per pagina voor een tekstschrijver.
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger jouw website scoort op relevante zoekwoorden, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd, moeite en in veel gevallen een lange adem…
Een SEO- (Search Engine Optimization) specialist is een professional die websites helpt bij het verbeteren van hun zichtbaarheid en relevantie op de resultatenpagina (SERP's) van bijvoorbeeld Google, Bing, Google Images of YouTube.
Je bouwt namelijk aan een steeds betere vindbaarheid en de autoriteit die je opbouwt is niet zomaar weg. De kosten om bovenaan in Google te komen met SEO is heel afhankelijk van een aantal punten, maar over het algemeen liggen de kosten tussen de € 250,- en de €1700,-per maand.
Welke doelstellingen jouw bedrijf ook heeft, SEO helpt je verder! SEO is een veelzijdig kanaal, waar je op korte, middellange en lange termijn veel plezier van zal hebben. Door bijvoorbeeld meer organisch zoekverkeer aan te trekken, kan je ervoor kiezen om minder te investeren in betaalde kanalen, zoals Social Ads.
In het kort betekent het: alle activiteiten die eraan bijdragen dat Google jouw website kan vinden en deze op een zo hoog mogelijke positie toont in de organische zoekresultaten. SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising.