Deze regeling die in 2021 is ingegaan, heeft in 2022 aantrekkelijkere subsidievoorwaarden gekregen voor kleine bedrijven en non-profitinstellingen. Bij de koop of financial lease van één of meer emissieloze bedrijfsauto's, krijgen kleine bedrijven en non-profitinstellingen in plaats van 10% subsidie nu 12% subsidie.
Koopt u een nieuwe, volledig emissieloze (elektrische) bedrijfsauto? Dan kunt u subsidie krijgen via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA).
Netto catalogusprijs (exclusief btw, inclusief bpm en opties die zijn aangebracht voor afgifte kenteken) bij een bedrijfswagen in voertuigcategorie N1 of de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2) is minimaal € 20.000; Actieradius minimaal 100 km WLTP (geldt niet voor N2 voertuigen).
De hoogte van de subsidie is 10% van de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum tot 5.000 euro.
Meestal wordt met een emissieloze auto een elektrische auto bedoeld en die heeft inderdaad geen uitlaat waar vieze dampen uit komen.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Elektrische en waterstofvoertuigen
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen blijft wel in aanmerking komen. Van sommige elektrische bestelauto's, L7e- en waterstofvoertuigen is bij ons al bekend dat ze in aanmerking komen voor MIA en/of Vamil.
Wat kost een laadpaal thuis? Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Bijtelling elektrische auto van de zaak
Dan moet je een bijtelling betalen van standaard 22%. Rijd je een elektrische auto? Dan hoef je minder bijtelling te betalen. In 2021 is het bijtellingspercentage voor elektrische auto's 12% met een budgetplafond van € 40.000.
De subsidie komt uit op 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het maximum bedrag is € 5.000. Koop je als kleine onderneming of non-profitinstelling een elektrische bedrijfsauto, dan geldt een percentage van 12%.
Heel Nederland: tot 5.000 euro subsidie voor elektrische bedrijfsauto. Ondernemers en non-profitinstellingen komen bij de aankoop van een nieuwe elektrische bedrijfsauto in aanmerking voor een subsidie van maximaal 5.000 euro. De subsidieregeling loopt van 15 maart 2021 tot en met 31 december 2025.
Met ingang van 2022 wordt die bovengrens 5000 euro omlaag gehaald. Je betaalt voor een volledig elektrische auto 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro van de catalogusprijs en het volle tarief van 22 procent over het bedrag daarboven.
De subsidie is een tegemoetkoming in de kosten die een werkgever maakt voor de begeleiding van een leerling of student. Hierdoor krijgen ondernemers beter opgeleid personeel en zijn studenten beter voorbereid op de arbeidsmarkt.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Samenloop van de MIA/EIA en de KIA is wel mogelijk. Als het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen in het jaar van de investering, komt de MIA, EIA en KIA slechts in aanmerking voor het bedrag dat in het betreffende jaar is betaald. Het overige schuift door naar het volgende jaar.
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
De MIA\Vamil maakt de marktintroductie en -verbreding van uw bedrijfsmiddel makkelijker door deze op de Milieulijst te zetten. Het budget voor 2022 voor MIA is € 144 miljoen. Voor Vamil is in 2022 € 25 miljoen beschikbaar.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.