Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Dieselmotoren stoten minder CO2 en broeikasgassen uit
Dieselmotoren stoten minder CO2 en broeikasgassen uit dan benzinemotoren. Dit komt door het specifieke type brandstof en de interne efficiëntie van de dieselmotor.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Fossiele brandstoffen als gevolg
Met bijna 50% is staal het meest geproduceerde metaal ter wereld. Hierbij komen de vervuilende stoffen vrij bij de productie van het ijzer in de oven. Voor dit proces zijn hoge temperaturen nodig, die worden opgewekt met het verbranden van steenkool.
Dieselauto's hebben doorgaans lagere volumetrische brandstofverbruikscijfers dan vergelijkbare benzinevoertuigen . Het voordeel in termen van CO2-uitstoot is echter aanzienlijk lager, aangezien de verbranding van 1 liter dieselbrandstof ongeveer 13% meer CO2 vrijgeeft dan voor dezelfde hoeveelheid benzinebrandstof.
Wat is de minst vervuilende brandstof? LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.
Deze efficiëntie suggereert dat, bij vergelijking van soortgelijke voertuigen, dieselauto's ongeveer 20% minder CO2 uitstoten dan benzineauto's [7]. Echter, bij dieselverbranding ontstaat een complexere mix van uitlaatgassen en chemicaliën, waaronder schadelijke deeltjes.
Op basis van gegevens van de laatste decennia is China consequent naar voren gekomen als 's werelds grootste uitstoter van CO2.
Dieselauto's stoten meer fijnstof en stikstof uit dan auto's met benzinemotor. En dan te bedenken dat de emissieloze elektrische auto ook nog een sterke opmars maakt. Kies je voor schoon, dan kies je niet voor een diesel.
Toyota Prius Plug-in Hybride allerschoonste auto. In een Amerikaanse onderzoek naar de totale uitstoot van ruim 1.200 automodellen kwam de Toyota Prius Plug-in Hybrid als schoonste en groenste auto naar voren.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Over het algemeen zijn benzineauto's goedkoper in aankoop en in onderhoud. Ze stoten minder fijn stof uit dan dieselwagens en zijn vaak ook stiller. Maar hou er wel rekening mee dat benzineauto's niet zo zuinig zijn en ook sneller zullen verslijten, omdat ze op een hoger toerental rijden.
Omdat diesels efficiënter zijn, stoten ze in feite minder koolstofdioxide uit dan benzinemotoren . Dieselbrandstof bevat ongeveer 12 procent meer energie per gallon dan gewone benzine, en ongeveer 16 procent meer energie dan benzine die ethanol bevat.
Een factor is dat benzine-aangedreven voertuigen over het algemeen kosteneffectief zijn . Ook zijn benzine-auto's goedkoper dan hun diesel-tegenhangers, wat ze een populairdere optie maakt. Daarnaast vereisen ze ook weinig onderhoud en instandhouding.
Naast het feit dat verbranding van LPG minder fijnstof uitstoot dan diesel, is LPG ook wat betreft co2 een schonere brandstof dan diesel. Bij verbranding van 1 liter LPG komt 1,51kg co2 vrij, waar bij verbranding van 1 liter diesel 2,6kg co2 vrijkomt!
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Een diesel auto zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 kilometers kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren. Hierdoor zijn ze zwaarder en ook van betere kwaliteit. Ook draait een diesel lagere toeren dan een benzine auto en ook dit speelt mee.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Bangladesh en Pakistan blijven nog steeds de meest vervuilende landen ter wereld. De algemene luchtkwaliteit in Bangladesh is vijftien keer hoger dan de WHO-richtlijnen voor PM2,5, in Pakistan veertien keer hoger. India staat op plaats drie met een algemene luchtkwaliteit die tien keer hoger is dan de WHO aanbeveelt.
Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
Het nummer één op de Guardian-lijst is de Blavatnik-familie van de Brits-Amerikaanse zakenman Leonard Blavatnik die tussen 1 januari 2022 en 22 september 2023 meer dan 7500 ton CO2 zou hebben uitgestoten met hun privéjets.
Milieu - Emissies van dieselmotoren dragen bij aan de productie van ozon op grondniveau, wat schade toebrengt aan gewassen, bomen en andere vegetatie . Ook wordt er zure regen geproduceerd, wat de bodem, meren en beken aantast en via water, groenten, vlees en vis in de menselijke voedselketen terechtkomt.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen. Zoals gezegd, de verkoop van nieuwe benzineauto's blijft toegestaan tot 1 januari 2035.