scheur. Een scheur is een barst of naad in een materiaal die door verschillende oorzaken ontstaan kan zijn. De scheurwijdte (scheurbreedte) wordt gemeten aan het oppervlak en loodrecht op de richting van de scheur.
De scheurwijdte van een buigzaam element wordt verkregen door de maximale scheurafstand te vermenigvuldigen met de gemiddelde rek van de buigzame stalen wapening .
Wanneer beton droogt, verdampt het water, wat kan leiden tot lichte krimp en dus kleine, oppervlakkige scheuren. Deze scheurtjes zijn vaak niet schadelijk voor de structuur van de vloer en hebben doorgaans geen invloed op de sterkte ervan.
Een van de meest voorkomende oorzaken van scheuren in beton is krimp. Wanneer beton uithardt, verliest het water en krimpt het.Dit proces kan scheuren veroorzaken, vooral als de krimp ongelijkmatig is. Er zijn twee hoofdtypen krimpscheuren: plastic-krimpscheuren en droog-krimpscheuren.
Scheuren in een betonvloer ontstaan door het uitzetten en krimpen van het materiaal. Dit gebeurt onder invloed van onder andere de temperatuur en de luchtvochtigheid. Bij warmte zet het materiaal uit en op koude dagen krimpt het juist.
Krimp. Nadat het beton is gegoten, zinken de zwaardere deeltjes naar de bodem en stijgen de lichtere naar boven, samen met water. Als het water bovenaan te snel verdampt, krimpt het, waardoor er scheuren ontstaan die het algehele oppervlak verzwakken .
Om scheuren in harde vloerafwerkingen op betonnen constructievloeren te voorkomen zijn twee eenvoudige methoden beschikbaar. Namelijk het aanbrengen van een goede en voldoende gewapende druklaag of een zwevende dekvloer op de constructievloer.
Ultrasoon testen van beton is een effectieve manier voor kwaliteitsbeoordeling en uniformiteit, en scheurdiepteschatting. De testprocedure is gestandaardiseerd als "Standard Test Method for Pulse Velocity through Concrete" (ASTM C 597, 2016).
U kunt beton op een bestaande plaat storten, zolang deze nog in redelijk goede staat is en structureel gezond is . Dit betekent dat het beton vrij moet zijn van scheuren, knikken en breuken. Als u kleine scheuren of kleine problemen opmerkt, is het in uw belang om deze te repareren voordat u het nieuwe beton stort.
Wanneer zijn scheuren gevaarlijk
Een constructieve scheur is het meest gevaarlijk voor de stabiliteit van de constructie. Constructieve scheuren zijn meestal verticale scheuren en worden veroorzaakt door structurele problemen in een gebouw. Zo'n scheur kan na verloop van tijd langer en breder worden.
Beoordelen van de ernst van betonscheuren
Scheuren die kleiner zijn dan 0,3 mm in de breedte zijn over het algemeen niet ernstig en hebben geen structurele impact . Ze moeten echter wel worden gecontroleerd op groei. Scheuren die breder zijn dan 0,3 mm kunnen problemen opleveren met de structurele duurzaamheid.
Schade kan ontstaan door roestende wapening, chemische aantasting van de cementsteen, fysische en mechanische aantasting van het beton, en calamiteiten.
2 van IS 1343:2012, mag de scheurbreedte niet meer dan 0,2 mm zijn voor gematigde en milde omgevingen, en 0,1 mm voor ernstige omgevingen. Nadat de scheurbreedte is berekend, moet worden gecontroleerd of de scheurbreedte binnen de toegestane grenzen ligt, afhankelijk van de blootstelling van de constructie aan het milieu.
Baggeren in het Scheur
Het schip zuigt via sterke pompen en motoren grond van de bodem en vaart hiermee naar de Noordzee waar het wordt gestort. In totaal wordt meer dan 500.000 m3 grond gebaggerd. Het Scheur is op deze locatie 17 m diep en het diepste punt van de sleuf komt op -30 meter NAP te liggen.
Een gescheurde gevel heeft niet alleen een minder fraai aanzicht, maar kan ook een nadelig effect hebben op de constructie van uw woning. Als de scheur in het metselwerk zit, kan dat zelfs gevaarlijke situaties opleveren.
Hoe dun kun je beton over beton gieten? Je nieuwe laag moet minstens 2 inch dik zijn .
Beton is gevoelig voor zure omstandigheden, vooral wanneer het in contact komt met agressieve chemicaliën. Zure regen of blootstelling aan zure stoffen kan het beton langzaam aantasten, wat leidt tot degradatie en scheurvorming.
Beton is op zich geen duur materiaal, in tegendeel. De uitstekende levensduur van minimaal 100 jaar zorgt er in combinatie met het scherpe kostenplaatje voor dat we kunnen spreken over een werkelijk uitstekende prijs-kwaliteitverhouding waar menig aantal andere materialen alleen maar van kunnen dromen.
In een vast object dat wordt onderworpen aan interne of externe belastingen, creëren re-entrant hoeken hoge spanningsconcentraties. Als dat vaste object beton is, dat sterk is in druk maar zwak in trek , dan zal het onvermijdelijk leiden tot een scheur die zich zal voortplanten op ongeveer 135° vanaf de hoek.
In gewapende betonconstructies die onderhevig zijn aan directe belasting, verhinderde of opgelegde vervormingen ondergaan, is scheurvorming normaal. Op het moment dat het beton scheurt zal de wapening in het beton de trekspanningen opnemen en de scheurwijdte beperken.
Het meest fundamentele onderliggende principe voor het berekenen van scheurbreedte is dat scheurbreedte = rek X scheurafstand , terwijl de rek de differentiële rek is tussen de wapening en het beton. Vanuit een ontwerpperspectief is het altijd beter om de scheurbreedte wk te minimaliseren.
Voorkom overmatig water .
Een hoog watergehalte in een betonmengselontwerp is een van de belangrijkste oorzaken van volumeverschillen die hoge krimp en overmatige scheurvorming veroorzaken. Het gebruik van chemische toevoegingen, zoals waterreducerende middelen, creëert gemakkelijk te plaatsen, hoog slump beton, zonder overtollig water toe te voegen.
Betonrot is een proces waarbij het beton verzwakt doordat de wapening (stalen staven binnenin het beton) gaat roesten. Dit gebeurt wanneer vocht en zuurstof bij de wapening komen door scheuren in het beton of door slechte dekking. Roestend staal zet uit, waardoor het beton gaat barsten.
Vraag een willekeurige aannemer of hij kan garanderen dat het betonnen terras dat hij stort niet zal barsten, en ze zullen allemaal hetzelfde antwoord geven: Nee. Dit komt omdat beton zal barsten; wat iemand ook doet, het is gewoon niet te vermijden dat beton barst.