Een rotonde herken je altijd aan het verkeersbord D5: een rond bord met drie witte pijlen die samen een cirkel vormen op een blauwe achtergrond.
Het begint allemaal met je aanpak. Rijd heel vroeg langzamer en kijk zo vroeg mogelijk naar de weg aan je rechterkant, en over de rotonde zelf . Door heel vroeg naar de verkeersstroom te kijken, kun je soms een kans creëren om te gaan, door je aankomst bij de rotonde te timen wanneer er een gat is.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
De gewone rotonde is een cirkelvormige weg c.q. rijbaan waarop het verkeer moet rijden in een richting tegengesteld aan de wijzers van de klok, op welke weg meerdere wegen, gezien de voorgeschreven rijrichting telkens van rechts, uitkomen.
Een rotonde bestaat uit een cirkelvormige weg met een soort 'eiland' in het midden. Het verkeer rijdt bij rechtsrijdend verkeer uitsluitend tegen de klok in. In landen waar men links rijdt, zoals het Verenigd Koninkrijk, rijdt het verkeer met de klok mee.
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt waarbij het verkeer in een ronde beweging over het kruispunt wordt geleid. Dit om zo min mogelijk conflicten te krijgen. Een rotonde bestaat uit een cirkelvormige weg die in Nederland uitsluitend linksom gereden mag worden.
Oprijden van een rotonde
Ook staan er bijna altijd haaientanden op de weg, zowel op de rijbaan als op het fietspad of fiets-/bromfietspad. Bestuurders die de rotonde volgen hebben in dat geval voorrang op bestuurders die de rotonde op willen rijden. Let goed op waar je met jouw voertuig moet rijden.
Je kunt een kruispunt vaak herkennen door verkeer dat links en rechts de weg kruist. Maar hoe herken je een kruispunt als er geen kruisend verkeer aanwezig is? Je kunt een kruispunt ook herkennen aan de openingen tussen huizen of een bomenrij die ineens stopt en na een aantal meters weer verder gaat.
Op rotondes met meerdere rijstroken mag je de rijstrook kiezen die het best aan jouw bestemming beantwoordt. Er wordt echter wel aangeraden om de rechterrijstrook te gebruiken als je de eerste afslag neemt en om links voor te sorteren als je één van de daaropvolgende afslagen neemt.
Signaalregeling wordt meestal op een rotonde geïnstalleerd om de verkeerscapaciteit te verbeteren en een kruispunt met hoge verkeersstromen in evenwicht te brengen . Ondersteunende redenen kunnen zijn: het verminderen van botsingen of het bieden van oversteekplaatsen op maaiveldniveau voor voetgangers.
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt waar het verkeer in een rondgaande beweging wordt afgewikkeld en waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft [1].
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Richting aangeven is alleen verplicht op het moment dat je de rotonde gaat verlaten. Bij het oprijden van een rotonde vervolg je je eigenlijk je weg en dus is richting aangeven niet nodig.
Als er stilstaand verkeer op de rotonde staat, mag u alleen invoegen als u geen afritten of ingangen voor andere weggebruikers blokkeert . U kunt de rotonde oprijden als uw pad vrij is en het veilig is om te gaan.
De snelheid gaat op de rotonde terug naar de algemeen geldende max. snelheid in de bebouwde kom van 50 km/h.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg moeten voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg.
Wat moet ik doen op een gelijkwaardig kruispunt met meerdere bestuurders? Wanneer er meerder bestuurders uit verschillende richtingen tegelijk een gelijkwaardig kruispunt naderen, pas dan nog steeds de regels toen van: alle bestuurders van links moeten voorrang verlenen en alle bestuurders van rechts krijgen voorrang.
Een kruispunt waar het verkeer om een niet-begaanbaar eiland heen gaat en voorrang heeft. Fout bij het laden van Taginfo API. Een rotonde is een over het algemeen cirkelvormig (zichzelf kruisend) kruispunt waar het verkeer op de rotonde altijd voorrang heeft .
Dit wordt iets ingewikkelder als er meer afslagen dan rijstroken zijn. Een goede vuistregel is om de middelste rijstrook te gebruiken voor alles tussen de eerste en laatste afslag – op een rotonde met vijf afslagen zou je op de middelste rijstrook blijven voor afslagen twee, drie en vier .
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
We kennen een aantal rotondes, waarvan de bekendste de enkelstrooksrotonde, meerstrooksrotonde (ook wel dubbele rotonde genoemd), turborotonde en de ovonde (of ovatonde) zijn.
Haaientanden zie je op het wegdek. Het zijn vaak witgeschilderde driehoeken. De betekenis van de haaientanden is: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Het gaat om de bestuurders, dus de voetgangers doen niet mee.
Gemiddeld is een invoegstrook zo'n 200 meter lang, maar het kan zijn dat u minder ruimte heeft. Op zo'n korte invoegstrook (te herkennen aan het bijbehorende blauwe verkeersbord) kunt u natuurlijk minder lang wachten met invoegen, anders belandt u op de vluchtstrook.