Bij een auto met een verbrandingsmotor gaat de kinetische energie van de auto 'verloren' wanneer je afremt: de remmen zetten deze energie om in warmte. Een elektrische auto kan veel van die kinetische energie weer terugwinnen middels dit regeneratief of recuperatief remmen (beide termen worden door elkaar gebruikt).
Recuperatie is afkomstig uit het Latijn en betekent 'terugwinning'. Het principe werkt als volgt: tijdens het afremmen van een conventionele auto zetten de remmen bewegingsenergie om in warmte, die verloren gaat. Een recuperatiesysteem zet de bewegingsenergie om in bruikbare elektrische energie.
Recuperatie is een term die wordt gebruikt bij auto's met een systeem dat remenergie opvangt en vervolgens transporteert naar de accu. Het systeem werkt met een dynamo. Wordt er geremd, dan wordt de opgewekte remenergie in bruikbare energie voor de accu.
De remblokken.
Wanneer je een elektrische auto hebt, zul je er nog steeds voor moeten zorgen dat je remblokken in goede conditie blijven. Gelukkig is dit bij een elektrische auto een stuk makkelijker dan bij een traditionele auto vanwege de regeneratieve remmen.
In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
De 'N' van een elektrische auto werkt alleen om de remmen los te koppelen en de auto een paar meter naar de sleepwagenlier te laten duwen (eentje waar de auto op het platform komt te staan, niet met twee wielen op de grond gesleept).
Zo vaak moet je elektrische auto naar de garage
Het advies is om elke 2 jaar of na 30.000 kilometer een inspectieservice te laten doen. Bij zo'n controle kunnen dan bijvoorbeeld lampjes en filters vervangen worden. Daarnaast kunnen het remsysteem en de wielophanging gecontroleerd worden.
Delen: Tesla's zijn voorzien van het zogeheten Automatic Emergence Braking System, waarmee de auto's in noodsituaties zelfstandig op de rem trappen en andere handelingen verrichten om ongelukken te voorkomen.
Uit onderzoek van IFA en DEKRA blijkt dat al in 2020 de totale kosten van een elektrische auto, inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties, 3,2 procent lager uitvallen dan bij een auto met verbrandingsmotor.
Bij het mechanisch (af-)remmen van een elektromotor is er een mechanische schijfrem op de as van de motor geplaatst. De snelheid van de draaiende motor wordt verminderd door de schijfrem in werking te brengen. De werking is te vergelijken met het remmen van een auto.
Gemiddeld moet u ongeveer $290 per jaar uitgeven om uw Tesla te onderhouden. Ondanks het feit dat Tesla's tot de goedkoopste auto's in onderhoud behoren, kunnen die kosten snel oplopen als uw auto een ernstig probleem ontwikkelt of betrokken raakt bij een ongeval.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Eigenaren van een Model 3 hoeven zich niet één keer per jaar (of 20.000 kilometer) bij een Tesla servicecentrum te melden voor een onderhoudsbeurt, maar één keer per twee jaar, of 40.000 kilometer.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Dat is vaak een probleem, omdat de meeste merken in de handleiding aangeven dat hun elektrische wagen helemaal niet gesleept mag worden. De reden hiervoor is dat de aandrijving rechtstreeks op de wielen gebeurd en er dus geen onderbreking met een neutrale stand is als de wagen stilstaat zoals in een klassieke wagen.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Het is alleen mogelijk om de normale kleine startaccu van uw elektrische auto op te laden met startkabels. De hoofdaccu is niet op te laden via deze wijze.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.