Primaire processen houden in alle activiteiten die rechtstreeks een bijdrage leveren aan het tot stand komen van het product en/of dienst. Voorbeelden zijn; inkopen, produceren en verkopen.
Primaire processen houden in alle activiteiten die rechtstreeks een bijdrage leveren aan het totstandkomen van het product en/of dienst. Voorbeelden zijn; inkopen, produceren en verkopen. Secundaire processen zijn alle activiteiten die worden uitgevoerd om bepaalde productiefactoren in stand te houden.
Primaire bedrijfsprocessen zijn de processen die direct te maken hebben met het bedrijfsdoel. Bij de meeste bedrijven hebben primaire processen te maken met productie en verkoop.
Primair proces voorbeeld
Voorbeelden van primaire bedrijfsprocessen zijn inkopen, produceren en verkopen. Voorbeelden van secundaire bedrijfsprocessen zijn de activiteiten die de afdeling personeelszaken, financiën en ICT ontplooien. De primair proces betekenis kun je nooit overschatten.
Produc- tie en verkoop zijn dus primaire processen. Om te kunnen produceren zijn onderdelen nodig, dus rekent men inkoop en aanvoer ook tot de primaire processen.
De secundaire processen bestaan uit administratie, R&D en automatisering.
Karakteristieken van een proces:
De output wordt opgeleverd aan de interne of externe klant. Een proces bestaat uit opeenvolgende processtappen die weer bestaan uit activiteiten en handelingen. Er zijn mensen/middelen nodig om het proces uit te voeren.
De primaire processen leveren de resultaten aan de klant.De ondersteunende processen de mensen en de middelen. De verbeterprocessen betreffen structuur en cultuur en de externe inkoop/ketenactiviteiten worden afgedekt door de ketenprocessen.
Het kernproces is het proces dat bepalend is voor de continuiteit van de organisatie. De klant is de bepalende factor bij een kernproces, niet het product.
Secundaire processen zijn alle activiteiten die worden uitgevoerd om bepaalde productiefactoren in stand te houden.
Een proces is dus een serie van activiteiten (uitgevoerd door mensen of machines), waarbij verschillende middelen nodig zijn. Voor deze activiteiten is informatie en communicatie nodig. Veel voorkomende processen binnen organisaties zijn het inkoopproces, het interne controleproces of het leveringsproces.
Elke organisatie heeft drie soorten processen: Primaire processen, ondersteunende processen en besturingsprocessen.
Het primaire proces staat centraal in het kwaliteitsproces. Het is de fase waarin de zorg wordt verleend. Oftewel alles wat er gebeurt tijdens spreekuren, visites, telefonische en digitale contacten tussen patiënten en de huisarts en/of praktijkassistentes en overleg met andere disciplines rondom de zorgvraag.
Een bedrijfsproces is een keten van activiteiten of handelingen die vaak herhaald worden binnen een bedrijf. Uit deze keten komt een eindresultaat, namelijk een product of dienst van het bedrijf. Het is belangrijk dat deze processen goed lopen.
Logistiek is een primair proces waarbij het gaat over het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van de ingaande- en uitgaande goederenstroom. Met andere woorden: de juiste dingen, op de juiste tijd, op de juiste plaats, in de juiste hoeveelheden en onder de juiste condities.
De Waardeketen van Porter maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse en wordt gebruikt om het onderscheidend vermogen (concurrentievoordeel) van de organisatie in kaart te brengen. Doel van de analyse is de waardecreërende activiteiten te identificeren zodat je de strategie van je organisatie daarop kunt afstemmen.
De tertiaire processen, ook wel besturende processen: deze processen richting zich op de planning, controle, rapportage, evaluatie en het bijsturen van de organisatie van alle processen.
Ondersteunend proces
Alle processen die zelf geen primair of management doel hebben, maar dit wel ondersteunen, noemen we ondersteunende processen.
Een procesanalist is iemand die zich bezighoudt met het optimaliseren van de bedrijfsprocessen in een organisatie. Een procesanalist is voortdurend op de hoogte van wijzigingen aan deze processen en is continu op zoek naar verbeteringen in de manier van werken om tot betere eindresultaten te komen.
Doel van procesbeschrijvingen
Het doel van processen in kaart brengen is dat organisaties en bedrijven de efficiëntie verhogen. Procesbeschrijvingen geven inzicht in een proces, helpen teams om te brainstormen over ideeën voor procesverbetering, verbeteren de communicatie en leveren procesdocumentatie op.
Primaire processen worden ook wel operationele processen genoemd. Deze processen draaien om het einddoel van je onderneming en hebben te maken met de productie en verkoop van je product. Ze starten op het moment dat de bestelling binnenkomt tot de levering van het eindproduct.
Een goed inkoopproces verzamelt alle relevante gegevens in het bedrijf, houdt rekening met de beperkingen van de supply chain en is afgestemd op de strategische doelen van je onderneming.
Inkoop moet zorgen voor het verminderen van de strategische kwetsbaarheid als een levering of leverancier uitvalt. Inkoop moet (via de leveranciers) bijdragen aan innovatie en het realiseren van de organisatiedoelstellingen.