Pedagogiek is de studie naar opvoeding en ontwikkeling van kind tot volwassenheid. De wetenschap bestudeert de opvoeding, de ontwikkelingsfasen en ook de relatie tussen het kind en zijn omgeving: familieleden, school, vriendjes en vriendinnetjes, de gebouwde omgeving, media, etc. De nadruk ligt vooral op het handelen.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Alles wat ouders en kinderen helpt met opvoeden en opgroeien noemen we de pedagogische basis.
Het is de taak van de leerkracht om leerlingen (mede) op te voeden tot een goede burger. Het is belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen om kunnen gaan. Een docent moet hiervoor een veilig en gestructureerd klimaat creëren waarin leerlingen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.
Een goed pedagogisch klimaat is de basis om tot leren te komen, volgens leraren. In een goed pedagogisch klimaat kan een leerling groeien, staat hij/zij dan open en heeft hij/zij ruimte in zijn/haar hoofd om te leren. Leerlingen vertellen zelf dat het dan rustig en fijn is in de klas.
Een goed pedagogisch klimaat heeft veel invloed: zowel op het welbevinden en de leerprestaties van leerlingen, als op het welbevinden en het werkplezier van leraren. Als leraar heb je een belangrijke rol in het bouwen en versterken van een gezond pedagogisch klimaat binnen de klas.
Wat doet een pedagogisch medewerker kinderopvang? Als pedagogisch medewerker kinderopvang begeleid je groepen kinderen in een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf. Dit kunnen baby's, peuters, kleuters of schoolgaande kinderen tot twaalf jaar zijn. Je levert een grote bijdrage aan de ontwikkeling van deze kinderen.
Deze brede doelstelling is gespecificeerd in de vier pedagogische doelen van Riksen-Walraven: het bieden van emotionele veiligheid, het bevorderen van persoonlijke competentie, bevorderen van sociale competentie en het overdragen c.q. eigen maken van waarden en normen. In het basisonderwijs zijn SLO-doelen maatgevend.
Luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, uitnodigende omstandigheden creëren, het goede voorbeeld zijn, uitdagen en ondersteunen zijn belangrijke pedagogische voorwaarden voor het ontstaan van goede relaties. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren.
Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving. Pedagogische vaardigheden zijn bijvoorbeeld het kind ondersteunen in zijn ontwikkeling, het bieden van emotionele ondersteuning en het aangeven van grenzen.
Als pedagogisch medewerker moet je een zeer goede kennis hebben van de ontwikkeling van kinderen. Dit omvat een goed begrip van de fysieke, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Denk ook aan de verschillende ontwikkelingsfasen en factoren die de ontwikkeling kunnen beïnvloeden.
De belangrijkste taak van de pedagogisch medewerker is ervoor zorgen dat uw kind zich veilig voelt in de groep. Daarbij worden alle ontwikkelingsaspecten van het kind in de gaten gehouden, zowel op motorisch als op sociaal-emotioneel vlak.
Je belangrijkste taak is om een veilige en verantwoorde omgeving te creëren. Het kan voorkomen dat je als pedagogisch medewerker samenwerkt met ouders van kinderen en/of hen goed op de hoogte moet houden van ontwikkelingen van hun kind. Ook signaleer en rapporteer je eventuele achterstanden of problemen bij kinderen.
Als pedagogisch medewerker moet je in staat zijn om je boodschap op een heldere en begrijpelijke manier over te brengen, maar ook om goed te kunnen inspelen op de behoeften van anderen. Door goed te luisteren naar de kinderen en hun ouders, kun je immers beter begrijpen wat er speelt en waar de behoeften liggen.
Kinderen, jongeren én hun opvoeders begeleiden en coachen. Dat is het werk van een pedagoog. Je zorgt bijvoorbeeld als jeugdzorgmedewerker dat kinderen en jongeren opgroeien in een veilige omgeving.
Als pedagogisch coach in de kinderopvang ben je verantwoordelijk voor het coachen en begeleiden van pedagogisch medewerkers, in lijn met het pedagogisch beleid. Je helpt hen bij het ontwikkelen van competenties en vaardigheden, waardoor ze kunnen bijdragen aan een veilige en stimulerende omgeving voor kinderen.
Kort gezegd is pedagogiek de studie naar de ontwikkeling en opvoeding van het kind. Het probeert systematisch de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen door constant nieuwe kennis te vergaren.
Pedagogiek omvat de studie van opvoeding en ontwikkeling waarop volwassenen kinderen of jeugdigen grootbrengen. Pedagogiek wordt ook wel opvoedkunde genoemd, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkelingsfasen van kinderen, maar ook relaties tussen kinderen en omgeving.
Zo dien je als pedagoog empathisch te zijn, goed te kunnen luisteren én in staat te zijn om je te verplaatsen in de situatie en de belevingswereld van het kind. Door actief te luisteren, vragen te stellen en wat het kind heeft gezegd terug te koppelen, voelt een kind zich gezien en gehoord.
Soms worden kinderen in ons ziekenhuis opgenomen omdat er thuis problemen zijn ontstaan.Met het gedrag bijvoorbeeld.Of een achterstand in de ontwikkeling. We noemen dit pedagogische of opvoedkundige problemen.