Probeer eerlijk te kijken naar je spullen en beantwoord voor jezelf de vraag hoe het komt dat er zoveel spullen zijn. Als je de oorzaak hebt vastgesteld, is het tijd om aan de slag te gaan en de oorzaak te elimineren. Daarna kan je gaan downsizen in spullen. En dat is vaak een groot project dat je in stapjes moet doen.
Hoe minder spullen je hebt, des te makkelijker het wordt om op te ruimen. Zoek daarom naar dingen die sowieso weg moeten. Afval, kapotte producten, dingen die absoluut naar de kringloop mogen. Maak ergens in huis ruimte voor twee stapels: weggooien/recyclen en weggeven/verkopen.
In een schoon huis is de lucht schoner en frisser, waardoor je minder last hebt van ademhalingsproblemen en allergieën voor bijvoorbeeld huisstofmijt. Schimmels en bacteriën krijgen een stuk minder kans om zich te nestelen in een schoner huis. Hou je huis opgeruimd en zo stofvrij als mogelijk.
Door op te ruimen en eventueel spullen weg te gooien of te geven word je veel bewuster van al je bezittingen, en word je een stuk dankbaarder voor je belangrijkste bezittingen. Zo haal je in het vervolg waarschijnlijk ook minder snel onnodige dingen in huis, omdat je precies weet wat je thuis allemaal hebt liggen.
Het kan dus zijn dat je het nooit geleerd hebt, maar door een 'life-event' tijdelijk nog meer moeite hebt met opruimen en overzicht houden. Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld ADD hebt en je vroeger wel een manier geleerd hebt om op te ruimen, maar dat deze manier van opruimen nog nooit voor jou gewerkt heeft.
Meer opruimen, minder stress
Uit een Amerikaanse studie onder 60 huishoudens blijkt dat een rommelig huis invloed heeft op ons cortisolniveau, en leidt tot meer stress. Daarnaast bleken deelnemers met een rommelig huis vaker last te hebben van een negatieve stemming, dan deelnemers met een opgeruimd huis.
Ten eerste is het schoonmaken van je huis belangrijk omdat je er ziektekiemen en bacteriën mee weghaalt en zo helpt je gezin te beschermen. Ten tweede zorgt het schoonmaken van je huis ervoor dat je meer lichaamsbeweging krijgt – ook als je in delen schoonmaakt.
De methode van Marie Kondo betekent in het kort: in een keer rigoureus je hele huis opruimen, opruimen per categorie, niet per locatie. Het belangrijkst is dat je alleen de dingen bewaart waar je echt van houdt.
Groot, groter, grootst
Meer dan een derde van de huizen heeft een oppervlakte van minstens 250 en maximaal 500 vierkante meter. In Renkum is een huis ruim 3,5 keer zo groot als een woning in Amsterdam.
De kosten voor een opruimcoach variëren van € 40,- tot € 75,- per uur. Vaak is een zelfstandig opruimcoach goedkoper dan een opruimcoach die zich via een groot platform laat inhuren.
Een opruimcoach of professional organizer zorgt voor rust, overzicht, structuur en routine. Zodat jij niet meer geleefd wordt door je huishouden maar meer tijd over houdt voor de leuke dingen in je leven.
Aanpak 2: Verdeel de ruimte in zones
Stel dat je de rommelkamer wil opruimen, die tot aan het plafond toe, vol is met spullen. Mijn advies is om vanaf de deur tot aan het midden van de kamer op te ruimen. Op deze manier zorg je dat je voldoende loop en draairuimte hebt om op een comfortabele manier op te ruimen.
Verzamelwoede is een obsessieve-compulsieve stoornis waarbij iemand dwangmatig spullen bewaart en verzamelt, uit angst dingen weg te moeten doen. Een obsessieve-compulsieve stoornis is een dwangstoornis waarbij iemand last heeft van dwanggedachten en/of dwanghandelingen.
Vaak komt dit doordat het geheugen in de loop der tijd vol is geraakt met grote bestanden zoals video's en foto's. Wij hebben wat tips voor je op een rij gezet over het opschonen van je Android, Samsung of iPhone. Zo loopt hij straks weer als een zonnetje en heb je weer ruimte voor al je selfies!
Ongebruikte apps
Je kan in de instellingen bij het onderdeel 'Apps' gaan kijken maar dat is best omslachtig. Files by Google maakt dat proces een stuk makkelijker. Deze app zoekt namelijk ongebruikte en dus overbodige apps op je telefoon op zodat jij kan besluiten welke van deze apps verwijderd kunnen worden.
Help je kind en negeer protest. Pak bijvoorbeeld zijn/haar hand vast en pak samen het speelgoed op. Wil je kind dit niet geef dan een time out. Laat hem/haar twee minuten stil op een stoel zitten en geef hem/haar daarna nogmaals de kans om op te ruimen.
Ze hebben niet geleerd op te ruimen.
Geef zelf het goede voorbeeld en ruim je spullen na gebruik direct op. Daar leren ze het meest van. Daarnaast is het slim om vanaf een jaar of twee samen met hen op te ruimen, zodat ze leren hoe je dat doet.
Opruimen is volgens Van Dale: “weer op orde brengen; = opbergen: de rommel opruimen; zijn kamer opruimen” Opruimen start met inzicht krijgen in de hoeveelheid van je spullen. Na het sorteren en categoriseren van je spullen volgt een keuzeproces. Je maakt een keuze uit: behouden, weggooien, weggeven of verplaatsen.
Startpakket. Een uur kennismakingsgesprek en drie uur organiseren voor € 147,50. In deze drie uur gaan we een deel van jouw huis daadwerkelijk opruimen, zodat je zichtbaar resultaat ziet en wordt gemotiveerd om zelf hiermee door te gaan.
Meestal rekent een organizer een uurtarief en kost een professional organizer gemiddeld: €55,- per uur excl. 21% BTW voor particulieren (tussen de €45 en €65 excl. BTW)