Als je passief luistert, hoor je alleen aan wat er gezegd wordt. Een actieve luisteraar stelt ook vragen, reageert op de ander en probeert te achterhalen wat de precieze betekenis is van de woorden die de ander gebruikt.
Focus je volledig op de ander: herhaal in je hoofd wat de ander zegt. Laat de boodschap van de ander echt binnenkomen. Maak oogcontact, kijk de ander aan (maar ga niet zitten 'staren' naar de ander). Zet je belemmerende gedachten opzij, denk niet alvast na over wat jij wilt zeggen.
De betekenis van actief luisteren
Actief luisteren is het tegenovergestelde van passief luisteren waarbij de spreker slechts gehoord wordt. Het is belangrijk dat de actieve luisteraar ook gezien wordt door de spreker. Actief luisteren omvat daarom luisteren met alle zintuigen.
Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven. Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.
Actief luisteren is een term uit de klinische psychologie, later toegepast op de communicatiewetenschap. Bij het actief luisteren gaat de luisteraar expliciet na of hij de boodschap (inhoud én gevoel) van de spreker begrepen heeft. Het doel van actief luisteren is wederzijds contact te verbeteren.
- zich een mening willen vormen;- een bepaalde handeling willen uitvoeren;- een spel mee willen spelen.
Empathisch luisteren is… luisteren met de intentie om de ander te begrijpen. Je verplaatst je in het referentiekader van de ander. Dit betekent dat je niet alleen actief luistert; je wilt ook het gevoel van de ander begrijpen. Je luistert dus niet alleen naar de inhoud maar ook naar de emotie.
Je neemt een actieve luisterhouding aan die jouw gesprekspartner aanmoedigt om verder te vertellen. Je toont aan dat je luistert door regelmatig samen te vatten of weerspiegelen wat de ander vertelt, en stelt vragen om zaken te verduidelijken.
Goede luisteraars zorgen ervoor dat de ander zich gesteund voelt en vertrouwen in hem toont. Goed luisteren kenmerkt zich door het creëren van een psychologisch veilige omgeving waarin lastige kwesties en meningsverschillen openlijk besproken kunnen worden.
Laat de ander merken dat je luistert door te knikken of te 'hummen', door regelmatig 'ja' te zeggen, om aan te geven dat je het begrijpt. Moedig de andere aan met zinnetjes als: “Oh ja?”, “En toen?” of “Vertel eens verder.” Luister ongecensureerd. Alles wat de ander zegt, vindt hij of zij schijnbaar van belang.
Communiceren met een passieve stijl betekent dat je niet durft op te komen voor jezelf. Je legt je neer bij wat anderen zeggen en doen. En in sommige situaties is dat (even) nodig maar als dat lang aanhoudt zal de bom vroeg of laat ontploffen.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.
Er zijn drie belangrijke luistervaardigheden die we kunnen leren: nieuwsgierig luisteren, open vragen stellen, en gebruikmaken van positieve lichaamstaal en non-verbale communicatietechnieken.
Als je een persoon empatisch noemt, ben je van mening dat hij of zij van de vaardigheid gebruikmaakt om zich te verplaatsen in de ander. Dat betekent dat die persoon begrijpt hoe de ander zich voelt en wat voor impact dat heeft op de ander – voor zo ver dat kan. Er is in ieder geval oog voor de ander.
Wanneer je de gevoelens van andere mensen snel aanvoelt dan heb je een hoog empathisch vermogen. Je kunt je verplaatsen in de gevoelens van jouw medemens. Je begrijpt wat de impact van bepaalde gebeurtenissen op de ander kan hebben.
Gebruik non-verbale signalen: zelfs tijdens een telefoongesprek kun je non-verbale signalen gebruiken om empathie te tonen. Laat merken dat je luistert door af en toe “mm-hmm” te zeggen of door te reageren op wat de ander zegt. Stel jezelf in de schoenen van de ander: probeer je voor te stellen hoe de ander zich voelt.
Je kunt verschillende spreekdoelen onderscheiden. In dit artikel bespreken we er vijf: informeren, instrueren, inspireren, overtuigen en activeren.
Luisteren is een van de belangrijkste soft skills en een essentieel onderdeel van samenwerken. kun je te weten komen wat de mensen in jouw omgeving beweegt, waarmee ze zich bezighouden, waarnaar ze streven.