Voorin bevindt een panorama stilteruimte waar u kunt meekijken met de machinist! In Rijtuig 22 en 23 wordt plaats geboden aan 146 reizigers met comfortabele stoelen en 1 stopcontact per 2 stoelen.
De stiltezones in de 1e klas bieden ontspanning en rust. Telefoongesprekken, beltonen, luide muziek en andere geluiden dienen hier te worden vermeden.
Rijtuig- en stoelnummer
De rijtuignummers staan naast de deuren van de trein aangegeven. In het rijtuig vind u de stoelnummers vermeld bij de stoelen.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Zowel in de eerste als in de tweede klas vind je stiltecoupé's. In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort. In Amsterdams (GVB), Utrecht (U-OV), Den Haag (HTM) is het verboden om te eten en te drinken. Uitzondering is de Amsterdamse metro, zolang het niet stinkt.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
We kunnen ook iemand de toegang tot onze treinen weigeren als die fysiek of mentaal onder de invloed is van drank of drugs. Meestal beperken we het verbruik in de trein. We weten dat passagiers vaak een paar flessen alcohol willen meebrengen voor thuis, dus je mag ongeopende flessen alcohol meenemen.
Soms gaat het alarm af om andere redenen (communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder, de helpknop op het toilet...), in dat geval mag je het alarm negeren. Wat is de vertrekprocedure voor treinen? Sinds 10 juni 2018 is er een nieuwe vertrekprocedure van de treinen.
Bak wordt vaak ook gebruikt als aanduiding van een spoorwegrijtuig, met name als dit een onderdeel is van een treinstel.
Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken, verhoogd met de wettelijke boete van €50.00.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
NS Perronwijzer-app. Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
OV-chipkaart naar België? Je kunt niet met een ov-chipkaart naar België reizen, je kunt namelijk nergens uitchecken. Dat betekent dat je dus een geldig kaartje of e-ticket nodig hebt. Je kunt wel met je ov-chipkaart reizen tot het laatste overstapstation in Nederland als je met de ov-chipkaart reist.
Net zoals het geval is met lucht, auto, bus en andere vervoermiddelen. Toch, statistieken zijn duidelijk - officieel, de trein is een van de veiligste vormen van vervoer deze dagen! Hetzelfde veiligheidsniveau geldt voor het luchtverkeer, terwijl alle andere vervoermiddelen erna komen.
In de bussen en treinen van Arriva gelden deze regels ook. Vervoerder Keolis vraagt reizigers ook om niet te eten en te drinken in de bussen en treinen. Niet alleen omdat het mondkapje dan af moet, maar ook omdat de verpakkingen van eten en drinken mogelijk bronnen van besmetting zijn.
Het is ook mogelijk om je eigen eten en drinken mee te nemen. Je mag in totaal 2 stuks bagage per persoon meenemen dus er is vast ergens ruimte voor een flesje drinken en een hapje of snack.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Toilet op het station
Wil je weten welke toiletvoorzieningen er zijn op een bepaald station? In het reisadvies van de Reisplanner kun je klikken op jouw vertrek- en aankomststation. Vervolgens krijg je de voorzieningen op dit station te zien en zie je of er een toilet is, inclusief de openingstijden.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.