Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
Paars betekent de snelste sectortijd, groen je persoonlijk snelste sectortijd en geel betekent geen verbetering van je beste sectortijd.
Dit is de naam voor de manier waarop de lucht gemanipuleerd wordt om downforce (en daarmee grip) te creëren en een F1-wagen zo snel mogelijk de bocht door te krijgen. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt bij ground effect de lucht zoveel mogelijk onder de auto door gestuurd, waardoor een vacuüm ontstaat.
De sector rood betekent een gevarenzone aan de linkerkant met de rand van een klif, terwijl de sector groen de gevarenzone aanduidt van de oever en rotsen onder water.
Tijdens de regen knippert deze rood om de zichtbaarheid te verbeteren voor de coureurs die erachter rijden. Ook als er energie verzameld wordt in de ERS, gaat het lampje rood branden. Dit is om de coureurs erachter te waarschuwen voor eventueel zwaarder remmen.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Maar wat betekent de blauwe vlag bij Formule 1? De blauwe vlag wordt getoond aan een coureur om aan te geven dat er een auto aankomt die hem op een ronde achterstand gaat zetten. Het is dan de taak van de langzamere coureur om de snellere auto zonder problemen te laten passeren.
Twitteraars gooien een rits aan rode vlaggetjes in een tweet, gepaard met een uitspraak of handeling die een instant red flag betekent. Oftewel: iets wat een abrupt einde brengt aan het gesprek – of welke vorm van contact dan ook.
De zwarte vlag is een symbool van dood en rebellie. Het werd voornamelijk gebruikt door piraten , anarchisten . Het werd voor het eerst in 1830 in Frankrijk gezwaaid, waar het tijdens de juli-opstand boven het Hôtel de Ville in Parijs zweefde .
De boete bedraagt 50.000 euro. Hamilton krijgt die omdat hij vorig jaar na het mislopen van de wereldtitel in struisvogelmodus ging. Hij was niet aanwezig bij het jaarlijkse FIA-gala ter afsluiting van het seizoen. Als nummer twee in de WK-stand was de Mercedes-coureur daartoe verplicht.
Waarom heet porpoising eigenlijk zo? Net als dolfijnen zwemmen de bruinvissen soms in groepen aan het wateroppervlak en komen ze tijdens het zwemmen regelmatig kort omhoog om lucht te happen (het zijn namelijk zoogdieren). Het telkens omhoog komen en weer omlaag gaan wordt porpoising genoemd.
Of het porpoising voor grote problemen zorgt is niet duidelijk, wel is het gehobbel dermate aanwezig bij de Red Bull-auto dat Verstappen het meldde over de boordradio.
Over het algemeen geldt dat hoe zachter de band, hoe meer deze aan de baan plakt en hoe meer grip (en dus snelheid) deze biedt, maar ook hoe sneller deze slijt. De hardere band daarentegen geeft minder grip, maar heeft ook minder slijtage en kan dus langer mee.
Zwarte vlag met oranje cirkel
De zwarte vlag met een oranje cirkel in het midden geeft aan dat er een mechanisch probleem is, bij de auto van de coureur waaraan de vlag getoond wordt. Deze coureur moet dus zo snel mogelijk de pitlane inrijden, omdat hij een gevaar vormt voor de andere coureurs.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Leuk feitje: sinds een tijdje is het gebaar ook te vinden op WhatsApp: ð¤. Eigenlijk staat het symbooltje voor 'bel me', maar als surfers weten we wel beter! Flink oefenen dus, en heb je je surfvakantie in Zuid-Frankrijk nog niet geboekt, wees dan snel.
ð = if you know what I mean.
Het paarse hart ð
Deze emoji staat voor seksualiteit. Als je deze ontvangt, kan het dus betekenen dat degene waar je mee praat een oogje op je heeft of met je wil praten over een liefdesavontuur.
Groene vlag en wimpel
De betekenis van de groene vlag is: De zee is kalm en veilig om in te zwemmen. Een Groene vlag wordt doorgaans getoond als een situatie veilig is.
Met de code-60-regel, welke al in diverse klassen gehanteerd wordt, wordt geen safetycar naar buiten gebracht, maar zwaaien de marshals met gele vlaggen op de plek van het ongeval. De coureurs moeten zich op dat moment houden aan een maximum snelheid van 60 km per uur.
Een rode vlag wordt gezwaaid om te laten zien dat de race ongepland wordt gestopt, wat meestal gebeurt uit veiligheidsredenen.
De rijder drukt op een knop op zijn stuur en daardoor gaat een flap van de achtervleugel plat liggen. Zo ontstaat in de vleugel een opening van maximaal 85 millimeter. De auto klieft nu veel beter door de lucht en dat scheelt, afhankelijk van het circuit, tot 15 km/u aan topsnelheid.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Deze verandering van luchtstroom zorgt voor een lagere luchtweerstand, wat op zichzelf weer resulteert in een hogere topsnelheid en een snellere acceleratie. Sam Michael, technisch directeur van Williams, is van mening dat het gebruik van DRS in de kwalificatie een halve seconde per ronde zou schelen.