Niet iedere school organiseert dit op dezelfde manier. Voor kinderen met autisme die niet (kunnen) toegelaten worden tot het gewoon onderwijs, bestaat het Buitengewoon Onderwijs. Kinderen met autisme die een normaal IQ hebben volgen les in type 9 OV4 onderwijs.
Type 9 onderwijs is er voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben en ondanks begeleiding niet in het gewoon onderwijs terecht kunnen.
Opleidingsvorm 3 (OV3 – de beroepsschool) is gericht op het aanleren van een beroep. Deze jongeren kunnen gaan werken in het normaal economisch circuit. In opleidingsvorm 4 (OV4 – campus Kindsheid Jesu) streven we naar het behalen van een diploma secundair onderwijs.
type 9: autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking (enkel in de Vlaamse Gemeenschap)
Sinds het schooljaar 2015-2016 kunnen leerlingen met een autismespectrumstoornis en een normale begaafdheid (IQ > 70) naar het nieuwe type 9 in het buitengewoon onderwijs. Voordien zaten leerlingen verspreid over andere onderwijstypes.
Elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ: een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.
De overgrote meerderheid van de mensen in de Verenigde Staten heeft een IQ tussen de 80 en 120, waarbij een IQ van 100 als gemiddeld wordt beschouwd. Om de diagnose mentale retardatie te krijgen, moet een persoon een IQ hebben onder de 70-75, d.w.z. aanzienlijk onder het gemiddelde . Als een persoon onder de 70 scoort op een correct uitgevoerde en gescoorde IQ
Binnen opleidingsvorm 1 (OV1) bieden wij onderwijs aan voor jongeren van 12 tot 21 jaar met gedrags- en emotionele problematieken (type 3) en/of autisme (type 9) met een (rand)normale begaafdheid. We richten ons op jongeren met een (rand)normale begaafdheid.
type 9: voor jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS)
Opleidingsvorm 4 (OV4) geeft een voorbereiding op een studie in het hoger onderwijs of op tewerkstelling in het gewone werkmilieu. In opleidingsvorm 4 worden verschillende studierichtingen georganiseerd, die overeenkomen met de studierichtingen uit het gewoon voltijds secundair onderwijs.
Beschrijving van de richting "Opleidingsvorm 2 type 9" (OV 2 Type 9 ) Dit is onderwijs gericht op maatschappelijk functioneren en participereren in een omgeving waar ondersteuning voorzien is en op tewerkstelling in een werkomgeving waar ondersteuning voorzien is.
Als je slaagt in OV3 dan krijg je een kwalificatiegetuigschrift. Er zijn 3 mogelijke getuigschriften: Getuigschrift beroepsopleiding van de gevolgde opleiding (bijvoorbeeld loodgieter, houtbewerker, tuinbouwarbeider, …) Getuigschrift van verworven competenties voor een afgerond geheel binnen de gevolgde opleiding.
De autistische stoornis
Deze variant wordt vaak gezien als de meest ernstige variant van alle vormen van autisme. Kinderen met klassiek autisme hebben vaak moeite met communiceren. Daarnaast zie je ook vaak agressie en ongeremdheid en/of hyperactief gedrag.
Begeleiding op de eigen school
Volgens de Wet passend onderwijs moeten scholen proberen meer kinderen met bijvoorbeeld autisme binnen het reguliere onderwijs te houden. Met begeleiding kunnen ze dan op hun eigen school blijven en hoeven ze niet naar het speciaal onderwijs.
type 8: voor kinderen met ernstige leerstoornis, dus normaal begaafde leerlingen met een normaal gehoor- en gezichtsvermogen met stoornissen in de taalontwikkeling of het leren spreken en/of bij het leren lezen, schrijven en rekenen die dermate ernstig zijn dat bijzondere hulp in het gewoon onderwijs niet kan volstaan.
Operationeel gezichtspunt. OV-1: High Level Operational Concept Graphic . De OV-1 beschrijft een missie, klasse van missies of scenario. Het toont de belangrijkste operationele concepten en interessante of unieke aspecten van operaties.
Algemene en sociale vorming (ASV) bestaat uit de vakken godsdienst, taal, rekenen, GASV (geïntegreerde ASV), lichamelijke opvoeding en creatieve activiteiten. GASV heeft als doel: ondersteunen van de beroepsgerichte vorming (BGV).
Voor Negens houdt het groeiproces in dat ze de manier waarop ze gaan slapen, in overeenstemming brengen met hun eigen behoeften om met anderen om te kunnen gaan. Ze onderzoeken de manieren waarop ze proberen comfortabel te blijven en hun eigen gevoelens en verlangens te vermijden. Ze doen actieve pogingen om in contact te blijven met zichzelf, net zoals ze proberen in contact te blijven met ...
Enneagramtype 9 wordt de vredestichter genoemd. Ze worden gemotiveerd door de behoefte om de vrede te bewaren, contact te maken met anderen en conflicten te vermijden. Over het algemeen zijn type negens aardig, zachtaardig, geruststellend, ondersteunend, loyaal en niet-oordelend in relaties.
Storend gedrag is wanneer dat gedrag een negatieve invloed heeft op het kind en de omgeving. Je spreekt van gedragsproblemen als een kind zich agressief of antisociaal gedraagt, de omgeving daar last van heeft en het gedrag enkele maanden duurt.
De DSM-IV classificeert mentale retardatie in vier stadia op basis van ernst: licht (IQ-score van 50-55 tot ongeveer 70), matig (IQ-score van 30-35 tot 50-55), ernstig (IQ-score van 20-25 tot 35-40) en ernstig (IQ-score van minder dan 20-25) .
Mark Huizinga, was tot 2012 degene die op De Nationale IQ Test de hoogste score had met 142. Kim Ung-yong, zou een IQ van 210 hebben. Marilyn vos Savant, zou een IQ hebben van 228, maar dit bleek een meetfout. James Woods, zou een IQ van 180 hebben.