De bandenspanning van een gemiddelde auto varieert van ongeveer 1,8 bar tot 3,2 bar. Elke band loopt altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand. Kleine lekjes bij het ventiel, of langs de velg zorgen ervoor dat banden nog sneller leeglopen.
Ziet u op uw CV-Ketel dat de druk meer dan 2.0 bar is?Dan is er sprake van een te hoge waterdruk. Ziet u meer dan 3.0 bar staan op de display? Dan ontstaat het gevaar dat de drukbeveiliging opengaat en is er kans op ernstige waterschade.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
In Nederland rijden best veel auto's met een te lage bandenspanning. Uit elke band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk om maandelijks de bandenspanning te controleren en indien nodig bij te vullen. Is een band écht zacht, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren.
30 meter/ 100 voet /3 bar: Horloges die over het algemeen waterbestendig zijn, kunnen een beetje vocht door spatten weerstaan, maar mogen niet worden gedragen tijdens het zwemmen, duiken, baden of douchen.
1 bar komt ongeveer overeen met de druk die wordt uitgeoefend door een massa van 1 kg op een oppervlakte van 1 cm2 of 10 t op 1 m2. *Opmerking: De exacte waarde van de versnelling van de zwaartekracht = 9.81 m/s² is hier afgerond op 10 m/s².
De bandenspanning van een gemiddelde auto varieert van ongeveer 1,8 bar tot 3,2 bar. Elke band loopt altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand. Kleine lekjes bij het ventiel, of langs de velg zorgen ervoor dat banden nog sneller leeglopen.
In 5 minuten uw cv bijvullen
Als de verwarming of water niet meer goed warm wordt is het tijd om uw cv-ketel bij te vullen. Dit is het beste om te doen voor én na het ontluchten van uw cv-installatie. De waterdruk van uw ketel kunt u zelf controleren op het display van uw cv-ketel.
Een te hoge of lage bandenspanning heeft negatieve gevolgen
Bij te hoge spanning heb je ook minder grip, trilt de band meer en gaat het rijcomfort achteruit.
Waterregulator Ofwat stelt dat alle waterleveranciers een waterdruk van ten minste één bar moeten leveren. Een goede waterdruk in uw leidingwerk zou drie tot vier bar zijn .
De waterdruk kunt u verlagen door de verwarming te ontluchten of water te laten ontsnappen.
Maximale druk (in bar)
De druk van je hogedrukreiniger kan gaan van 100 bar tot 275 bar. Thuis en in sommige werkomgevingen kan tot 100 bar volstaan, maar in meer professionele contexten heb je een krachtigere straal vanaf 140 bar nodig om efficiënt te kunnen werken.
30 meters/3 ATM/3 BAR
Bestand tegen een klein beetje (spat)water zoals bij handen wassen.
Als uw horloge is geclassificeerd voor 50 meter/5 bar of minder, mag het alleen worden blootgesteld aan accidenteel spatten; handen wassen, afwassen, etc. Dompel het nooit opzettelijk onder. Als uw horloge is geclassificeerd voor 100 meter/10 bar, is het geschikt om aan de oppervlakte te zwemmen .
3 bar = 30 meter . 10 bar = 100 meter. Je mag je horloge niet meenemen om te zwemmen, tenzij er 10 bar of 100M of meer waterbestendigheid op staat. Alles wat minder is, kan in principe tegen vochtigheid, regen of waterspatten terwijl je de afwas doet.
Bij een volle lading is het zinvol om de druk te verhogen tot 2,5 bar, terwijl bij 2,8 bar ; u stelt besparingen boven comfort. De reserveband moet worden opgepompt tot 2,6 bar. Het overschrijden van deze druk kan de rijstabiliteit en het comfort ernstig in gevaar brengen (banden helpen oneffenheden weg te filteren als ze niet te hard zijn opgepompt).
De bar is een metrische eenheid van druk gedefinieerd als 100.000 Pa (100 kPa), hoewel het geen onderdeel is van het Internationale Systeem van Eenheden (SI). Een druk van 1 bar is iets minder dan de huidige gemiddelde atmosferische druk op aarde op zeeniveau (ongeveer 1,013 bar).
Wel kun je de volgende vuistregel gebruiken: voor elke 10 kilogram extra lichaamsgewicht, moet je de bandenspanning met 0,2 bar verhogen. Voor elke 10 kilogram minder lichaamsgewicht, kun je de bandenspanning met 0,2 bar verlagen.
De bandenspanning wordt aangegeven in bar en varieert over het algemeen tussen de 2.0 en 3.0 bar. Ook is in het instructieboekje te zien hoeveel bar er in een autoband moet wanneer je auto zwaar beladen is, wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat.
Als de banden te hard zijn opgepompt (te hoge bandenspanning) is het contactoppervlakte met het wegdek aanzienlijk kleiner. De banden zullen dan in het midden van het loopvlak veel sneller slijten. Door dit minder contact met het wegdek zal de wegligging afnemen, vooral in bochten, en zal de remweg toenemen.
Voordat u uw banden kunt gaan controleren, moet u weten wat de ideale spanning is. Hiervoor moet u de bandenspanning vinden die door de fabrikant van uw auto wordt aanbevolen . U kunt deze informatie meestal vinden op het portierframe aan de bestuurderskant, in de tankklep, in het handschoenenkastje of in de handleiding van uw auto.