'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
Het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart wordt 'out of scope' genoemd. Dit wordt in Nederland toegestaan wanneer uitsluitend op eigen terrein wordt gereden, bijvoorbeeld voor tanken of het wassen van de auto. In andere landen wordt deze werkwijze echter niet toegestaan.
Ook zonder bestuurderskaart mag u in een vrachtauto met digitale tachograaf rijden. Wel moet u aan een aantal voorwaarden hebben voldaan. Zo moet u, wanneer uw bestuurderskaart is gestolen, binnen zeven dagen aangifte doen in uw woonplaats.
De bestuurderskaart niet bij zich hebben of vergeten zijn: €550. Vuile of beschadigde bestuurderskaart: €220. De kaart te vroeg uit de digitale tachograaf halen: €220. Bij verlies of diefstal van de bestuurderskaart geen politieverslag kunnen voorleggen: €220.
Vrijstelling code 95 vervallen
Uw rijbewijs met code 95 is sinds 1 december 2020 niet meer geldig als u geen nascholing heeft gedaan en geboren bent vóór 1 juli 1955. Heeft u code 95 nodig om beroepsmatig te rijden? Volg dan zo snel mogelijk de benodigde nascholing en vraag een nieuw rijbewijs aan.
Een van de internationale vrijstellingen geldt voor (combinaties van) voertuigen van niet meer dan 7,5 ton bestemd voor het transport van spullen die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft. Het voertuig mag alleen binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van de onderneming worden gebruikt.
Op de bestuurderskaart worden de rij- en rusttijden en overige gegevens van de bestuurder over een periode van ten minste 28 dagen opgeslagen. Na deze periode worden de gegevens van de eerste dag overschreven. Je moet de bestuurderskaart minimaal elke 28 dagen uitlezen en de gegevens op het bedrijf bewaren.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Werkgevers draaien op voor de kostenverhoging van de bestuurderskaarten, maar chauffeurs zonder vaste werkgever moeten hem gewoon zelf betalen.
Boetes voor het overschrijden van de rijtijden
Daarom zijn er aanzienlijke bedragen aan deze overtredingen verbonden: Niet navolgen van verplichte rusttijden tijdens de werkuren: €44 tot €2.200. Overschrijding van de wettelijk vastgelegde aantal dagelijkse rijuren: €132 tot €1.760.
In bestaande vrachtauto's kan achteraf een digitale tachograaf worden ingebouwd. De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro.
Tachografen zijn apparaten die in vrachtwagens zijn gemonteerd en die verschillende soorten data registreren en opslaan, waaronder rijafstand, snelheid en rijtijd. Een tachograaf registreert specifiek de rij- en rusttijden van beroepschauffeurs.
De inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport controleert de naleving van de rij- en rusttijden met behulp van een draagbare computer en een downloadkey. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan.
De voorwaarden voor het verkrijgen van een bestuurderskaart zijn: Je bent in het bezit van een in Nederland geldig rijbewijs B, C, D of E; Je woont minimaal 185 dagen per kalenderjaar in Nederland; Je bent nog niet in het bezit van een geldige bestuurderskaart.
Het apparaat werkt in combinatie met vier verschillende soorten tachograafkaarten: een bestuurderskaart, een bedrijfskaart, een werkplaatskaart en een controlekaart.
Wanneer rijbewijs C/C1? De houder van een rijbewijs C mag andere voertuigen dan die van de categorieën D of D1 besturen, met een maximale toegelaten massa van meer dan 7.500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste 8 passagiers, de bestuurder niet meegerekend.
Wat is het? Als u beroepschauffeur op een vrachtauto en/of bus wilt worden, moet u de code 95 (basiskwalificatie) halen. Nadat u bent geslaagd voor de examens en toetsen, laat u de code 95 op uw rijbewijs bijschrijven. Deze code is vijf jaar geldig.
Het chauffeursdiploma wordt pas geldig zodra de kandidaat het rijbewijs C of D heeft gehaald. Pas als de kandidaat het rijbewijs C of D heeft behaald, verkrijgt het chauffeursdiploma zijn levenslange geldigheid.
Wanneer code 95 op uw rijbewijs is verlopen, mag u niet beroepsmatig rijden. U kunt uw code 95 verlengen door 35 uur nascholing te volgen.
Ja, de Code 95 geldt voor iedere beroepschauffeur met rijbewijs C1, C, D1 en D. Er is geen uitzondering gemaakt voor beroepschauffeurs met eigen vervoer. Er wordt echter in heel specifieke gevallen wel uitstel verleend: Chauffeurs die af en toe privépersonen of goederen vervoeren.