Wat vaak als eerste gesignaleerd wordt in de klas is 'gedrag' en wanneer dit wordt ervaren als storend of als 'niet passend' tijdens de les of in interactie met leeftijdsgenootjes is dit 'ongewenst' gedrag. Wat hierbij vaak niet gezien wordt is de hulpvraag die getoond wordt door middel van het gedrag.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Gedrag kan storend zijn voor de omgeving, bijvoorbeeld ongehoorzaam, agressief of impulsief gedrag. Het kan ook zijn dat vooral de leerling zelf last heeft van zijn gedrag. Angstige en depressieve gedragingen vormen ook een probleem, alleen vallen die minder op.”
Toolbox ongewenst gedrag
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Het kan zich uiten in de vorm van seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten. Een werkgever dient beleid te voeren om ongewenst gedrag tegen te gaan.
Een leraar mag niet schreeuwen tegen een kind, en ook mag een leraar een kind niet slaan of uitschelden. Landen moeten elkaar helpen om te zorgen dat ieder kind naar school kan.
Wat vaak als eerste gesignaleerd wordt in de klas is 'gedrag' en wanneer dit wordt ervaren als storend of als 'niet passend' tijdens de les of in interactie met leeftijdsgenootjes is dit 'ongewenst' gedrag. Wat hierbij vaak niet gezien wordt is de hulpvraag die getoond wordt door middel van het gedrag.
Een geschorst kind mag tijdelijk geen lessen volgen en mag niet op school komen. Dit geldt ook voor leerlingen die zijn ingeschreven op scholen voor speciaal basisonderwijs. De school mag uw kind maximaal 1 week (5 schooldagen) schorsen.
Grensoverschrijdend gedrag kan zich manifesteren als fysieke, verbale of psychologische acties die iemands grenzen overschrijden zonder toestemming. Of het gedrag strafbaar is, is afhankelijk van een aantal punten. Verbaal geweld bestaat uit bedreigingen, beledigingen, schelden of intimiderend taalgebruik.
Vaak gaat het over een vorm van verbaal of fysiek geweld, pestgedrag, ongewenste seksuele handelingen, intimidatie, racisme of discriminatie.
Wat als afwijkend gedrag wordt ervaren, varieert door de tijd heen terwijl een maatschappij zich ontwikkelt. Wanneer afgeweken wordt van algemeen geaccepteerde regels en wetten spreekt men van ongewenst of grensoverschrijdend gedrag.
Als er niets aan gedaan wordt, blijft storend gedrag doorgaans escaleren, wat resulteert in negatieve gevolgen voor het individu en anderen. Voorbeelden hiervan zijn schreeuwen, vloeken, met armen of vuisten zwaaien, anderen verbaal beledigen en het weigeren van redelijke verzoeken om identificatie .
Een klacht over een school in het basisonderwijs, voortgezet of speciaal onderwijs dient u eerst in bij de leerkracht of docent van uw kind. Of bij de schoolleiding. U kunt ook terecht bij het schoolbestuur of de klachtencommissie van de school.
ongewenst gedrag verwijst naar gedrag dat de grenzen van acceptabel gedrag overschrijdt en schadelijk is voor anderen . Dit kan verschillende vormen aannemen, zoals intimidatie, discriminatie, pesten, agressie, geweld of seksuele intimidatie.
De schoolomgeving zelf kan ook een rol spelen bij ongewenst gedrag. Factoren zoals een gebrek aan structuur, onvoldoende ondersteuning voor leerlingen, en een negatieve schoolcultuur kunnen bijdragen aan gedragsproblemen. Scholen met een onveilige of ongeorganiseerde leeromgeving kunnen meer gedragsproblemen ervaren.
Op lastig gedrag van je kind kun je het beste reageren door rustig te blijven. Schreeuwen of harder praten helpt niet. Sla je kind nooit, ook niet als het jou slaat. Zeg duidelijk welk gedrag niet mag en leg uit waarom niet.
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Vormen van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie en geweld.
Acceptabel gedrag in de klas omvat een breed scala aan kwaliteiten, zoals respect, opletten, samenwerken met anderen, luisteren als anderen praten, niet voor je beurt praten en verantwoordelijkheid nemen voor jezelf .
Herhaaldelijk seksuele schuttingtaal gebruiken. Herhaaldelijk geluiden en tekeningen maken van seksueel contact. herhaaldelijk seksueel expliciete gesprekken voeren met anderen met een (groot) leeftijdsverschil.
Bij seksuele intimidatie gaat het om opmerkingen, gebaren en handelingen die seksueel getint zijn en die werknemers als ongewenst ervaren. Het kan gaan om verbaal en non-verbaal gedrag en om fysiek contact.
Bespreek iemands gedrag, niet zijn houding of eigenaardigheden. Beschrijf alleen concrete waarnemingen van en ervaringen met zijn gedrag. Plak hem geen label op, stop hem niet in een hokje. Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt.
Besluit van school sturen
Dan moet de school eerst naar uw verhaal luisteren en naar dat van de leraar of mentor. Ook moet de school met de Inspectie van het Onderwijs overleggen. Zijn de resultaten van uw kind onvoldoende?Dan mag de school uw kind alleen aan het einde van het schooljaar wegsturen.
De werkgever kan jou schorsen als hij denkt dat je je ernstig hebt misdragen. Hierbij kun je denken aan het plegen van fraude of diefstal op de werkvloer. Als de werkgever jou schorst, dan moet die maatregel wel in verhouding staan met waar hij jou van verdenkt.