Vanaf 2009 staat het omnium ook voor vrouwen op het programma. Het omnium bestaat uit zes onderdelen, te weten een vliegende ronde, scratch, achtervolging, puntenkoers, afvalkoers en tijdrit.
Het omnium is een klassement over vier onderdelen op één dag. De opzet van het omnium verandert regelmatig. Sinds 2017 beginnen renners met een scratch, gevolgd door de temporace, een afvalkoers en tot slot een puntenkoers. De renner die na de puntenkoers de meeste punten heeft verzameld, wint het omnium.
De puntenkoers is een discipline binnen het baanwielrennen. Hierbij rijden alle renners tegelijk op de baan in een wedstrijd met een vastgesteld totaal aantal ronden. Het totale aantal ronden dat gereden moet worden, is afhankelijk van de baanlengte.
Zomerbanen (in openlucht) hebben een lengte tussen 225 en 550 meter, winterbanen (overdekt) zijn doorgaans 250 meter lang, maar in het geval van een Olympische baan is de afstand altijd 250 meter en meestal overdekt.
Puntenkoers. In de puntenkoers rijden alle renners tegelijk op de baan in een wedstrijd met een vastgesteld totaal aantal ronden. De mannen rijden 40 kilometer (160 rondjes) en de vrouwen 25 kilometer (100 rondjes). Na elke tien ronden zijn punten te verdienen op de streep.
Elke derny heeft een 100 cc tweetaktmotor en is volledig automatisch gebouwd. Door meer gas te geven kan er traploos meer snelheid gemaakt worden. Verder is er de vaste pion, door deze vaste pion voelt de bestuurder de cadans van de wielrenner beter en kan hij bijsturen waar nodig.
Tijdens een baankoers wil een coureur zoveel mogelijk snelheid halen uit zijn fiets en geen moment verspillen. Het is dus aangewezen om te blijven trappen, vandaar de oplossing om het tandwiel direct te monteren op het wiel.
Ook heeft een baanfiets geen remmen en maar één vaste versnelling. Daarnaast is het een doortrapper, wat inhoudt dat je niet zomaar je benen stil kunt houden tijdens het fietsen, wat bij een gewone fiets wel kan.
De ontwerpers moesten zich uiteraard aan de regels van de UCI houden. Dat houdt ook in dat de fiets voor gewone consumenten te koop moet zijn. Dat is ie straks dan ook. Een frameset gaat bijna 10 mille kosten.
Wat wordt gedekt? Een omniumverzekering vergoedt alle schade aan je voertuig die het gevolg is van: Een ongeval, zelfs als je dat zelf veroorzaakt. De verzekering komt tussen voor de herstelling (onderdelen en werkuren) of de vervanging van je wagen.
Het konijn in kwestie deze keer: de fiets. De Britse baanfiets, de Lotus x Hope HB. T, is een haast futuristisch ruimteschip(je), dat een lieve duit kost. Naar verluidt zou hij namelijk, als je de prijs van alle unieke onderdelen bij elkaar optelt, zo'n 35.000 euro kosten.
In een keirinwedstrijd starten maximaal 9 (meestal 4 tot 6) renners achter een derny (gangmaakmotor), die gedurende enkele ronden zijn snelheid langzaam opvoert van ca. 25 km/h tot ca. 50 km/h, waarna hij de baan verlaat.
Koppelkoers (ook wel: 'Madison')
Een koppel bestaat uit twee renners die wisselen tussen “in koers” en “uit koers”. De renner uit koers rijdt bovenin de baan, of op het beton (de strook dat tegen het binnenterrein aan ligt)en wordt in koers door de koppelmaat getrokken.
De koppelkoers wordt gewonnen door het team dat de meeste ronde voorsprong heeft of de eindsprint weet te winnen. De eerste zes teams verdienen daarmee punten voor het algemeen klassement: 20, 12, 10, 8, 6 en 4. Tijdens een koppelkoers is er door 1 team extra punten te verdienen tijdens de 'gouden tussensprint'.
Houd tijdens het afdalen je binnenpedaal omhoog in de bochten. Zo voorkom je dat je pedaal het wegdek raakt. Houd tegelijkertijd druk op het buitenpedaal dat naar beneden staat. Je zult dus vaak de positie van je pedalen wisselen bij een opeenvolging van bochten naar links en naar rechts.
Zomerbanen (in de openlucht) hebben een lengte tussen 225 en 550 meter, winterbanen (overdekt) zijn doorgaans 250 meter lang (de minimumafstand om als olympische baan gekwalificeerd te worden). De helling in de bochten is ongeveer 33°, maar varieert afhankelijk van de bochtradius.
Het in goede conditie houden van een single speed is al net zo zen als het rijden erop. Zonder die derailleur, dunne ketting, meerdere bladen, kabels en bedieningshendels ziet je fiets er niet alleen veel strakker uit, er kan ook veel minder kapot.
Met deze gewichtsreductie is het nu mogelijk geworden om Kimera baanfietsen op te bouwen met een gewicht van 6,8 kg, het minimaal toegestane gewicht volgens de UCI regels.
Wat is keirin precies? Bij keirin beginnen de baanwielrenners (vaak 4, 5 of 6, maximaal 9) achter een motor (de derny), die het tempo opvoert van 25 kilometer per uur naar de 50 kilometer per uur. Dat gebeurt in 1,5 kilometer, waarna de renners nog 500 meter moeten sprinten.
Het omnium bestaat uit vijf wedstrijden in een vaste volgorde: de 200 meter tijdrit met vliegende start, de scratch, de individuele achtervolging, de puntenkoers en de 1 kilometer tijdrit. Wie aan het eind van deze vijf onderdelen de meeste punten verzameld heeft, mag zich tot winnaar kronen van het omnium.
Een scratch-race bestaat bij de mannen uit een gezamelijke race over 15 kilometer, en bij de vrouwen over 10 kilometer. Wie het eerst over de finish komt, is de winnaar, en veelal bestaat de tactiek eruit om een ronde voorsprong te pakken op het peloton.