'M' staat voor 'midden' en 'E' staat voor 'eind'. De cijfers erachter staan voor de groep van regulier onderwijs waarop dat niveau gemiddeld gehaald wordt door kinderen.
Leesniveau en de AVI-niveaus
Een boek met AVI-E6 betekent 'eind groep 6'. Oftewel, dat boek is bedoeld voor een kind dat op het niveau zit van groep 6 aan het einde van het leerjaar.
Op school wordt het technisch lezen van kinderen gemeten m.b.v. een AVI toets. Het systeem bestaat uit 12 niveaus, die zijn gekoppeld aan de leerjaren in het basisonderwijs. In het midden van groep 4 is het de bedoeling dat een kind AVI M4 beheerst en aan het einde van groep 4 is E4 het streefdoel.
De twaalf AVI-niveaus zijn: AVI-Start - M3 - E3 - M4 - E4 - M5 - E5 - M6- E6- M7 - E7 - AVI Plus. Het M3 niveau is het niveau wat halverwege groep 3 bereikt moet zijn.
Een AVI leesniveau duidt op de moeilijkheidsgraad van een tekst. Op elk moment tijdens de lagere schoolperiode leest een leerling op een bepaald AVI leesniveau. De 'M' staat voor 'midden van het schooljaar' de 'E' staat voor 'eind van het schooljaar'. Dus een gemiddelde leerling in eind groep 4 leest op het niveau E4.
E3: gemiddeld niveau eind eerste leerjaar.
Dit zijn de AVI-niveaus voor lezen in groep 5: AVI E4, het niveau eind groep 4: begin schooljaar tot kerst. AVI M5, het niveau midden groep 5: kerst- tot zomervakantie. AVI E5, het niveau eind groep 5: rond de zomervakantie.
Kinderboeken met leesniveau AVI E7 van de Pinkeltje serie.
Het hoogste AVI-niveau is Plus. Dat is het niveau van kinderen die snel en zonder fouten een lastige tekst kunnen lezen. Tussen AVI-Start en AVI-Plus liggen 10 AVI-niveaus: M3, E3, M4, E4, M5, E5, M6, E6, M7 en E7. 'M' betekent 'midden' en 'E' betekent 'eind'.
Bijvoorbeeld M5: dat betekent midden groep 5 niveau. Je leest dan net zo snel en moeilijk als veel kinderen halverwege groep 5.
Voor jaargroep 3 bijvoorbeeld bestaat AVI-M3 en AVI- E3. Boeken met niveau M3 zijn boeken die een gemiddeld kind ongeveer op de helft van groep 3 kan lezen. Boeken met niveau E3 zijn boeken die een gemiddeld kind ongeveer aan het eind van groep 3 kan lezen.
In groep 4 verbeteren kinderen hun technische leesvaardigheid (verklanken van woorden en zinnen). Halverwege groep 4 heeft een leerling gemiddeld AVI-niveau M4 en aan het einde van groep 4 AVI-niveau E4.
Moeilijkheid. Voor N1- en N2-lezers is Harry Potter en de steen der wijzen allereerst een spannend verhaal over vriendschap en moed. Zij willen weten of het Harry en zijn vrienden lukt de steen der wijzen uit verkeerde handen te houden.
Eind groep 3 begint jouw kind al echt te lezen. Om dit goed te ondersteunen zijn kinderboeken met leesniveau AVI E3 een prima ondersteuning. De verhalen spreken jouw kind echt aan en het taalgebruik is precies op het juiste leesniveau afgestemd.
De tovenaar heeft een houten been. Hoe komt dat? AVI-E5.
De boeken van Pinkeltje zijn heel leuk om voor te lezen aan kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 8 jaar. Kinderen beleven de avonturen van Pinkeltje mee en willen liever nog een verhaaltje! Er zit veel fantasie in de de opbouw van de zinnen is goed, maar niet te moeilijk te begrijpen.
In 1958 kwam het boek Pinkeltje ontmoet Wolkewietje uit. Dat boek was bedoeld als overgang naar een nieuwe serie met Wolkewietje in de hoofdrol. In het boek gaat Pinkeltje terug naar Nederland, waar hij vaststelt dat al zijn vrienden heel wat ouder geworden zijn. Pinkeltje zal niet meer in Het grote huis wonen.
Pinkeltje is een kinderboekenreeks van de Nederlandse schrijver Dick Laan met in de hoofdrol het gelijknamige personage. Het eerste boek, De avonturen van Pinkeltje, verscheen in 1939. Dick Laan schreef in totaal 29 boeken, waarvan er vier pas verschenen na de dood van Laan in 1973. Voor jong en oud!
Dan weet je dat het niveau is dat de meeste kinderen bereiken aan het eind van groep 5. De AVI niveaus lopen door tot aan het eind van groep 7. Daarna volgt nog niveau AVI plus, en dan is je kind 'AVI uit', en kan het in principe alles lezen.
De AVI-toets brengt de ontwikkeling en vaardigheid van kinderen in kaart op het gebied van technisch lezen van een tekst. 'Bij technisch lezen gaat er vooral om dat kinderen de geschreven tekst correct en vlot uitspreken en bij begrijpend lezen gaat het om het begrijpen van de tekst.