Muziek of toonkunst is de kunstzinnige schikking en combinatie van de klanken van muziekinstrumenten en de menselijke stem om schoonheid van vorm dan wel uitdrukking van emotie te bereiken. Het woord 'muziek' is afgeleid van het Griekse μουσική (mousikè), 'kunst van de Muzen'.
Meer effecten van muziek
– Kinderen kunnen hun emoties erin kwijt en muziek en helpt ze met hun gevoelens om te gaan. Liedjes bieden troost, rust of maken blij. – Muziek bevordert de concentratie van kinderen en het samenwerken. – Kinderen krijgen voldoening als ze zien dat anderen genieten van hun 'optreden'.
Muziek stimuleert de emotionele en cognitieve ontwikkeling. Muziek brengt emoties teweeg en kan mensen met elkaar verbinden. Hierdoor is het een uitstekend hulpmiddel om contact te maken met kinderen en jongeren met autisme.
Muziek prikkelt bijvoorbeeld de motorische gebieden, die zorgen voor die onbedwingbare neiging om te dansen. De motorische gebieden in onze hersenen worden geprikkeld door muziek. Ook hersengebieden die met emotie te maken hebben, worden door muziek geactiveerd. Niet zo gek dus dat een muziekstuk je zo kan raken.
Als je naar muziek luistert maakt je lichaam dopamine aan in de hersens. Dat een stofje dat bijvoorbeeld ook vrijkomt wanneer je seks hebt of drugs gebruikt. De proefpersonen op wie de test gedaan werd, kozen nummers uit waar ze kippenvel van zouden krijgen.
Muziek werkt opwekkend, ontspannend of troostend. Veel van mijn herinneringen koppel ik aan muziek. Zodra ik een bepaald nummer hoor komt de herinnering weer tot leven. We weten als geen ander dat muziek verbindt, net als eten dat doet.
Eigenschappen die worden toegeschreven aan mensen met een voorkeur voor dancemuziek zijn extravert, creatief en assertief. Liefhebbers van klassieke muziek zijn introvert maar ook tevreden met zichzelf en de wereld om zich heen. Ze zijn creatief, goed opgeleid en hebben zelfvertrouwen.
Zo is bekend dat snelle muziek en tempo een vrolijk gevoel geeft en langzame liedjes eerder rustig of verdrietig. Ook het volume waarop muziek gedraaid wordt speelt een rol. Muziek is een uitstekend instrument om een groep mensen op één lijn te krijgen, muziek verbindt mensen.
Luister je naar snelle muziek, dan stijgt je bloeddruk. Luister je naar trage muziek, dan krijg je het tegenovergestelde effect. Klassieke muziek zorgt niet alleen voor een lage bloeddruk, maar ook voor een tragere hartslag.
Op het moment dat een nummer je kippenvel geeft of ontroert, gebeurt er iets in je hoofd. Een bepaald deel van je zenuwstelsel wordt aangesproken en tegelijkertijd ook het 'beloningssysteem' van je hersenen. In je hersenen wordt dopamine, een gelukshormoon, aangemaakt.
De emotie die u bij bepaalde muziek ervaart, heeft niet alleen met uzelf, maar ook met de muziek te maken. Zo is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat mensen bij snelle tempo's en muziek in major vrolijker worden. Langzame liedjes of muziek in minor maken eerder verdrietig.
De muziekweg bij het luisteren naar muziek. De weg die muziekgeluid in de hersenen volgt, gaat via hersenstofjes en neuronenbanen naar verschillende hersengebiedjes. Ieder hersengebiedje heeft een eigen functie en bepaalt mede hoe muziek wordt waargenomen.
Door te zingen kun je goed ontspannen en van zingen krijg je meer energie! Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat muziek een unieke bijdrage levert aan de emotionele ontwikkeling van het brein en dat heeft een positief effect op ons sociale inlevingsvermogen. Zingen zou ook het concentratievermogen vergroten.
Muziekonderwijs draagt bij aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Muziek kan troosten, afleiden, rust geven en vrolijk maken. Muziek maken is ook een sociaal gebeuren, omdat je het vaak met elkaar doet. Zelf een instrument leren bespelen maakt kinderen zelfverzekerder.
Muziek maken stimuleert de neuronen waardoor betere onderlinge verbindingen ontstaan. Zelf muziek maken heeft nog meer positieve effecten op je kind. De emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd. Zoals het leren over gevoelens, samenwerken en het ontwikkelen van creativiteit.
Volgens Asrami staat er niets expliciet in de Koran over muziek, ook niet tijdens de ramadan. Wel zijn er theologische bronnen die ingaan op muziek in het algemeen. "Zo zijn er bronnen die aangeven dat naar de trommel luisteren oké is.'' Deze teksten bieden volgens haar ruimte voor interpretatie.
Op de vraag of je beter studeert met een deuntje op de achtergrond, bestaat daarom geen kant-en-klaar antwoord. Het ligt aan de wisselwerking tussen de muzieksoort, studietaak en persoonlijkheid. Die conclusie zie je tegenwoordig steeds vaker, volgens klinisch neuropsycholoog Artur Jaschke.
Er is veel onderzoek gedaan naar wat muziek daadwerkelijk met ons doet. Er zijn onderzoekers die beweren dat naar muziek luisteren de stemming verbetert maar tegelijkertijd ervoor zorgt dat de concentratie vermindert. Andere onderzoekers zeggen juist dat muziek helpt om taken sneller en creatiever af te ronden.
Studenten hebben meer kans op betere prestaties als ze tijdens het studeren naar de juiste muziek luisteren. De muziek die opstaat terwijl je aan het studeren bent, kan effect hebben op je cijfer. Dat blijkt uit onderzoek van klinisch psycholoog Dr Emma Gray in opdracht van Spotify.
Muziek maken is door de tijd heen geëvolueerd door te experimenteren met diverse natuurlijke materialen en muzikaal inzicht en ideeën. Hierbij werden wij als mensen ons steeds meer en meer bewust van klanken en taal die wij konden voortbrengen in de vorm van muziek.
Inmiddels luisteren maandelijks wereldwijd zo'n 345 miljoen mensen naar muziek of podcasts via de streamingdienst. Het aantal mensen met een betaald abonnement is inmiddels naar 155 miljoen gegroeid.
Natuurlijk is muzieksmaak aangeleerd door alle invloeden en de sociaal culturele sfeer waarin een jong adolescent zich bevindt. Sommige mensen hebben de neiging om naar complexe muziek te luisteren terwijl anderen dat niet leuk vinden. Dit zou een aangeboren aanleg kunnen zijn.