Soms zijn problemen niet eenduidig te herleiden tot bijvoorbeeld 'autisme', 'opvoedingsproblemen', 'leerproblemen' of 'ADHD'. Er is dan sprake van meervoudige problematiek. Het gaat bijvoorbeeld om een combinatie van individuele kwetsbaarheden en bepaalde interactiepatronen en betekenisverlening in het gezin.
Multiproblematiek: wat is het? We spreken van multiproblematiek wanneer er tegelijkertijd problemen spelen op verschillende leefgebieden. Maar ook kunnen er zich op hetzelfde moment problemen voordoen bij meerdere gezinsleden op uiteenlopende leefgebieden.
Interventies. Interventies die veel werkzame factoren voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen bevatten, zijn Intensieve Pedagogische Thuishulp (IPT), het wraparound care-model, waarbij de zorg een cirkel vormt waarbinnen het gezin centraal staat, en de inzet van gezinscoaching.
Een veelgebruikte definitie van multiprobleemgezinnen is die van Baartman: 'een multiprobleemgezin is een gezin van minimaal één ouder en één kind dat langdurig kampt met een combinatie van sociaal-economische en psychosociale problemen'.
Bij complexe problemen verloopt het hulpverleningsproces vaak niet lineair maar cyclisch. Er zijn meerdere problemen op verschillende terreinen. Iemand heeft bijvoorbeeld zowel schulden als een verslaving. Door de samenloop van problemen is het voor hem moeilijk te bepalen tot wie hij zich (als eerste) moet wenden.
De psycholoog of psychiater helpt je verder. Als je een aantal aandoeningen tegelijk hebt, spreken we van complexe psychische problemen. Dan is de Basis Geestelijke Gezondheidszorg (Basis GGZ) meestal niet voldoende om deze het hoofd te kunnen bieden. Een psycholoog of psychiater kan je verder helpen.
Complexe casuïstiek betekent veelal samenwerken met aanpalende sectoren. Bij veel best practices kwam het initiatief vanuit het sociaal domein. Er kan dus veel geleerd worden van andere sectoren. 'Begin gewoon en stuur na verloop bij'; het meest gehoorde advies tijdens de interviews.
Hulp bij problemen en indienen klacht
U kunt hulp krijgen van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). De vertrouwenspersonen van het AKJ ondersteunen cliënten bij het verwoorden, indienen en afhandelen van klachten over jeugdhulp.
Het gezinsplan is een hulpmiddel bij hulpverlening aan gezinnen waarbij meerdere instanties betrokken zijn. Uitgangspunt is dat alle hulp- en dienstverleners samen met gezinsleden en mensen uit het netwerk van het gezin werken aan één plan. In het gezinsplan staan de voor het gezin belangrijkste doelen.
Interventie betekent letterlijk: tussenkomst. De leerkracht grijpt in, met als doel het gedrag van de leerling of de omstandigheden te beïnvloeden. De interventie kan gericht zijn op het sociale gedrag, het cognitieve gebied of de motivatie. Een interventie kan op school-, klas- of kindniveau worden ingezet.
Definitie multiproblematiek
Je spreekt van multiproblematiek als zich in een gezin bij een of meerdere gezinsleden op verschillende leefgebieden uiteenlopende problemen voordoen. Bijvoorbeeld school, vrije tijd, werk, financiën, wonen etc.
Om te voorkomen dat zij langs elkaar heen werken, wordt één gezamenlijk plan gemaakt. In het plan staat: Wat gaat er al goed. Welke problemen zijn er en welke zijn het belangrijkst.
Bij 1 Gezin 1 Plan werken hulpverleners samen met jou in een team, onder leiding van een regisseur. Er worden doelen gesteld en afspraken gemaakt. Hierbij zijn jouw wensen en mogelijkheden het belangrijkste onderdeel. 1 Gezin 1 Plan is een plan met daarin afspraken over alle hulp die jij en jouw gezin krijgen.
Een gezamenlijk gezinsplan zorgt voor samenhang en structuur en stuurt het benodigde veranderingsproces in het gezin. Het plan is integraal; het omvat de verschillende domeinen waar het gezin problemen heeft. Hierdoor worden de problemen in samenhang bezien en aangepakt.
Je bent echter wel verplicht om hieraan mee te werken. Als je dit niet doet, kan de gezinsvoogd van Jeugdzorg een brief sturen met een aanwijzing die jou verplicht om mee te werken. Indien de zorgen zeer ernstig zijn, kan een kind door de rechter uit huis geplaatst worden.
Klacht indienen jeugdhulp
U stuurt uw klacht naar de klachtencommissie van de jeugdhulpinstelling. Een vertrouwenspersoon kan u hierbij helpen. Neem hiervoor contact op met het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). De vertrouwenspersoon gaat ook mee naar gesprekken als u dit wilt.
Het verzoek tot opheffing van de ondertoezichtstelling kan worden gedaan door Bureau Jeugdzorg, door de met het gezag belaste ouder en door een minderjarige die twaalf jaar of ouder is.
In veel gevallen wordt in een casus een probleemsituatie, een dilemma, beschreven. Soms sta je voor een dilemma (klemsituatie) en moet je een keuze maken, bijvoorbeeld: moet je een proefwerk leren of uitgaan?, moet je je wel aan de afspraak “vanavond 12 uur thuis” houden of is een uurtje later nou ook weer niet zo erg?
Bij een casusbeschrijving worden één of meerdere casussen uit de praktijk beschreven die de lezer meeneemt in het proces van diagnostiek en behandeling en laat zien, door het beschrijven van het klinisch redeneren, welke overwegingen de behandelaar had en waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn tijdens dit proces.
Delictgedrag is grensoverschrijdend gedrag dat maatschappelijk onaanvaardbaar is waarbij in strijd wordt gehandeld met wet- en regelgeving. Forensische psychiatrie is erop gericht delictgedrag tot een maatschappelijk aanvaardbaar niveau te reduceren.
11 februari 2019 – Patiënten met een mix van geestelijke en fysieke aandoeningen vormen een 'complex' probleem in de zorg. Zogenaamde 'multimorbiditeit' maakt een heldere diagnosestelling ontzettend lastig. 'Complexe' patiënten, soms suïcidaal, hebben meestal een enorm dossier.
Hoogspecialistische zorg is bestemd voor patiënten met complexe ernstige, en/of zeldzame psychische aandoeningen voor wie basis of specialistische diagnostiek en/of behandeling in de ggz onvoldoende resultaat heeft geboden of naar verwachting zal bieden.
Families First is bedoeld voor gezinnen in een acute crisissituatie die dusdanig ernstig is dat de uithuisplaatsing van een of meer kinderen in het gezin dreigt.
Voorbeelden van beschermende factoren die bijdragen aan versterking van de eigen kracht van jeugdigen zijn: • sociale binding van de jeugdige; • kansen voor betrokkenheid (en participatie) binnen het gezin, in de wijk en op school; • steun van belangrijke volwassenen in de omgeving; • beschikking hebben/krijgen over ...