Vrachtwagens met Euro 6-motoren worden vaker dan trucks met een minder schone motorconfiguratie ingezet bij de langere beladen ritten. In 2022 was de gemiddelde rit met lading door deze voertuigen 97 kilometer lang. Voertuigen met minder zuinige motoren (tot en met Euro 2) reden gemiddeld 44 kilometer per rit.
Euro 6 motoren: minder milieuvervuilend
Vergeleken met Euro 1 klasse motoren stoten Euro 6 motoren maar liefst 97% minder stikstof uit. Bovendien zijn deze motoren ook milieuvriendelijker dan de Euro 5 klasse. Hierbij is de uitstoot van stikstof teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer.
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Op het gebied van NOx doet met name de moderne Euro 6 diesel het erg goed en kan hij zich zonder meer meten met benzineauto's. Fijnstof zijn kleine deeltjes, veelal roet, maar ook remstof, die schadelijk zijn voor de gezondheid en de luchtkwaliteit in bijvoorbeeld steden negatief beïnvloeden.
De Euro 6-eisen zijn strenger dan de eerdere Euro 5-eisen. Zo meet Euro 6 niet alleen de hoeveelheid deeltjes, maar ook de grootte en de aantallen van die deeltjes. In vergelijking met Euro 5 is de uitstoot van stikstofoxiden (NOX) met 80% teruggebracht en de uitstoot van roetdeeltjes (PM) met 50%.
De Euro 6-norm legt een verdere, aanzienlijke verlaging op van de NOx-uitstoot van dieselmotoren (een reductie van 67% ten opzichte van Euro 5 ) en stelt vergelijkbare normen vast voor benzine- en dieselmotoren.
In 2025 zal de vrije toegang beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6. Euro 5-diesels moet een retributie betalen.
Euro 6-motoren zijn dieselmotoren en zijn een veel kosteneffectievere manier van rijden . Het kost u meer om uw tanks te vullen dan bij een benzinemotor, maar u bespaart uzelf op de lange termijn geld als het gaat om het maken van kilometers met uw voertuig.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Worden Euro 6-diesels verboden? Momenteel hangt dit grotendeels af van lokale en stedelijke autoriteiten. Na een uitspraak van Europese rechters in december 2018 kunnen autoriteiten de "schonere" Euro 6-dieselvoertuigen verbieden hun steden binnen te komen, waaronder Madrid, Parijs en Brussel .
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Wie nu een nieuwe bedrijfswagen op benzine of diesel koopt, koopt dus een Euro-6. Daarmee mag je tot 1 januari 2028 in zero-emissiezones rijden. Vanaf 1 januari 2028 zijn alleen emissieloze auto's (elektrisch, waterstof) nog toegestaan in de zero-emissiezones.
AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen het voertuig uitstoot. Denk hierbij aan fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).
Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik. Een elektrische auto past bij verschillende profielen, maar vereisen voldoende laadmogelijkheden.
Wat we weten is dat in juni 2022 in het Europees Parlement een wet is aangenomen die ervoor moet zorgen dat vanaf 2035 geen enkel nieuw wegvoertuig nog CO2 uitstoot. In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Emissiegerelateerde kosten – Als u in een auto rijdt die voldoet aan de Euro 6-normen , hoeft u niet de hoge kosten te betalen wanneer u Clean Air Zones of Ultra-Low Emission Zones binnenrijdt, zoals u zou doen wanneer u in een niet-conform voertuig rijdt . Daarom kan een schonere auto u veel geld besparen!
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een emissiestandaard voor voertuigen is vastgesteld. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.
Benzine- of elektrische auto's: het beste voor stadsverkeer
Nieuwere dieselmotoren, die voldoen aan de Euro 6-norm, zouden in eerste instantie vrijgesteld moeten worden van de heffingen voor schone luchtzones omdat ze minder vervuilend zijn. Toch zijn ze nog steeds niet de beste stadsauto's.
Binnen de meest recente norm, Euro 6, wordt er ook onderscheid gemaakt tussen de manier van testen. Voertuigen kunnen daardoor vallen binnen categorie Euro 6b , 6c of 6d. 6b: de Euro 6b-norm wordt vastgesteld met een verouderde NEDC-test, een test die werd afgenomen puur gebaseerd op theoretische informatie.
Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.