Een marketingstrategie is de langetermijnplanning van bedrijfsdoelen die de onderneming wil bereiken. Om deze te bereiken is het belangrijk de juiste aanpak te kiezen om de reputatie van producten en diensten te verstevigen of de verkoop in de markt te verhogen.
Volgens de generieke concurrentiestrategie van Porter zijn er de volgende drie manieren om je als onderneming te onderscheiden van concurrenten; middels differentiatie, kostenleiderschap of een focusstrategie.
Een marketingstrategie bepalen
Probeer je doelen zo duidelijk en meetbaar mogelijk te maken door ze bijvoorbeeld op de SMART manier op te stellen, SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je meetbaar hebt wat je doelen zijn kan je daarop je marketingstrategie aanpassen.
Alles wat je doet om aan de wensen van de klant te voldoen, noem je marketing. Bij marketing gebruik je de 6 P's; product, prijs, presentatie, promotie, personeel en plaats. Deze worden ook de marketingmix genoemd.
De marketingstrategie is de door je merk gekozen koers van de organisatie. Het gaat om het behalen van de lange- en korte termijn doelstellingen van de organisatie waarbij rekening wordt gehouden met de organisatie zelf als wel de (veranderende) markt.
Het belang van een marketingstrategie ligt in het bieden van een duidelijke richting voor je bedrijf. Zonder een strategie loop je het risico om marketingmiddelen te verspillen aan tactieken die misschien niet goed zijn afgestemd op je bedrijfsdoelen.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
Er zijn negen belangrijke stappen nodig om een goed doordacht, strategisch marketingplan te ontwikkelen: stel uw marketingdoelen vast, voer een marketingaudit uit, voer marktonderzoek uit, analyseer het onderzoek, identificeer uw doelgroep, bepaal een budget, ontwikkel specifieke marketingstrategieën, ontwikkel een implementatieschema voor ...
Hierin beschrijf je hoe je inspeelt op je markt en hoe je je omzetdoelstellingen gaat behalen. In dit plan beschrijf je de doelgroep (de markt) en de behoefte van je potentiële klant. Daarnaast schrijf je hoe je deze doelgroep gaat bereiken en hoe je in hun behoefte gaat voorzien met jouw product of dienst.
Marketing was vroeger gecentreerd rond traditionele marketingtechnieken , waaronder televisie, radio, post en mond-tot-mondreclame. Hoewel traditionele marketing nog steeds gangbaar is, stelt digitale marketing bedrijven nu in staat om zich bezig te houden met nieuwsbrief-, sociale media-, affiliate- en contentmarketingstrategieën.
De vier P's van marketing (product, prijs, plaats en promotie) worden ook wel de marketingmix genoemd.
Marketingstrategen zijn verantwoordelijk voor het onderzoeken, ontwikkelen en communiceren van strategische marketingplannen om de doelstellingen van het bedrijf te realiseren.
Het verwijst naar een aantal praktijken die een bedrijf in staat stellen om zijn inputs beter te benutten door bijvoorbeeld defecten in producten te verminderen of sneller betere producten te ontwikkelen . Strategische positionering daarentegen betekent het uitvoeren van andere activiteiten dan rivalen of het uitvoeren van soortgelijke activiteiten op verschillende manieren.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Een strategisch plan is het eindresultaat van het strategische planningsproces. Het is een hulpmiddel dat wordt gebruikt om de doelen van je organisatie te definiëren en welke acties je zult ondernemen om ze te bereiken.
Een marketingstrategie is een plan waarin wordt beschreven hoe meer mensen kunnen worden bereikt. Een marketingstrategie beschrijft onder andere je doel, je waardepropositie, je touchpoints, je doelgroep en de middelen om je doelgroep te bereiken.
De vier primaire elementen van een marketingmix zijn product, prijs, plaatsing en promotie. Dit raamwerk is bedoeld om een uitgebreid plan te creëren om een product of dienst te onderscheiden van concurrenten die waarde creëren voor de klant . Vaak zijn deze elementen afhankelijk van elkaar.
Marketingbudget bepalen doe je zo
Uit een onderzoek van Gartner bleek dat bedrijven ongeveer 10,4% van hun omzet uitgeven aan marketing. Dit is inclusief salarissen voor marketeers, budget voor campagnes en alle benodigde marketingmaterialen. Binnen deze 10,4% vallen ook de kosten die men maakt voor online marketing.
Strategische marketing(-strategie) houdt zich bezig met de vraag op welke wijze toegevoegde waarde in de markt kan worden geleverd gericht op het realiseren van duurzaam concurrentievoordeel en betreft de vraag welke posities de organisatie op welke markten met welke middelen op welke tijdstippen op langere termijn wil ...