Een automaat rijden is veiliger Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Ook in de file, en dat zonder kramp in je benen. Rijden in een auto met een automatische versnellingsbak draagt zo zonder meer bij aan de verkeersveiligheid. Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg.
Iedereen die begint met autorijden, leert dit in een handgeschakelde lesauto. Na het behalen van je rijbewijs kan je ervoor kiezen om te rijden in een automaat. Dit heeft verschillende voordelen. Zo vinden veel mensen die in een automaat rijden deze makkelijker te bedienen.
Voor wie autorijden geen hobby is, is het vaak prettiger om automaat te rijden. De automaat schakelt rustig en op het beste moment, zo wordt de motor minder belast, daardoor rijdt een automaat ook zuiniger.
Zo rijdt het heel ontspannen omdat je tijdens het rijden zelf niet meer op- en terug hoeft te schakelen, dit is vooral heel prettig als je vaak in de file staat. Daarnaast begint een automaat vanzelf te rijden wanneer je de rem loslaat, waardoor je geen last meer hebt van de hellingproef en de motor niet kan afslaan.
Rijden met een automaat is zeer gemakkelijk en comfortabel, omdat je niet handmatig hoeft te schakelen. De bestuurder kan zich dus concentreren op de weg zonder zich zorgen te maken over de versnellingspook. Dit staat garant voor rustiger en veiliger rijden.
Een standaardautomaat heeft een vloeistofkoppeling waar een turbine(pomp) vloeistof tegen een andere turbine pompt, waardoor deze gaat draaien. Daarbij treedt energieverlies op wat leidt tot een hoger verbruik.
De afstandsringen tussen de tandwielen kunnen versleten zijn. Hierdoor ontstaat zijdelingse speling. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak. Te veel olie in uw automaat kan storingen veroorzaken, schuimen en zorgen voor vloeistof verlies.
Om de auto te starten moet je het rempedaal ingedrukt houden en de pook of bedieningshendel van Park naar Drive zetten. Een automaat remt minder snel dan een schakelauto. Begin daarom iets eerder met remmen dan je in een schakelauto zou doen. Als de automaat in Drive staat, blijft deze nooit uit zichzelf stilstaan.
Wanneer je met een automaat gaat rijden in de sneeuw, kun je het start/stop systeem gewoon actief laten.De motor zal alleen uitgeschakeld worden, wanneer dit verantwoord is. Dit motor management is eigenlijk een smart system dat erop let, wanneer je onderweg bent, of het veilig is om de motor uit te schakelen of niet.
Hellingproef met een automaat
Als je de rem loslaat in een automaat, gaat de auto namelijk vanzelf rollen. Ook op een helling. Je hoeft dan simpelweg gas bij te geven en weg te rijden. Let altijd wel op of je veilig kunt wegrijden.
Wat is de levensduur van een automatische transmissie? Zonder service en onderhoud kunnen sommige transmissies al binnen 150.000 km defect raken. Als u ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, kan uw transmissie binnen tien jaar uitvallen. Met zorg en service kunnen transmissies 500.000 km of meer mee gaan.
Gekeken naar de toekomst en de duurzaamheid is een automaat-rijbewijs een logische stap. Zo moeten alle nieuwe personenauto's die vanaf 2030 op de markt komen elektrisch zijn. Daarbij kies je bij een automaat-rijbewijs in de meeste gevallen voor de duurzame keuze, omdat de meeste automaten elektrische auto's zijn.
Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT's is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept.
Een automaat is in veel gevallen duurder dan een handgeschakelde bedrijfswagen. Dit heeft onder andere te maken met het gewicht dat vaak hoger is dan de handgeschakelde variant. Hierdoor zijn ze ook iets duurder in de wegenbelasting.
Een automaatrijbewijs is volgens Alvares vaak ook een stuk voordeliger. "Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen. Als je dat overslaat, kun je veel sneller en dus goedkoper je rijbewijs halen."
Onderhoud. Waar wel vaak rekening mee gehouden moet worden is het onderhoud van een automaat. Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Schakelen is een lastige handeling tijdens het autorijden, aangezien je snel moet kunnen reageren en goed vooruit moet plannen. Dit combineren in het verkeer kan voor sommige mensen net te moeilijk zijn. Over het algemeen kunnen de meeste mensen het leren tijdens rijlessen.
Het is niet wettelijk verplicht om de handrem te gebruiken bij het parkeren van een automaat, maar bij schade kun je moeilijkheden krijgen met de verzekeringsmaatschappij. Zo verplichten verzekeraars in Duitsland bestuurders van bedrijfswagens om bij automaten de handrem te gebruiken bij het parkeren.