Onder leestechniek verstaan we alle technieken die leerlingen nodig hebben om tekens om te kunnen zetten tot klanken en om deze klanken te kunnen vertalen tot woorden, zinnen en teksten die ze kunnen begrijpen. Op de basisschool wordt veel aandacht besteed aan het leren lezen.
Skimmen en scannen zijn leestechnieken die snelle oogbewegingen en trefwoorden gebruiken om snel door tekst te bewegen voor iets andere doeleinden. Skimmen is snel lezen om een algemeen overzicht van het materiaal te krijgen. Scannen is snel lezen om specifieke feiten te vinden.
Technisch lezen is het koppelen van letters aan klanken. In de eerste plaats gaat het om het leren en herkennen van letters. Dan komt het lezen van woorden en tenslotte van zinnen.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Deze consistente activiteit helpt om neurale paden gezond te houden, wat cognitieve achteruitgang kan voorkomen naarmate u ouder wordt. Hoe meer u leest, hoe meer neurale activiteit er in uw hersenen plaatsvindt . Dit leidt tot meer neurale productiviteit en versterkt tegelijkertijd de verschillende paden in uw hersenen.
Hoewel er geen strikte regel is voor hoelang je elke dag moet lezen, wordt over het algemeen aanbevolen om minstens 20-30 minuten per dag te lezen. Dit kan gemakkelijk worden ingepast in je dagelijkse routine, bijvoorbeeld voor het slapengaan, tijdens je lunchpauze of in het openbaar vervoer.
Met Blink Lezen bied je lezen volledig geïntegreerd en thematisch aan in groep 4 tot en met 8. Technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen worden gecombineerd. Blink maakt leerlingen nieuwsgierig met boeiende verhalen en afwisselende opdrachten.
Technisch lezen is een strategie die u kunt gebruiken om in korte tijd een grote hoeveelheid informatie te verkrijgen uit tekstboeken, vakbladen en andere technische materialen . Bij het gebruik van technisch lezen stelt u uzelf de vragen die de auteur probeert te stellen en leest u vervolgens om ze te beantwoorden.
Leeslink biedt de mogelijkheid om twee lessen begrijpend lezen te geven in een week. In beide lessen staat dezelfde tekst centraal. In de eerste les (45 min.) wordt het tekstgerichte lesdoel behandeld en wordt een strategie als hulpmiddel geboden om tot dieper tekstbegrip te komen.
Leerhouding is in deze context niet een synoniem van taak/werkhouding, maar het is duidelijk meer. Het is de mate waarin mensen open staan om te leren en heeft dus naast de reeds genoemde taak/werkhouding ook alles te maken met het zelfbeeld en het optimaal gebruik kunnen maken van de aanwezige cognitieve vermogens.
De Reading Method, soms ook wel de Reading Approach genoemd, is een verouderde manier om Engels te onderwijzen, voornamelijk als een extra taal. De theorie achter de methode was dat studenten de basis van Engels konden oppikken door simpelweg woorden en grammaticale patronen uit geschreven tekst te leren begrijpen .
SQ3R is een methode voor leesbegrip die zijn naam dankt aan de vijf stappen: enquête, vraag, lezen, reciteren en herhalen .
Oefen het snel lezen van teksten : je kunt jezelf timen. Geef jezelf bijvoorbeeld 3 minuten om 300 woorden te lezen, geef jezelf dan 2 minuten om 300 woorden te lezen en probeer het dan in 1 minuut. Je kunt dit idee eerst met dezelfde tekst herhalen, maar probeer het dan met andere teksten als je er beter in wordt. Bevries niet.
De vier belangrijkste leestechnieken - skimmen, scannen, intensief lezen en uitgebreid lezen - kunnen uw leesvaardigheden aanzienlijk verbeteren, waardoor u informatie effectiever kunt absorberen en analyseren. Lezen is de hoeksteen van alle studietechnieken.
Intensief lezen houdt in dat je een tekst (of een deel ervan) grondig leest. Je neemt dus elk woord in je op en neemt er echt de tijd voor om de informatie tot je te nemen. Je zorgt ervoor dat je de tekst goed snapt en, waar nodig, aan anderen of in een verslag uitgebreid kunt vertellen wat je hebt gelezen.
Als je elke dag minstens 10 minuten leest, vergroot je je leesvaardigheid. Je zult al snel merken dat je sneller en beter gaat lezen. Ook leer je steeds meer nieuwe woorden kennen. Doordat je veel leest, doe je veel (nieuwe) informatie op.
De aanbevolen leestijd per dag is zeer relatief, omdat deze sterk verschilt van persoon tot persoon, afhankelijk van wat we lezen, met welk doel, etc. Uit talloze onderzoeken is echter gebleken dat 15-30 minuten de minimale tijd is die we per dag aan lezen moeten besteden.
Volgens neurowetenschapper Kristen Willeumier zou iedereen elke dag minimaal een kwartiertje moeten lezen. Lezen zorgt er namelijk voor dat je hersenen scherp blijven, je een beter geheugen krijgt en cognitieve achterstand kan vertragen. “Wanneer het brein leert, vormt het cognitieve kaarten”, legt Kristen uit.
52 boeken per jaar betekent elke week één boek. Dit komt neer op ongeveer 40 pagina's per dag, rekening houdend met een gemiddeld boek van 250-300 pagina's. Dus, slechts een half uur per dag lezen is voldoende om dit doel te bereiken.