Het leersteundecreet gaat voor kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen, dat werkbaar blijft voor de leraar.
Het M-decreet (decreet van 21 maart 2014 - maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften) geeft aan hoe Vlaamse scholen moeten omgaan met leerlingen die door een beperking de lessen in een gewone school niet zomaar kunnen volgen. Inclusief onderwijs is nu de eerste optie.
Het nieuwe ondersteuningsmodel vervangt de vroegere begeleiding geïntegreerd onderwijs (GON) en inclusief onderwijs (ION). Je kind krijgt niet meer standaard een vast aantal uren begeleiding per week gedurende een bepaalde periode, zoals in GON en ION.
Sinds 1 september 2018 is het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding van kracht. Het regelt de werking van de CLB's, de leerlingenbegeleiding op school en de samenwerking tussen beide. Om te weten wat leerlingenbegeleiding allemaal inhoudt en wat er precies is veranderd, trokken we naar het Huis van het GO!.
Het loon van een zorgleerkracht: 1.720 euro netto.
De leerlingbegeleider coacht en ondersteunt leerkrachten in hun begeleiding van leerlingen met specifieke zorgvragen. De leerlingbegeleider observeert klassituaties in functie van een hulpvraag. De leerlingbegeleider is een (steeds bereikbaar en laagdrempelig) aanspreekpunt voor de leerlingen.
Met een 'verslag van het CLB' kan een kind kiezen tussen het buitengewoon onderwijs of een individueel aangepast curriculum in een gewone school. Een 'gemotiveerd verslag van het CLB' geeft recht op ondersteuning in het gewoon onderwijs om het gemeenschappelijk curriculum te kunnen volgen.
ION staat voor "Inclusief ONderwijs". Dit bestaat erin om kinderen met speciale noden (bv. door een beperking) op te nemen in het gewone onderwijs en ze het onderwijsparcours van hun leeftijdsgenoten mee te laten volgen.
Gesprekken en afspraken van bijvoorbeeld de mentor met u en uw kind hebben nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Het ondersteuningsteam wil daarom de zorgen uitgebreider met u en uw kind bespreken, om met elkaar tot de beste aanpak en ondersteuning voor uw kind te komen.
Een IAC is een leerprogramma op maat van een leerling met een verslag voor toegang tot buitengewoon onderwijs. De leerling is niet ingeschreven in het buitengewoon onderwijs, maar wel in het gewoon onderwijs.
Het M-decreet is een decreet van het Vlaams Parlement dat het buitengewoon onderwijs en het inclusief onderwijs in Vlaanderen hervormt vanaf 1 september 2015.
Wanneer blijkt dat een leerling meer nodig heeft dan de brede basiszorg, gaat de leerling over naar verhoogde zorg (fase 1). Het zorgteam van de school bekijkt samen met leerling, ouders en leerkracht hoe de leerling (of groep leerlingen) op school extra zorg kan krijgen.
Voor leerlingen waarvoor de redelijke aanpassingen in het gewoon onderwijs ontoereikend en disproportioneel zijn. Er is geen specifieke diagnose aan dit type verbonden. Leerling heeft een IQ lager dan 60 en er zijn belangrijke beperkingen binnen het sociaal aanpassingsgedrag.
Type 9 onderwijs is er voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben en ondanks begeleiding niet in het gewoon onderwijs terecht kunnen.
Het buitengewoon kleuter- en lager onderwijs type 2 richt zich tot kinderen met een matige of ernstige mentale beperking. Bij De Leerexpert kunnen deze leerlingen een volledig leertraject volgen op dezelfde locatie, van kleuter tot schoolverlater.
Het ondersteuningsteam type 7 biedt ondersteuning in het basis- en secundair onderwijs voor kinderen en jongeren met een spraak-taalontwikkelingsstoornis en voor dove en slechthorende kinderen en jongeren.
Ondersteuningsvragen kunnen gesteld worden aan alle scholen voor buitengewoon onderwijs die in het schooljaar 2016-2017 GON/ION-begeleiding voor type 2, 4, 6 en 7 (auditieve beperking) deden. In een gewone school kunnen verschillende scholen voor buitengewoon onderwijs voor ondersteuning instaan.
,,Bij passend onderwijs is het vooral het kind dat zich – eventueel met ondersteuning – aanpast aan het bestaande systeem; bij inclusief onderwijs wordt het systeem passend gemaakt voor het kind”, zo luidde het in één van de bijgaande filmpjes.
Je kan tijdens of na het schooljaar overstappen van een school voor gewoon onderwijs naar een school voor buitengewoon onderwijs. Daarvoor heb je een verslag voor een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs of voor toegang tot het buitengewoon onderwijs nodig.
Als je kind een verslag krijgt, mag je ook kiezen voor een gewone school, waar je kind een individueel aangepast curriculum kan volgen. Een school mag je kind niet zomaar weigeren.
Voordat de school uw kind toelaat, moet de school bij het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Dit is een bewijs dat uw kind recht geeft op een plek in het speciaal onderwijs. Deskundigen adviseren het samenwerkingsverband of uw kind (voortgezet) speciaal onderwijs nodig heeft.
Voor deze personeelsleden geldt een wekelijkse opdracht van minimaal 32 en maximaal 36 klokuren. Voor de invulling van je opdracht is je werkgever bevoegd: het bestuur van je school. Het bestuur sluit samen met jou een overeenkomst af, met een omschrijving van je opdracht.
Het salaris van een Leerlingbegeleider AVO begint bij € 2.243 per maand. Het beroep Leerlingbegeleider AVO is onderdeel van de beroepsfamilie Onderwijsbegeleiders en -adviseurs. Het salaris van Onderwijsbegeleiders en -adviseurs ligt gemiddeld op € 5.432 bruto per maand.
Je kan een erkend specifiek eindstudiebewijs behalen op 3 niveaus: Opvoeder "Jeugd -en Gehandicaptenzorg" (niveau Secundair Onderwijs); Bachelor in de orthopedagogie (professionele bachelor); Bachelor in de Sociale Readaptatiewetenschappen (professionele bachelor).