Het mesoniveau van de gezondheidszorg is het niveau van de voorzieningen. Je zou het ook het tactische niveau kunnen noemen, of het voorwaardenscheppende niveau. Afzonderlijke zorginstellingen behoren tot het mesoniveau, maar ook afdelingen binnen die zorginstellingen en afdelingsteams.
Mesoniveau betreft organisaties en instellingen, zoals zorgaanbieder, zorgverzekeraar en gemeente. Macroniveau betreft de publieke doeleinden in de zorg: beleid, uitvoering en wetenschap.
Op macroniveau wordt vraagsturing vormgegeven door beleid en de wijze waarop de zorg wordt gefinancierd. Zowel de overheid (gedeeltelijk gebonden aan Europese wetgeving), als de beroepsorganisaties en de verzekeraars proberen de gang van zaken te sturen.
Kwaliteitsverbetering op microniveau in dit onderzoek refereert aan het verbeteren van de patiëntgerichtheid, doeltreffendheid, doelmatigheid, veiligheid, tijdigheid en toegankelijkheid van de directe zorg aan de patiënt. Op dit microniveau staat het gedrag van de individuen en het zorgteam centraal.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);de Wet BIG;de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen;de Wet toelating zorginstellingen.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ)
De IGJ houdt toezicht op de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de zorg. De inspectie voert haar taak onpartijdig en deskundig uit. Daarnaast bewaakt zij de rechten van patiënten en cliënten.
Kijken of vergelijken op meso-niveau betekent dat je kijkt naar groepen mensen. Kijken of vergelijken op micro-niveau betekent dat je kijkt naar individuele mensen. Bij wetenschappelijk onderzoek kun je kenmerken en gedrag van mensen onderzoeken en met elkaar vergelijken.
Met een bewezen goede kwaliteit van zorg is de zorgverlener in staat om klanten te vinden, aan zich te binden en te behouden. En dat is nog niet alles, want goede kwaliteit kan zelfs helpen om de kosten omlaag te brengen door slimme inrichting en beheersing van het (optimale) proces.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
De macro schaal eindigt waar onze ogen het opge- ven: rond de millimeter.Maar de microschaal be- gint pas bij een miljardste millimeter. Er zit een groot gebied tussen: de meso schaal.
De macro analyse (ook wel economische analyse genoemd) kijkt naar het grote plaatje, waar individuele bedrijven geen controle over hebben. De analyse van de macro-omgeving omvat factoren zoals het aantal inwoners van een gebied, het inkomen, de werkgelegenheid, consumptie, technologie en het overheidsbeleid.
Kwaliteit in verpleeghuiszorg is een optelsom van verschillende factoren die samen de ingrediënten vormen voor verantwoorde, persoonsgerichte zorg in de laatste levensfase van mensen die niet langer thuis kunnen wonen. Kwaliteit ontstaat in het contact tussen professional en cliënt.
De meso-omgeving, de directe omgeving van de organisatie, kan je beschrijven aan de hand van afnemers, bedrijfstak, concurrenten, distributiekolom en externe belanggroepen. – interne groepen als management, medewerkers, vrijwilligers, Raad van Bestuur.
De meso-analyse gaat over de vier factoren Afnemers, Bedrijfstak, Concurrenten en Distributie en wordt daarom ook wel de ABCD-analyse genoemd.
Betekenis: Meso omgeving
Met de meso omgeving wordt de bedrijfstak of markt waarin het bedrijf actief is bedoeld. Onder andere de afnemers, toeleveranciers, concurrentie en andere belangengroepen behoren tot de meso omgeving van een bedrijf. Dit zijn factoren waarop een bedrijf een indirecte invloed kan uitoefenen.
Een kwaliteitssysteem is eigenlijk een document met daarin de uitgangspunten van de eisen die zijn beschreven in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz).
Het kwaliteitsbeleid is gericht op de materiaalspecificaties. Aandachtsgebieden zijn onder andere materiaalstandaardisatie, een op de levenscyclus gericht inkoopbeleid, duurzaamheid, CO2 footprint en gerichte kwaliteitsverbeteringen door kwaliteitsovereenkomsten met leveranciers.
Volgens het kwaliteitsinstituut valt kwaliteit (ISO 9001) te definiëren als: “Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.”
De meso-analyse richt zich op factoren die niet beheersbaar zijn maar wel indirect te beïnvloeden zijn. Je kijkt naar de bedrijfstak en of die gunstig is om te betreden.Je constateert dat er bepaalde zaken gaan zoals ze gaan (daar heb je geen invloed op) en bedenkt een manier om daarop in te spelen.
Sociaal werkers interveniëren op drie niveaus: individuen/ huishoudens (microniveau) het collectief: groepen, wijken, gemeenschappen (mesoniveau) organisaties en beleid (macroniveau).
In het Kwaliteitskader worden daarbij vier richtinggevende thema's genoemd voor de zorgverbetering. Daarbij gaat het om: compassie, uniek zijn, autonomie en zorgdoelen. Bij alle vier zijn er verbindingen met intimiteit en seksualiteit. Compassie: gericht op nabijheid, vertrouwen, aandacht en begrip.
Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid. Morele waarden vormen de fundamenten van de morele normen. Als morele waarden met elkaar botsen, ontstaat een moreel dilemma.