Een KPI is een Key Performance Indicator die haarscherp laat zien wat er gebeurt in een proces en hoe goed dat proces functioneert. Denk bijvoorbeeld aan het aantal orders per dag, de omzet per week, de leegstand per wijk of de doorlooptijd per magazijn (alle KPI voorbeelden).
Een KPI is een manier om de prestaties van een bedrijf, zijn werknemers, producten en campagnes te meten. KPI staat voor kritieke prestatie indicator, of key performance indicator in het Engels. Organisaties hebben doelen op een lange termijn die vertaald worden naar doelen op een korte termijn.
Een KPI SMART maken betekent dat je deze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden maakt. Historische cijfers zijn een belangrijke indicator bij KPI's opstellen. Deze cijfers geven namelijk, wanneer de data betrouwbaar is, een goed beeld van de prestaties en resultaten tot nu toe.
Klantgerichte KPI's richten zich over het algemeen op efficiëntie per klant, klanttevredenheid en klantbehoud. Procesgerichte KPI's zijn gericht op het meten en monitoren van operationele prestaties in de hele organisatie.
Een performance indicator is een meting of data point dat wordt gebruikt om de prestaties ten opzichte van een bepaald doel te meten. Als de doelstelling bepaalt wanneer je succesvol bent, dan is de KPI het meetinstrument om te bepalen hoe je dat gaat behalen en daarmee ook een indicator of je op de juiste weg zit.
Specifiek: Een KPI moet een gedetailleerde, eenvoudige en duidelijke beschrijving zijn van wat u precies wilt bereiken . Bijvoorbeeld, "Verbeter de klanttevredenheid" is te breed. Een betere KPI is, "Verbeter de klanttevredenheidsbeoordelingen met 10% tegen het einde van Q3."
Financiële KPI's, of cijfers die zijn afgeleid van boekhoud-, omzet- en activagegevens, vertellen hoe uw bedrijf tot nu toe heeft gepresteerd en helpen u voor te bereiden op de toekomst. Kortom, ze vertellen waar u vandaan komt en waar u waarschijnlijk naartoe gaat.
Met Key Performance Indicators (KPI's) meet je de prestaties van jouw klantenservice. Ze helpen je om jouw organisatiedoelen vast te stellen.
De hoofden van de operationele eenheden moeten de kosten- en waardedrivers kennen die direct gekoppeld zijn aan de KPI's. In samenwerking met ondersteunende/faciliterende functies zoals HR/Financiën/IT/Marketing wordt een operationeel plan opgesteld om de KPI uit te voeren.
Bij zachte kpi's gaat het om kwalitatieve informatie. Voorbeelden van zachte kpi's zijn: werkgeluk van de medewerker. wendbaarheid organisatie en werknemer.
KPI-boom. Een KPI-boom maakt het verband tussen de KPI's op verschillende niveaus en afdelingen in de organisatie inzichtelijk. Het maakt duidelijk hoe de doelen van de directie doorvertaald zijn naar de doelen op de werkvloer. Alle KPI's in de organisatie moeten verband houden met een KPI op een hoger niveau.
Tactische KPI's sturen ondersteunende processen, zoals medewerkerstevredenheid of innovatietempo. Operationele KPI's meten de dagelijkse werkzaamheden die rechtstreeks impact hebben op de klant, zoals levertijden of foutpercentages.
KPI's (key performance indicators) zijn specifieke en kwantificeerbare metingen van de prestaties van een bedrijf. Ze kunnen belangrijke zakelijke inzichten opleveren en kansen voor meer succes aan het licht brengen.
De term kritieke prestatie-indicator (KPI) wordt soms verward met de term kritische succesfactor (KSF). Met een KSF geeft men aan welke activiteiten in een organisatie essentieel zijn voor het succes van de organisatie.Met een KPI meet men het effect van een activiteit in een organisatie.
Denk bijvoorbeeld aan het aantal orders per dag, de omzet per week, de leegstand per wijk of de doorlooptijd per magazijn (alle KPI voorbeelden). Sommige KPI's zijn strategisch: ze tonen de voortgang om een belangrijk doel te bereiken.
Financiële KPI's zijn algemene maatstaven voor winst, omzet, uitgaven of andere financiële resultaten die specifiek gericht zijn op relaties die voortvloeien uit boekhoudkundige gegevens. Ze zijn bijna altijd gekoppeld aan een specifieke financiële waarde of verhouding.
Een Key Performance Indicator (kritieke prestatie indicator of KPI) meet hoe succesvol je bedrijf is in het bereiken van de doelstellingen. De winst, omzetstijging of het personeelsbehoud zijn veelgebruikte KPI's.
Het verschil tussen een KPI en doelstelling
Een doelstelling is het doel waar je naartoe wilt werken, een KPI is de graadmeter om te bepalen of je een doelstelling wel of niet hebt behaald. Bijvoorbeeld, het marketingteam van een online badkamerwinkel heeft als doelstelling het binnenhalen van nieuwe leads.
Employee Key Performance Indicators (KPI) zijn statistieken die organisaties gebruiken om de inspanningen van hun werknemers te meten en verbeteringen voor te stellen. Employee Key Result Areas (KRA) zijn een reeks doelen en objectieven die elke organisatie aan het begin van hun evaluatieperiode aan hun werknemers toewijst.
KPI is de afkorting voor kritieke prestatie-indicator. De Engelse term is key performance indicator – de afkorting dekt dus de lading in de beide talen. Met kritieke prestatie-indicatoren kun je de prestaties van je organisatie, je teams en de afzonderlijke medewerkers meten. Ze maken de voortgang meetbaar en concreet.
Als de doelstelling bepaalt wanneer u succesvol bent, dan is de KPI het meetinstrument om te bepalen hoe u dat zult bereiken en dient als indicator of u op de goede weg bent . Daarom is het cruciaal dat een KPI SMART-geformuleerd is.
KPI's alleen kunnen niet worden gebruikt om de prestaties van een individu te evalueren . Prestatiebeoordelingen zijn gebaseerd op zowel kwalitatieve als kwantitatieve feedback van managers, wat meer is dan alleen productiviteit. De waarde van een werknemer kan niet alleen worden bepaald op basis van KPI's, en het reikt verder dan dat.
Wanneer u geen gebruik maakt van KPI's, kunt u geen concrete voortgang van uw doelstellingen meten. KPI's zijn dus onmisbaar. Door KPI's kunt u de prestaties van uw bedrijf monitoren en op een strategische manier uw concurrenten voor blijven.