David Kolb ontwikkelde de leercyclus, een model voor ervaringsgericht leren. Dit model bevat vier verschillende leerfasen en leerstijlen. Volgens Kolb heeft iedereen een persoonlijke leerstijl: een eigen voorkeursmanier van omgaan met lesstof. Er bestaan allerlei vragenlijsten waarmee je 'jouw leerstijl' kan ontdekken.
De leercyclus van David Kolb - 4 leerstijlen in het leerproces. David Kolb is een Amerikaanse leerpsycholoog en pedagoog. En is vooral bekend van de leercyclus van Kolb. Hierin definieert hij 4 leerstijlen: denkers, dromers, doeners en beslissers.
In het meest effectieve leerproces doorloop je dus alle vier de leerstijlen "met de klok mee". Je voorkeursleerstijl is dan de leerstijl waar je bij voorkeur mee begint in een leerproces. De 4 leerstijlen van het leerproces zijn volgens Kolb alle vier even belangrijk voor een compleet en rijk leerproces.
Waarnemen en overdenken (reflecteren op de ervaring)Abstracte begripsvorming (leren van de ervaring)Actief experimenteren (uitproberen wat je hebt geleerd)
Kenmerken Denker
is gericht op het begrijpen van situatie of onderwerp. verzamelt hiervoor informatie. is gericht op feiten/objectiviteit. zoekt naar een logische samenhang .
De Denker benadert informatie vooral op een analytische en theoretische manier. Hij of zij heeft meer met hypothesen en theorieën, dan met de daadwerkelijke uitvoerbaarheid. Er wordt geredeneerd en dat lukt vaak het best wanneer je zelfstandig werkt.
Denker zijn vaak op zoek naar de diepere betekenis van dingen. Je leeft met de gedachte dat iets niet zomaar gebeurd en niet zomaar wordt gezegd. Je bent analytisch en vind het heerlijk om te sparren met anderen. Je loopt vaak vooruit op de anderen en ziet dingen aankomen.
Een dromer kan een situatie vanuit verschillende kanten bekijken en heeft een groot voorstellingsvermogen. Als je deze leerstijl hebt, ben je gevoelig/intuïtief en heb je een duidelijke voorkeur om te kijken ten opzichte van te doen. Wil jij je leerstijl te weten kom? Ga dan naar de gratis leerstijlentest.
De doener is iemand met een leerstijlvoorkeur voor het actief ervaren van situaties. Een doener is dus actief en vertrouwt daarbij meer op intuïtie dan op logica. Als je deze leerstijl hebt ben je gericht op nieuwe ervaringen en op het uitvoeren van gemaakte plannen.
1) iemand die droomt tijdens het slapen; iemand die droomt in zijn slaap 2) iemand die vooral met zijn verbeelding leeft of weinig oog heeft voor de werkelijkheid; ieman... iemand die veel fantaseert vb: dat kán helemaal niet; jij bent een echte dromer!
Een auditief denker zal woorden gebruiken, die gericht zijn op geluid. Hij zal het hebben over "Dat klinkt me als muziek in de oren", "Er gaat een belletje rinkelen" of "Laat eens iets van je horen". De kinesthetische denker richt zich op wat hij voelt. Voor hem is het belangrijk of iets hem raakt.
Snelle denkers willen zelfbewust energie en enthousiasme uitstralen.Ze denken snel en buiten de geijkte kaders.Durven van mening te verschillen en weten waar ze voor staan. De kracht van snel denken is niet aan de buitenkant zichtbaar en wordt ook niet altijd oprecht gewaardeerd.
Wat is analytisch vermogen? De betekenis van analytisch vermogen is dat je een situatie, probleem of vraagstuk goed kunt analyseren. Het houdt in dat je probleemoplossend kunt nadenken door een probleem of vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Ook kun je snel hoofd- en bijzaken onderscheiden.
Leerstijl denker
Je stelt vragen en houdt van logica en redeneren. Daardoor vind je het belangrijker dat je ideeën logisch zijn dan praktisch. Je functioneert het beste in gestructureerde situaties, kan niet goed tegen wanorde en vraagt niet snel om hulp. Je werkt dan ook het liefst individueel.
Het belang van praktijkervaringen. Waardevol aan de leerstijlen van Kolb is het belang dat hij hecht aan praktijkervaringen. Leren is meer dan het lezen van boeken en het luisteren naar een docent. Juist die integratie tussen theorie en praktijk maakt zijn model heel erg toepasbaar in trainingen.
Een denker is iemand die urenlang over een beslissing kan doen voordat hij of zij tot een keuze komt. Want, alles moet worden afgewogen voordat een keuze gemaakt kan worden. Alles moet op tafel, alle opties moeten zijn overwogen.
De beslisser is iemand met een leerstijlvoorkeur voor toepassen en beslissen. Een beslisser neemt verantwoordelijkheid in een situatie en vaak ook in groepen. Iemand met de leerstijl beslisser moet kunnen zien hoe informatie en kennis in de werkelijkheid toepasbaar is.
Van de 15 respondenten gaven er 12 het antwoord dat ze het liefste leren door zelf in de praktijk dingen te doen. Twee van deze gaven de voorkeur aan "door voorbeelden te zoeken". Eén persoon gaf aan graag een degelijke cursus te volgen, en niemand heeft de kritische expert aangemerkt als voorkeur.
Er is ook onderzoek gedaan naar het perfecte tijdstip om te studeren. Daaruit blijkt dat je het beste kunt studeren tussen 11:00 's ochtends en 21:30 's avonds. Dat is niet geheel verrassend. 's Ochtends heb je namelijk even nodig om op te starten. Vanaf een uur of 11 ben je wakker genoeg om een goede start te maken.
Beelddenken en beeldvormen
Veel mensen denken dat beeld-denken en beeld-vormen hetzelfde is, maar dat is niet zo. Beelddenken is een leerstijl, een manier van léren. Een beelddenker dénkt echt in beelden, in 3D-beelden. Om te kunnen vertellen wat hij denkt, moet hij eerst zijn beelden omzetten in taal.