De vier levels van Kirckpatrick is een evaluatiemodel voor het evalueren van leermiddelen. Je kijkt daarbij naar de vraag hoe succesvol een leermiddel is geweest. De vier levels van Kirckpatrick helpen je om voorafgaand aan een training of een leermiddel te bepalen hoe je het effect daarvan gaat meten.
Een evaluatie is bedoeld om te leren van je ervaringen. Richt je daar dus ook op. Kijk naar wat er goed ging (mensen leren meer van successen dan van fouten) en bedenk bij dingen die niet goed gingen vooral hoe het de volgende keer beter kan. Blijf niet hangen in foutanalyses en beschuldigingen.
Evalueren is het bekijken en waarderen van het resultaat aan de hand van de doelen. Een evaluatie kan gaan over de leerprestaties, de leerkracht of het onderwijs. Een goede leerkracht volgt en evalueert de ontwikkeling van zijn leerlingen nauwgezet.
Evalueren is: iets beschrijven op gedragsniveau, iets beschrijven over dat ene geval dat je hebt meegemaakt (en dus niet breder trekken naar andere situaties). Reflecteren is: de opvattingen en aannames die onder je gedrag liggen naar voren brengen.
We onderscheiden drie hoofdvormen van evalueren: • planevaluatie; • procesevaluatie; • effectmeting. Welke vorm het meest geschikt is, is afhankelijk van het doel dat je hebt geformuleerd.
In het evaluatie- of beoordelingsgesprek worden de prestaties van de medewerker besproken door de leidinggevende met de medewerker in kwestie. De balans wordt opgemaakt, met de bedoeling de medewerker heldere feedback te geven met eventuele aanpassingen die moeten gedaan worden.
Evalueren doe je om te beoordelen of je acties effect hebben en om te kijken of de situatie van je cliënt veranderd is. Het is goed om dit te doen tijdens de zorgplanbespreking of het Multidisciplinair overleg (MDO), maar over het algemeen evalueer je vaker.
Waarom evalueren? Evalueren geeft je overzicht over waar je bent in je proces en wat er nodig is om alles gestroomlijnd te laten verlopen. Aan het einde van je proces evalueren geeft inzicht over hoe je proces is gegaan, waar je tegenaan liep, wat gaaf was en wat je een volgende keer beter anders kunt aanpakken.
Wouter Bronsgeest RI. Een goede evaluatie bevat de volgende elementen: focus, zowel in de groep als op de juiste vraag; alle informatie op tafel; gedragen besluiten, en concreet uitvoerbare en controleerbare vervolgafspraken. We schreven hier ook een handboek over, waar we dit tot in detail bespreken.
Evaluatieplan: Uitgeschreven stappen
De opzet is min of meer chronologisch. Er wordt aangegeven welke evaluatieactiviteiten worden uitgevoerd, wie er betrokken zijn en wanneer ze plaatsvinden. Daarnaast wordt ook aangegeven wat er met de evaluatieresultaten gebeurt.
Bij procesgerichte vragen is het de bedoeling om weg te komen van allerlei inhoudelijke bespiegelingen en vooral na te gaan welke handelingen en (re)acties van mensen hebben geleid tot wat er nu is.
Met een systematische evaluatie wordt beoordeeld hoe vaak een inrichting een routinematige inspectie nodig heeft. Deze beoordeling bekijkt in elk geval: de mogelijke effecten van de inrichtingen op de menselijke gezondheid en op het milieu.
Def.: geheel van activiteiten dat heeft geleid tot een evaluatie van basistechnieken en een inkadering van de prestatie van deze basistechnieken.
Een planevaluatie is een evaluatie vooraf. Je beschrijft daarin welke effecten je van een nieuwe interventie verwacht. Veel organisaties evalueren een interventie alleen achteraf, om te kijken wat de effecten in de praktijk zijn: dat is een effectevaluatie.
Hoe vaak je een zorgleefplan evalueert, is afhankelijk van de cliënt en hoe snel diens zorgbehoeftes veranderen. Meestal wordt in verpleeghuizen twee keer per jaar officieel geëvalueerd, dit is conform het Kwaliteitsdocument voor de ouderenzorg (VVT) 2013. Het liefst evalueer je met familie erbij.
Formatieve evaluatie kan bijdragen aan betere leerprestaties, hogere motivatie en meer eigenaarschap van leerlingen. Cruciale elementen hierbij zijn de focus op groei en ontwikkeling, het zinvol inzetten van diverse vormen van toetsing op meerdere momenten tijdens het leerproces, en het geven en krijgen van feedback.
In het gemeenschapsonderwijs duidt de directeur van de onderwijsinstelling de evaluatoren aan, in het gesubsidieerd onderwijs het school- of centrumbestuur. Bij de aanduiding van de evaluatoren moeten een aantal wettelijk vastgelegde basisprincipes worden nageleefd.
Door – tussentijds én achteraf – goed te evalueren kom je erachter welke elementen dat zijn. Het geeft alle betrokken partijen belangrijke inzichten over de redenen van het slagen of mislopen van het project, die je mee kunt nemen bij toekomstige projecten.